fbpx
 
Categories Biltest

Langturstest: Toyota RAV4 PHEV GR Sport

Posted on
Langturstest: Toyota RAV4 PHEV GR Sport

Toyota RAV4 er verdens mest solgte SUV. Men hvad gør den japanskproducerede højbenede bil så populær? Jeg tester den på en langtur gennem Tyskland for at finde svaret.

Den nuværende generation af RAV4 har været på markedet siden 2019 og er faceliftet i 2023.

Jeg kører i topmodellen GR Sport med sportslig styling, lang udstyrsliste og en plug-in hybrid drivlinje med 306 hk samt 75 km elektrisk rækkevidde.

Over 1.000 kilometer på Autobahn

Turen går fra Virum til Berlin over Gedser Rostock. Hjemturen bliver lidt længere, da en kraftig efterårsstorm får mig til at vælge den kortere færgeoverfart ved Puttgarden til Rødby.

Jeg starter hjemmefra med 100 % strøm på det 18,1 kWh store batteri og fuld tank.

Panoramasoltag er standard i GR Sport. Det giver masser af lys i kabinen.

Samlet set bliver der kørt godt 1.100 km på turen, hvor de fleste kilometer tilbagelægges på den tyske Autobahn.

Her viser RAV4 flere af sine styrker: Den har masser af kræfter men formår at levere dem med et lavt forbrug – og så kører den bare rigtig godt.

Masser af kræfter og overskud

Testbilen har som standard firehjulstræk med separate elmotorer på for- og baghjul. Benzinmotoren er på 2,5 liter med 185 hk og samlet set er ydelsen 306 hk, når du regner de elektriske bidragydere med.

Her rammer Toyota rigtigt. Bilen føles hurtig (0-100 km/t klares på 6 sekunder), og du har en følelse af overskud, når du skal overhale på motorvejen. Det gør den til en god rejsemakker på de lange ture.

Det er i øvrigt samme drivlinje, som bruges hos Lexus.

Imponerende lavt forbrug

De mangle kilometer på den tyske Autobahn foregår med tung fod på speederen. Vi taler lange stræk uden fartbegrænsning med 150-170 km/t. Her skulle man tro, at bilens vægt og størrelse ville æde benzin og strøm hurtigere, end jeg kunne nå at spise en currywurst, hvilket går pænt hurtigt.

Men her har RAV4 et es i ærmet. Bilen er nemlig udstyret med en e-CVT gearkasse, som hele tiden optimerer motorens omdrejninger ud fra den kraft, du har brug for, med det lavest mulige forbrug.

Jeg har egentlig aldrig været så stor fan af den type gearkasse, som også kaldes for milliongearet, fordi det har utallige trin og skifter hele tiden, men nu kan jeg pludselig se fidusen med det.

Og resultatet er imponerende. Med strøm på batteriet ligger jeg omkring 19-20 km/l og uden strøm er tallet 18-19 km/l.

Det er der altså ikke mange store SUV’er, der kan. Jeg har kun oplevet noget tilsvarende i en GLC PHEV, som har et noget større batteri og i øvrigt kører på diesel.

Inden turen går retur fra Berlin fyldes benzintanken. Det koster EUR 1,8 pr. liter at tanke den dag på den tyske tankstation.

Bagsiden af medaljen er, at benzinmotorens omdrejninger har et noget særpræget lydbillede, som virker asynkront i forhold til den måde, du kører bilen.

Toyota er lykkes med at dæmpe støjen nogenlunde, men du slipper ikke helt for det. Jeg bemærker dog på den lange tur, at det generer mig mindre, end jeg havde frygtet.

RAV4 kan køre op til 75 km ved ren eldrift, og her er bilen meget støjsvag og smooth. Rækkevidden er opnåelig, hvis du kører en blanding af by og landevej.

Opladning sker ved 3,5 kW, så det tager ca. 5 timer at lade batteriet fuldt op fra 0 %.

Retningsstabil selv i kraftig storm

Testen af RAV4 sker i efterårsferien, hvor en kraftig storm – eller nærmere orkan og stormflod – rydder sendefladen på nyhedskanalerne. Det er det vejr, jeg skal køre hjem i fra Berlin.

Med kraftig sidevind ligger RAV4 enormt stabilt og sikker på motorvejen, og det er med til at give en komfort og sikkerhed, som du gerne vil have, når du har din familie med.

Med til den gode køreoplevelse hører også de opdaterede assistent- og sikkerhedssystemer. Her vil jeg særligt fremhæve den adaptive fartpilot, som opfører sig præcis, som den skal, og giver dig en følelse af kontrol og sikkerhed. Det bidrager til en afslappet og komfortabel køretur.

Testbilen med GR Sport emblemer her og der har en mere sportslig betonet undervogn, som Toyota egentlig godt kunne have sparret, for den virker unødvendig i RAV4.

Jeg oplever ikke, at det “ødelægger” bilens komfort, og mine medpassagerer kommenterer da også, at bilen er behagelig dæmpet, når vi kører på de brolagte veje i det tidligere Østberlin.

Rummelig kabine og stort bagagerum

Som familiebil er RAV4 oplagt. Den har en fin størrelse med god plads i kabinen og fin komfort. Du sidder højt og har et godt udsyn. Aflæggepladsen er godkendt både foran og bagved.

Bagagerummet på 580 liter sluger fint ferieoppakning til fire eller fem personer. Der er et rum under gulvet til ladekabel.

Stort og regulært bagagerum på 580 liter er en gave til familien, når der skal pakkes stort til langturen.

Udstyrsmæssigt bygger GR Sport videre på øverste niveau af RAV4 varianterne, så bilen har alt tænkeligt komfort- og sikkerhedsudstyr.

Man sidder godt i de sportslige sæder, som er beklædt med kunstlæder og i øvrigt er el-justerbare.

I efteråret med blæst, regn og kulde, er det dejligt med varme i alle sæder og i rattet. Jeg nyder også premiumlyd fra JBL, som har en virkelig fed bas.

Bilens betjening er intuitiv, og de digitale skærme fungerer, som de skal. De analoge knapper på instrumentbordet kan godt virke lidt oldschool i det visuelle udtryk, men funktionaliteten er i top.

Eneste minus er en uhensigtsmæssigt placering af nogle knapper til venstre under rattet, hvor du bl.a. tænder ratvarmen.

Med faceliftet har Toyota bl.a. opdateret de digitale indslag i kabinen, og assistent- og sikkerhedssystemerne er at nyeste aftapning fra den japanske bilproducent.

Virker solid og langtidsholdbar

Samlekvaliteten er i top, og du får en fornemmelse af en solid bil, der kan tåle at blive brugt i mange år. Det er kendt Toyota-DNA, og det skinner meget igennem i RAV4.

På turen hjem regner det kraftigt, og vinduesviskerne kører på fuld speed meget af tiden. Det kan virke som en lille detalje, men oplevelsen af, at vinduesviskerne kan køre nonstop på fuld speed i månedsvis, ja nærmest årevis, uden problemer, får jeg.

Det er store som små ting, der tilsammen giver et indtryk at en solid og langtidsholdbar bil.

Ombord på færgen ved Puttgarden på vej hjem til Danmark. Kort tid efter blev alle færgeafgange aflyst grundet uvejret.

Det koster RAV4 plug-in hybrid

Toyota RAV 4 har mange kvaliteter. Den er solid bygget, kører rigtig godt og har et lavt forbrug selv med tung fod på speederen. Det mener Toyota skal koste noget, og prisen for testbilen løber op i 649.990 kr.

Plug-in hybrid fås i en version med mindre udstyr kaldet Style til 513.990 kr., og du kan også vælge den i en almindelig hybrid til omkring samme pris.

Det er priser, som er i den høje ende, og hvor der er rigtig mange alternativer i klassen. Du skal derfor nok zoome ud og finde et regneark frem og kigge på totalomkostninger ved køb af RAV4, da det lave forbrug spiller positivt ind i det samlede regnskab.

I anledning af Toyotas 60 år som mærke i Danmark, er der nogle aktuelle kampagner, som også omfatter RAV4, så hold øje med dem, hvis du skal handle.

GR Sport i RAV4 handler mest om styling ind- og udvendigt: 19” alufælge i sort, GR frontgrill og pianolak på bl.a. skærmkanter giver det mere sportslige udtryk på det ydre mens GR logoer, metalgrå detaljer og speciel betræk på sæderne udgør GR stylingen i kabinen.

Specifikationer

  • Motor: 4-cylindret 2,5-liters benzinmotor + to elmotorer (firehjulstræk)
  • Gearkasse: e-CVT
  • Ydelse: 306 hk (samlet ydelse)
  • Moment: 227 Nm
  • Topfart: 180 km/t
  • Acceleration 0-100 km/t: 6,0 sekunder
  • Totalvægt: 2.510 kg.
  • Træk: 1.500 kg
  • Brændstofforbrug: 100 km/l (WLTP)
  • Elektrisk rækkevidde: 75 km
  • Opladning: 3,5 kW
  • Dimensioner (L/B/H): L 4600 mm – B 1855 mm – H 1685 mm
  • Bagagerum: 580 liter
  • Pris fra 513.990 kr.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet