fbpx
 
Categories Biltest

Test: Nissan X-Trail e-POWER og e4ORCE

Posted on
Test: Nissan X-Trail e-POWER og e4ORCE

Hvis Qashqai er for lille og Ariaya for elektrisk, er der en anden mulighed, hvis det skal være en SUV med Nissan emblem på snuden. Nissan X-Trail. Jeg har kørt versionen med firehjulstræk og et nyt elsystem, der kræver en forklaring. Læs med her.

Fjerde generation X-Trail

På et globalt plan er X-Trail en populær SUV. I Europa er lillebror Qashqai mere populær, hvor den i Danmark har ligget solidt i toppen blandt de mest solgte biler.

X-Trail i fjerde generation viderefører modellens kendetegn med en solid fremtoning, praktiske egenskaber og mulighed for firehjulstræk. Og så fås den med op til 7 sæder.

Det nye design har mere kant med bulky hjulkasser og v-udskæring på fronten, så den efterlader et robust og moderne udseende. Det er muligt at vælge tofarvet lak.  

Nissans SUV’er har fællesnævnere i udtrykket på fronten men udover det, har de ret individuelle designs.

Helt specielt elsystem

Bilen er udviklet på en delt platform med Renault, hvor Nissan tilbyder forskellige drivlinjer. Testbilen har et lidt spøjst e-Power elsystem.

Systemet består af batteri og elmotor, som er integreret med en 1,5-liters benzinmotor, en strømgenerator og en inverter. Denne variant opfører sig reelt som en elbil i køreegenskaberne, hvor den er smooth i opstart. Ved lave hastigheder drives bilen lydløst af strømmen fra et lille batteri.

Benzinmotorens funktion er at generere strøm, og kraften til hjulene kommer udelukkende fra en elmotor.

Fordelen er, at du får køreegenskaber som en elbil, men du skal ikke lade op med kabel. Derudover har den et lavt brændstofforbrug ved bykørsel. I kombination med e-Pedal, hvor bilen accelererer og bremser ved brug af speederen, kører jeg i testen omkring 18-19 km/l ved bykørsel.

Nissan X-Trail kommer med to forskellige drivlinjer. Den ene, som jeg tester, prøver at være en elbil uden helt at være det, og den anden er en mildhybrid benziner. Plug-in hybrid fås ikke.

Ulemper er der også. Benzinmotoren kan høres, og lydbilledet følger ikke dine accelerationer men er mere en konstant generatorlyd.

Man vænner sig til det efter lidt tid, men jeg kunne godt tænke mig, at der var gjort mere ud af at dæmpe støjen fra benzinmotoren. Ved motorvejskørsel opnår jeg i testen et forbrug omkring 13 km/l.  

En anden ulempe er, at der ikke gives rabat på afgiften til X-Trail med e-Power, og i kombination med e4ORCE firehjulstræk ryger prisen op i 560.990 kr. for laveste udstyrstrin Acenta og helt op til 674.990 kr. for topmodellen Tekna.

Velfungerende firehjulstræk

e-4ORCE firehjulstræk, som er udviklet til Nissans elektriske drivlinjer, klæder X-Trail. Systemet med to elmotorer og en samlet ydelse på 213 hk (157 kW) arbejder intelligent i forhold til fordeling af kræfterne. Hvert hjul kan bremse individuelt, så køreegenskaberne generelt forbedres.

I praksis synes jeg, at bilen har et godt vejgreb, og den ligger godt på vejen – også i sving. Bilens SUV-egenskaber med firehjulstræk og en frihøjde på 20 cm lokker mig ud på en semi-udfordrende skovtur på en knoklet skovej, og her kommer den frem uden problemer.

Nissans firehjulstræk er velfungerende, og med en tilpas frihøjde er jeg ikke bleg for at køre offroad light.

Kan du undvære firehjulstræk og bliver det specielle el-system for avanceret – og dyrt – fås også en variant med 1,5 liters turbomotor og 12 V-mildhybridteknologi. Her er ydelsen 163 hk med træk på to hjul og Xtronic-CVT-gearkasse. Fraprisen er mere spiselige 449.990 kr.

Fordelen ved denne variant er, at den må trække 2.000 kg. Det er 350 kg. mere and X-Trail e-Power.

Rummelig kabine med gode materialer

I kabinen er der rigtig god plads. Bagsædepassagerer har et næsten plant gulv, og de bagerste døre åbner op til 90 grader, så det er nemt at komme ind og ud. Det er især en fordel, hvis du står og skal fastspænde et barn i en autostol.

De bagerste døre åbner op til 90 grader, så det er nemt at få adgang til bagsædet.

X-Trail fås med 5- eller 7 sæder, og merprisen for de ekstra pladser er beskedne 10.000 kr.

Tredje sæderække er ikke for alle. Du skal være under 160 cm for at kunne sidde komfortabelt og sikkert.

Når de to bageste sæder ikke er i brug, er der plads til 585 liter i bagagerummet. Det er i den gode ende. Kabinen er i øvrigt indrettet med god aflæggeplads og rum.

Bagagerummet har en fin størrelse til den store familie.

Udover den gode plads imponerer kvalitetsfornemmelsen i kabinen. Testbilen i højeste udstyrstrin ”Tekna” står som en komplet bil udstyrsmæssigt. Her er bl.a. sæder i ægte læder.

Kabinen er lækker udført med gode materiale og flot finish.

Gearvælger, digitalt cockpit og touchskærm deles med Ariya og giver et moderne look på et instrumentbord, hvor der også er en del analoge knapper. Men det gør absolut intet, for betjeningen er ligetil og nem, og i mange tilfælde bedre end i de biler, hvor alle analoge knapper er pist borte.

Samlekvaliteten er god og bilen virker i det hele taget solidt bygget.

Et kig ind i kabinen fra soltaget. Det lyse læder giver et eksklusivt udtryk.
Skærm og software fungerer fint. Det minder om systemet, som vi kender fra Ariya.

Tre udstyrstrin

Fra laveste udstyrstrin Acenta er der adaptiv fartpilot, og den fungerer godt. I Tekna får du skiltegenkendelse, hvor fartpiloten automatisk tilpasser sig den påbudte fart. Her får du også head-up display og trådløs opladning af mobiltelefon.

Acenta har klimaanlæg i tre zoner, bakkamera, parkeringssensorer, nøglefri betjening og elektrisk bagklap. Der kan suppleres med forskellige ekstraudstyrspakker, som er yderst fornuftigt prissat.

Som standard har X-Trail en komplet liste med assistent- og sikkerhedssystemer, og som noget nyt er der en midter-airbag, som udløses mellem forsæderne, så personerne på forsæderne ikke støder hovederne sammen i tilfælde af en kollision.

Samlet fremstår X-Trail som en velbygget bil med fine SUV-egenskaber, god plads og en lækker kabine. Den nye e-Power drivlinje fungerer egentlig ganske udmærket bortset fra et lidt for anmassende lydbillede. Men vælger du den variant og skal du tilmed have firehjulstræk og en komplet udstyrspakke, kravler prisen op i for højt et luftlag.

Specifikationer

  • Motor: 1.5 liters 4-cylindret turbobenzin
  • Ydelse 210 hk ved 4.600 omdr./min
  • Max. moment 330+195 Nm ved 0-3.505 omdr./min
  • Gearkasse: Automatgear
  • Brændstofforbrug: 14,9-15,9 km/l. ved blandet kørsel (WLTP).
  • CO2: 14-152 g/km
  • Tophastighed 180 km/t.
  • Acc. 0-100 km/t. 7,2 sek.
  • Køreklar vægt 1.961/2.024 kg
  • Totalvægt 2.535 kg
  • Anhængervægt m./u. bremser 1.650 kg/750 kg

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet