At køre i virkeligheden er én ting. At køre i en simulator er noget helt andet. Men hvorfor er simracing så populært blandt gamere, bilentusiaster – og endda professionelle racerkørere?
Realisme
De bedste køresimulatorer er ekstremt realistiske. Avancerede grafik- og fysikmotorer skaber spil, der kommer forbløffende tæt på den virkelige køreoplevelse. Højkvalitetssimulatorer som iRacing bruger laserscannede baner og realistiske bilmodeller for at give racerkørere følelsen af at have kontrol over et ægte køretøj. Den oprindelige version af iRacing blev beskrevet som et professionelt værktøj for racerkørere – snarere end et spil for almindelige gamere – og krævede et abonnementsgebyr. Senere versioner fjernede dette gebyr, og priserne på DLC (downloadbart indhold) faldt, hvilket gjorde simulatorerne mere populære.
En anmeldelse fra 2023 kaldte iRacing “formentlig den mest indflydelsesrige online racersimuleringstjeneste i verden.” Anmelderen påpegede, at ordet “simulering” antyder, at oplevelsen er modelleret til at være så realistisk som muligt, mens “tjeneste” henviser til det abonnementsgebyr, som i mellemtiden er blevet genindført. Så hvem er iRacing egentlig for? Ifølge anmelderen: både nybegyndere og professionelle.
Flere professionelle Formel 1-kørere har også brugt iRacing. En populær video viser en YouTuber spille sammen med Max Verstappen og Lando Norris. F1-legender som Rubens Barrichello og Fernando Alonso – dobbelt verdensmester – har også været med. (Spiller de det egentlig? Simulatoren er så realistisk, at “kører” måske er et mere passende ord.)
Udvikling af færdigheder
En anden grund til, at køresimulatorer kan konkurrere med MMO’er, FPS’er, RPG’er og casino spil, er, at de faktisk fungerer som værdifulde træningsredskaber. De er realistiske nok til, at professionelle racerkørere bruger dem til at finjustere deres racinglinjer, lære banelayouts og tilpasse sig nye biler.
Der findes en video med Rubens Barrichello, hvor han taler om værdien af simulatorer som træningsværktøj. Han siger, at kørere kan få en reel fornemmelse af hastighed – blot ved at kigge på skærmen. Ifølge Barrichello kommer iRacing altid tættere og tættere på virkeligheden – og det sagde han allerede tilbage i 2013. (Han fremhæver også, at konkurrence-niveauet i simuleringer er lige så intenst som i den virkelige verden).
Ud over de professionelle kan almindelige bilister også udvikle deres kørefærdigheder gennem simulationstræning. Faktisk er nogle køreskoler begyndt at integrere simulatorer i undervisningen. Simulatorer gør det muligt for elever at øve sig i sikker kørsel uden konsekvenser i den virkelige verden.
Én køreskole fortæller, at en lektion i deres simulator “ofte er mere effektiv til at løse problemområder”, fordi instruktøren kan vælge specifikke scenarier frem for at forsøge at genskabe dem ude i trafikken. For eksempel kan en elev, der har svært ved venstresving, øve mange flere venstresving på kort tid i en simulator.
Konkurrence og fællesskab
Konkurrenceniveauet, som Barrichello nævnte, er en anden grund til, at simracing er blevet så populært. Sim-fællesskabet er enormt, med store online-ligaer og aktive grupper på sociale medier. Der afholdes regelmæssige konkurrencer, hvor deltagere fra hele verden rejser for at være med. Konkurrencerne spænder fra afslappede klubløb til professionelle e-sportsturneringer med præmiepenge.
I januar blev F1 Ja Racing World Championship skudt i gang med en præmiepulje på $750.000 for hele sæsonen. Hold bestående af tre kørere konkurrerede over 12 løbsrunder. Den sidste afdeling fandt sted i slutningen af marts, mens det officielle F1-program slutter i weekenden den 5.-7. december i år.
Der er en stærk følelse af fællesskab på platforme som Reddit. r/iRacing-fællesskabet har næsten 200.000 brugere og ligger i top 1 % af alle subreddits. Her deler kørere deres setups, giver tips, diskuterer udstyr og meget mere. Der er tråde om alt fra første sejr og sjove videoer til spørgsmål om etikette på banen og feedback på andres kørsel. Det er et indbydende miljø – både for nybegyndere og erfarne racere, uanset om de kører Mercedes, Mazda eller noget helt tredje.