Citroën har netop løftet sløret for anden generation af C5 Aircross, og det er ikke bare en forsigtig opdatering – det er en gennemgribende forvandling.
Designet er blevet skarpere, teknologien er opgraderet på alle fronter, og vigtigst af alt: C5 Aircross fås nu som fuldelektrisk med op til 680 km rækkevidde (WLTP).

Komfort i centrum
Bilen er bygget på Stellantis’ nye STLA Medium-platform, som giver længere akselafstand og mere plads i kabinen. Resultatet er en SUV, hvor bagsædekomforten nærmer sig det, vi kender fra C5 X.
De særlige Advanced Comfort-sæder har fået en opgradering med ekstra tykt skum og mulighed for individuel justering med luft. Varme, ventilation og massage fås også.

Citroëns Progressive Hydraulic Cushions®-system lugter af det, der kendetegner en Citroën. Nemlig et system som absorberer små ujævnheder og store bump på vejen, så bilen passagerer kan sidde roligt og komfortabelt.
Teknologisk opgradering
Instrumentbordet er præget af en 16″ touchscreen – den største, Stellantis nogensinde har lavet – med et overskueligt layout og mulighed for personlige genveje.

Infotainmentsystemet understøtter trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og via “Hello Citroën” får man stemmestyring, som nu er koblet op med ChatGPT for at forbedre samtalen.
Sikkerheden er også opdateret. C5 Aircross har både Matrix LED-forlygter, udvidet Head-Up Display og en lang liste af assistentsystemer, herunder Drive Assist 2.0 med semi-autonom kørsel og automatisk vognbaneskift.
Op til 680 km rækkevidde
Den elektriske version af C5 Aircross fås i to udgaver:
- 210 Standard Range med 73 kWh batteri og op til 520 km rækkevidde
- 230 Long Range med 97 kWh batteri og op til 680 km rækkevidde
Begge understøtter hurtigladning op til 160 kW, hvilket betyder 20–80 % opladning på under en halv time.
Fra 2026 får den V2L (vehicle-to-load), så man kan bruge bilen som strømkilde til alt fra kaffemaskiner til campingudstyr.

Design med en (ny) fransk kant
Citroën har opdateret C5 Aircross med mere kant og karakter – langt mere kantet end vi er vant til fra det franske mærke.
Fronten domineres af det nye logo, Matrix-forlygter og en helt lukket grill på el-versionen for bedre aerodynamik.
Set fra siden er bilen elegant og strømlinet, men stadig med brede skuldre og store hjul – nu op til 20 tommer – som giver bilen en solid fremtoning.
Den visuelle signatur går igen i bagenden med Citroëns nye “Light Wings”-baglygter og en skarp horisontal linjeføring.

Luftmodstanden er forbedret med 10 %, hvilket alene giver over 30 km ekstra rækkevidde på motorvej.
En praktisk SUV
C5 Aircross er ikke kun komfort og gadgets – den er også praktisk. Med 651 liter bagagerum (og op til 1.668 liter med bagsæderne lagt ned) er der rigelig plads til både hverdag og ferieture.
Der er USB-C stik både foran og bagi, opbevaringsrum, og en midterkonsol med god plads til både kaffe og smartphones.
Et panoramaglastag med elbetjent gardin giver en følelse af rummelighed og lys.

Made in France – med grønne ambitioner
Bilen produceres i Rennes og bruger genanvendte materialer over hele linjen – bl.a. plast lavet af økologiske vinstokke fra Bourgogne, 160 kg genbrugsmetal og 47 kg genanvendt eller biobaseret plast. Dækkene er lavet af 20 % genbrugsgummi.
Den nye Citroën C5 Aircross virker oplagt for dem, der sætter pris på komfort, funktionalitet og moderne teknologi – og som gerne vil køre elektrisk uden at blive nervøse for rækkevidden.
Jeg glæder mig til at prøve den på danske veje, når den lanceres senere i år.

Foto: Citroen