fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Hyundai Bayon

Posted on
First Drive: Hyundai Bayon

Hyundai Bayon er en helt ny spiller på markedet for kompakte SUV’er. Springet til Hyundai Kona er ikke stort rent størrelsesmæssigt, men Bayon byder på mere plads i bagagerummet og skal ses som det praktiske alternativ. Vi har været blandt de første i Danmark til at køre Bayon, og her er vores førstehåndsindtryk.

Længde 4180 mm – bredde 1775 mm – højde 1500 mm

En højbenet i20

Under pressepræsentationen bliver det mere og mere tydeligt, at Bayon i virkeligheden er en højbenet udgave af Hyundai i20 – men med mere bagagerumsplads. Bayon kan trods sin længde på 4,18 m rumme hele 411 liter i bagagerummet.

Et stort plus i Bayon er det store bagagerum på 411 liter.

Bayon er baseret på samme platform som i20 og i kabinen er designet stort set identisk med i20. Modellen produceres udelukkende til Europa og står klar hos de danske Hyundai forhandlere i starten af september.

Design med kant

Designet følger det nye designsprog hos Hyundai, som byder på mere kant og en mere sportslig fremtoning. Det klæder både i20 og Tucson, og Bayon er ingen undtagelse. Bilen tager sig godt ud og har smarte LED lygter og et bredt lygtebånd på bagsmækken, som i øvrigt er lakeret sort på det nederste stykke. Tag i kontrastfarve er ekstraudstyr, og klæder umiddelbart bilen godt. Som standard står den med 15” stålfælge.

Design med kant. Hyundai er inde i en god udvikling med sportslige linjer.

I kabinen er pladsen ganske fornuftig. Selv bagsædepladsen går an. Med mine 187 cm er hovedhøjden lige præcis godkendt. Benpladsen er lidt mere trang.

Siddepositionen er høj og giver bl.a. et godt overblik og udsyn i bilen.

Pladsen ved bagsædet går an.

Velfungerende instrumentbord

Instrumentbordet er stort set identisk med det vi kender fra i20, og det betyder at funktionaliteten er rigtig god. Infotainmentskærmen kan opgraderes til 10,25” i en Teknikpakke til 13.995 kr., som også giver dansk navigation og Bluelink.

Infotainmentskærmen er som standard 8″ og kan opgraderes til 10,25″.

Ligesom i20 er også Bayon præget af sort plast i lange baner. Pianolak og krom/satin designdetaljer bor ikke her. Til gengæld er sæderne skålformede og yder god støtte og komfort – dog lidt til den bløde side.

Tre udstyrsvarianter

Ydstyrsvarianterne hedder Pure, Essential og Advanced. Pure har et fornuftigt startniveau med bl.a. aircondition, el-betjente ruder for og bag, læderrat, vognbaneassistent og automatisk skiltegenkendelse.

Essential byder på fuldt digitalt cockpit på 10,25”, Apple CarPlay/Android Auto, bakkamera, parkeringssensor og varme i rat- og forsæder.

Topmodellen Advanced giver ydermere 16” alufælge, klimaanlæg, LED forlygter og regnsensor. Det er muligt at opgradere til 17″ alufælge.

Der fås fabriksmonteret ekstraudstyr til Essential og Advanced, som er værd at overveje. Det virker oplagt at vælge trådløs opladning af mobiltelefon til 2.495 kr., Førerassistentpakke med bl.a. adaptiv fartpilot til 6.495 kr. samt Smartpakke med nøglefri adgang, start/stop knap og varme i bagsædet til 5.995 kr. (fås kun til Advanced). En række andre sikkerhedsfeatures kan også tilkøbes.

God kørekomfort

Førstehåndsindtrykket af kørekomforten i Bayon er positivt. Bilen er støjsvag og affjedringen komfortabel. Køreegenskaberne er afstemt til den type bil, som Bayon er. En praktiker. Den fungerer godt i byen og klarer også lande- og motorvejskørsel uden de store problemer.

Motorudvalget er relativt begrænset. Der er ingen el- og hybrid-modeller i det danske modelprogram. Der kan vælges mellem manuelt- eller automatgear, men Pure fås ikke med automatgear.

I programmet er en 1.2 liters MPi motor med 84 hk og 5-trins manuelt gear, en 1.0 liters T-GDi motor med 100 hk og 6-trins manuelt gear og en 1.0 liters T-Gdi med 7 trins automatgearkasse.

Brændstofforbruget ligger mellem 17,9 og 18,5 km/l ved blandet kørsel.

Pris fra 185.995 kr. – privatleasing muligt

Startmodellen Pure kan fås fra 184.995 kr. og den dyreste version Advanced med alt udstyr og automatgear kryber op på 244.995 kr. Hertil skal evt. fabriksmonteret ekstraudstyr lægges oven i.

Jeg ville som minimum gå efter en Essential med automatgear til 229.995 kr. Den virker som et oplagt valg.

Hyundai Bayon kan privatleases fra 2.595 kr. om måneden og en udbetaling på 14.995 kr.

Bayon har 5 års garanti uden kilometerbegrænsning. Den er endnu ikke testet af Euro NCAP.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: