fbpx
 
Categories Biltest

Test: Maserati Ghibli S Q4

Posted on
Test: Maserati Ghibli S Q4

Når du som bilblogger får tilbudt en tur i en Maserati, er der ikke langt fra tanke til handling. Særligt når det drejer sig om Maserati Ghibli, som jeg har beundret siden den første model blev lanceret i 2013.

En premium italiener

Jeg sidder i en funklende ny Maserati Ghibli S Q4 fra Formula Automobile og har netop fået en gennemgang af bilen. Der er en duft af nyt læder fra det røde indtræk i bilen, og alt hvad jeg ser og rører ved, er lækkert. Det her er en premium bil. Forinden har et par runder om bilen bekræftet mig i, at Ghibli er en designperle. Her står en nypoleret fuldblodsitaliener, som er trukket i GranSport antræk med sort lak, sprøde 20” fælge og den store, glubske Maserati frontgrill, som signalerer råstyrke. De rammeløse døre er absolut også et plus.

Maserati Ghibli SQ4
Masser af råstyrke og elegance. Maserati har styr på designet her på Maserati Ghibli. 

Inspiration fra Le Man

Startknappen sidder til venstre for rattet, hvilket er en inspiration fra de legendariske Le Man løb. Her begyndte man tilbage i 50’erne at placere tændingen til venstre for rattet, så højre hånd var fri til at sætte bilen i 1. gear samtidig. Jeg har lidt den samme fornemmelse. Jeg kan slet ikke vente med at få tændt den V6-motor, som ligger uden foran og snart skal give mig en af årets største køreoplevelser. Vi skal lige have lidt benzin på tanken, og så er jeg ellers klar til at komme afsted.

Maserati Ghibli SQ4
Start-knap “Le Man style” placeret til venstre for rattet. Cool hilsen til det legendariske løb og Maseratis årelange historie som producent af luksusbiler, GT-biler og sportsvogne.  

V6 motor med 430 hk udviklet af Paolo Martinelli

I det øjeblik startknappen trykkes ind, kommer den lyd, som jeg har ventet på at høre. V6 motoren, som er udviklet af F1-champen Paolo Martinelli, spinder med sine 430 hk på en måde, så du slet ikke kan forestille dig, at vi engang i fremtiden skal køre i lydløse elbiler. Lige i dette øjeblik er min tanke, at elbiler bare skal forsvinde igen. Specifikationerne på Ghibli S Q4’s bilkort siger firehjulstræk, 286 km/t på toppen, 580 Nm og 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Af hjertet tak til Paolo Martinelle for at skabe dette mesterværk.

En autentisk køremaskine

At køre i Maserati Ghibli er en intens oplevelse. Det her er ikke bare en bil. Det er en autentisk køremaskine, hvor du kan få adrenalinniveaet op på rekordfart. Og så er der motorlyden, som med sin klang sikrer, at endorfinerne i din krop giver lidt modspil og balance til adrenalinen. Alt responderer fuldstændigt som du befaler: Speeder, bremser, 8-trins automatgear og styretøj er skræddersyet til, at du kan give den her bil tæsk på den fede måde. Du er slet ikke i tvivl om, at der er mange kræfter, som hele tiden ligger og venter på at komme ud og lege. På de halvvåde veje i en typisk dansk novembermåned, er det adaptive firehjulstræk på arbejde for at sikre, at kræfterne bliver godt fordelt.

Alle sanser er i spil når du kører Maserati Ghibli

Min køretur i Maserati Ghibli S Q4 foregår med det største smil på læberne. Og efter nogle gode timer bag rattet går turen tilbage til Formula Automobile igen. Bilen parkeres og jeg opdager en duft af varmt læder og olie (på den gode måde), som fuldender det autentiske ved den her bil. Alle sanser er simpelthen i spil.

Når du kører i Maserati Ghibli kigger de fleste efter dig – nok både på grund af det smukke design, men så sandelig også motorlyden. Wauuuu hvor er det fedt.

Den vildeste familie sedan

At Maserati Ghibli S Q4 også er en sedan, som kan bruges til hverdag, til familien, til og fra arbejde og fritid, er jo i bund og grund gode argumenter for at springe på den. Den ligger i den store firmabilsklasse og har derfor også et stort og anvendeligt bagagerum. Bilen er udstyret med alt hvad du kan forvente i en moderne premiumbil – både hvad angår sikkerhed og komfort. Du har en stor touch screen, der giver adgang til alle moderne funktionaliteter.

Maserati Ghibli SQ4
I en Ghibli får du altid læderinteriør. Det er standard ligesom skiftepalerne til gearkassen udført i børstet, kølig aluminium. Herefter er det op til dig, hvordan din Ghibli skal konfigureres.

Uanset motortype og om du vælger baghjuls- eller firehjulstræk, leveres Ghibli med en 8-trins ZF automatiktransmission med flere skifteprogrammer og paddle shift.

Leasing en mulighed

Maserati Ghibli leveres med 3 års totalgaranti og priserne starter fra 1.340.000 kr. med danske plader. Dertil kan du godt smide endda nogle hundrede tusinde oveni for versionen med firehjulstræk. Men fortvivl ikke: Maserati Ghibli kan også leases og er derfor ikke helt uden for rækkevidde. Det kan du læse meget mere om på Formula Automobiles hjemmeside.

Maserati Ghibli er 100 % det, som du forventer af en fulblods premium italiener. Den står som et alternativ til de dyre premium biler fra Tyskland og har lige den fordel, at den bringer alle dine sanser i spil.

En stor tak til Formula Automobile for at muliggøre en af årets helt store oplevelser som bilblogger.

Maserati Ghibli SQ4
Fire afgangsrør – der ryger noget benzin gennem systemet (9,5 km/l forbrug/gns.). Tilgengæld får du den vildeste lydoplevelse. Ved bykørsel kan den dybe klang dæmpes via en knap ved førerpladsen.

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet