fbpx
 
Categories Biltest

Langturstest i NIO EL6: På skiferie i elbil

Posted on
Langturstest i NIO EL6: På skiferie i elbil

Det er første gang, jeg kører på skiferie i en elbil. Bilen er en NIO EL6, og turen går fra Virum til Serfaus i Østrig – en strækning på 1.300 kilometer primært på den tyske Autobahn. Få alle highlights fra turen her.

Vi har i mange år haft en tradition for at tage til Østrig – og ofte Serfaus – for at stå på ski. Det er en fantastisk oplevelse og en fed måde for familien at væres sammen på.

Konceptet har altid været kør-selv-ferie, og turen er med en overnatning på vej ned i Sydtyskland og så bare direkte hjem, når skiferien er slut.

Hvor vi tidligere har kørt i benzin- eller dieselbiler, er turen i elbil en helt ny oplevelse, og jeg er ærligt talt noget spændt.

Jeg har på forhånd taget nogle principbeslutninger om turen i elbil:

  • Jeg vil køre den hastighed, som passer til mit temperament – så hvor der er ubegrænset hastighed på Autobahn, vil jeg ikke holde mig på 110 km/t bare for at spare strøm
  • Der skal ikke spares på klimaanlæg og varme i sæderne – komforten i bilen skal være høj for alle
  • Jeg kører den rute, som passer i forhold til vores ønsker
  • Overnatningen i Sydtyskland vælges ud fra parametre som placering og mulighed for at få et godt måltid mad – og ikke nødvendigvis om hotellet har lademulighed
  • Jeg vil forsøge at lade så billigt som muligt på turen

Som en lille bonus har NIO’en, vi kører i, mulighed for at skifte batteri til et friskopladt på de såkaldte Power Swap Stationer, og der er umiddelbart to steder i Tyskland, hvor det kan lade sig gøre på vores rute. Det glæder jeg mig til at prøve.

På turen har jeg mit plugsurfing kort med, som jeg har til min Polestar. Her har jeg bl.a. adgang til at lade hos Ionity til en kampagnepris på 2,50 kr. pr. kWh.

Ionity-kampagnen er ophørt på hjemturen, så her vil jeg købe et abonnement til Tesla Supercharger til 99 kr. for at få adgang til hele ladenetværket. Her koster det ca. 3,0 kr. pr. kWh at hurtiglade.

NIO EL6 er en langtursvogn med fin komfort.

Første etape mod Sydtyskland

Turen til Østrig starter en tidlig fredag morgen i slutningen af januar. Vi skal køre 170 km fra Virum til Rødby, og sejle med færgen til Puttgarten.

Alt er pakket aftenen før og NIO’en er fuldt opladt. Der er de nødvendige vignetter i ruden og frisk varm kaffe i termokoppen.

Der er allerede en del trafik denne fredag morgen – folk er tidligt oppe for at køre på arbejde. Vi er heldigvis kommet hjemmefra i god tid, og turen mod Rødby går fint.

Ved ankomsten til Rødby færgehavn har vi allerede brugt halvdelen af strømmen på det store 100 kWh batteri i NIO’en. Der bliver ædt noget strøm.

Vinter, kulde og høj fart på motorvej æder strøm. Strækningen fra Virum til Rødby er på 170 km og æder halvdelen af strømmen på batteriet.

I Puttgarten skal der lige tankes op med lidt køreslik i Bordershoppen, og herefter går turen mod Gasthof Zum Stern i Hünfeldt. Der er planlagt 725 km totalt på turen den dag, og ifølge Google Maps tager det 9 timer.

Brug bilens navigation så nødvendig opladning regnes med

Vi kører udelukkende med navigationen i NIO’en, og det kræver lidt arbejde at få den til at forstå, at vi helst vil lade hos Ionity. Man kan vælge Ionity som et filter i søgningen, og det hjælper lidt på det.

Man skal et stykke ind i landet fra Puttgarten færgehavn, før Ionity dukker op, og vi ender med at sjatlade lidt et andet sted til 6 kr. pr. kWh, så vi har nok strøm til at komme frem til en Ionity lademulighed, hvor det også passer med, at vi kan spise frokost.

Vi får en god sjat strøm, mens der spises frokost. Det føles godt når pauserne bruges til noget fornuftigt i stedet for bare at vente på opladning.

Omkring Hannover er der en Nio Power Swap Station, hvor et batteriskift havde været genialt. Desværre er den lukket grundet vedligehold.

Det bliver til fire opladninger undervejs mod det Gasthof, hvor vi skal sove, og vi ender med at bruge 211 kWh på de 725 km. Det er et forbrug på 29,2 kWh pr. 100 km. Det har taget 12 timer at køre og oplade.

Afgang fra Gasthof Zum Stern på dag 2.

Selvom NIO’en ved, hvornår vi vil lade, er det som om at batteriet ikke helt forberedt på mødet med ladepistolen.

På Ionity laderne er der et max output på 350 kW, men så hurtigt går det ikke i NIO’en. Ladehastigheden ligger nogle gange helt nede på 60 kW – endda fra et lavt udgangspunkt med 20 % strøm tilbage på batteriet.

Andre gange er vi oppe på mere spiselige 120 kW. Det er set hurtigere – også ved de 6-8 grader, som er udetemperaturen på de dage, vi kører.

3 % strøm tilbage på batteriet – sikke et pres!

På dag 2 mod slutdestinationen i Serfaus, er der både op- og nedture rent køremæssigt.

Højdepunktet er besøget på NIO Power Swap Station i Ulm, hvor batteriet skiftes til et nyt, der er 90 % opladt. Navigationen opdagede selv muligheden og bookede et batteriskift til os. Da vi var fremme tog selve manøvren kun 5 minutter, og så var vi videre. Smart!

Batteriskift på NIO Power Swap Station er ultra nemt. Alt styres fra skærmen i bilen, og du behøver ikke engang stige ud. Hele operationen tager ca. 5 minutter.

Senere på dagen vender den gode stemning. En planlagt hurtigopladning går i vasken, da standeren ikke virker. Vi må derfor køre videre til næste mulige lader, og turen derhen på Autobahn foregår med 80 km/t og alt klima slukket for at nå frem på den rest strøm, der er tilbage.

Da vi kommer frem, er der kun 3 % strøm tilbage på batteriet. Det var virkelig en presset oplevelse, og der var meget stille i bilen på den tur, som føltes længere end noget andet, jeg har prøvet.

Der blev primært ladet på Ionity på turen mod Østrig.

Resten af turen mod Serfaus går planmæssigt. Vi er senere fremme end forventet, da vi skulle oplade flere gange og pauserne med opladning har taget længere tid.

Samlet set har det taget 20 timer at køre 1.300 km og det samlede forbrug fra Virum til Serfaus ender på 27,8 kWh pr. 100 km.

Vi har brugt 361 kWh og det har kostet 902 kr. i strøm.

I løbet af ugen står NIO’en parkeret hos Perzid Apartments, hvor vi bor. Her er der ikke mulighed for opladning. Der er lademuligheder i Serfaus, men vi har 51 % strøm tilbage på batteriet, da vi ankommer, så det går nok.

Efter en uge i parkeringskælderen har NIO’en tabt 3 kWh strøm på at stå stille.

Pakket og klar til hjemturen.

Turen hjem skal ofte bare gå stærkt

Turen tilbage foregår i et stræk, og der bliver ikke holdt igen med foden på speederen. Her gælder det bare om at komme hjem så let og hurtigt som muligt.

Tesla Superchargers er super nemme at anvende, og navigationen er rimelig god til at finde lademuligheder langs ruten.

Tesla Supercharger er nem at bruge og prisen lav.

Vi kommer forbi NIO Power Swap Station i Ulm igen og får et batteriskift. Det fungerer igen upåklageligt – nemt og ligetil.

Et batteriskift på vej tilbage til Danmark sparer tid. Stationen i Ulm i det sydlige Tyskland ligger præcis på vores rute, så det kunne ikke passe bedre.

Færgeoverfarten er igen Puttgarten – Rødby, som tager 45 minutter.

Næsten hjemme – nu mangler bare turen fra Rødby til Virum.

Turen fra Serfaus til Virum tager 19 timer. Vi bruger 378,5 kWh strøm og forbruget er 29,2 kWh pr. 100 km. Prisen for strøm løber op i 946 kr. for turen hjem.

Det giver en total omkostning for strøm på 1.851 kr. for turen frem og tilbage. Her er de kWh, som fås ved batteriskift, regnet med til samme pris som de øvrige opladninger for at danne et sammenligningsgrundlag for biler, som ikke kan skifte batteri.

Sidste opladningen på turen sker hos Clever tæt på færgehavnen i Rødby.

Skiferie i elbil – her er mine erfaringer

  • Det kan godt lade sig gøre at køre på skiferie i elbil, men det kræver mere planlægning og tager længere tid
  • Man bruger meget tid på at finde de rigtige lademuligheder på turen – især hvis man går op i hvad det koster at lade
  • Der er masser af lademuligheder og stort set ingen kø ved ladestanderne gennem Tyskland
  • Ud af de mange opladninger, var der to gange, hvor en stander ikke virkede
  • De færreste standere oplyser pris, og der er sjældent tag over standerne. Det er pænt træls at stå og fumle med kabler, kort og apps i regnvejr, hvilket vi havde på noget af turen
  • Mange ladestandere oplyser, at man kan starte opladning ved at bruge et almindeligt kreditkort. Det fik jeg ikke til at virke nogen steder, så jeg var glad for mit plugsurfing kort, selvom roamingprisen her var højere
  • Tesla Supercharger app’en virker bedst i forhold til at oplyse pris og forbinde nemt og hurtigt til laderen
  • Forbruget stiger en del ved kulde og motorvejskørsel, så der skal lades oftere og mere, end jeg havde forventet
  • Hurtig opladning er afgørende for en god oplevelse – det tager simpelthen for lang tid, når du oplever, at bilen kun lader med 60 kWh på en hurtiglader
  • Batteriskiftemuligheden i NIO er genial, og giver for alvor mening, hvis der bygges flere Power Swap Stationer.

Køreoplevelsen i NIO EL 6

NIO EL 6 er en rummelig bil med god indretning og masser af aflæggeplads.

Der er en fornemmelse af dagligstue ved passagerpladsen, hvor instrumentbordet er trukket tilbage og man sidder med god luft omkring benene.

Bagsædekomforten er i top med mulighed for at lægge ryglænet lidt ned (elbetjent), så man bedre kan tage en lur. Der er rigtig god plads til ben og loftshøjden er godkendt selv til høje personer.

Bagsædekomforten er høj i NIO EL6.

Ved bagsædet er der en skærm til at styre klima, solafskærmning i glastaget, musik m.m. Det giver en fornemmelse af luksus.

Sæderne er ekstremt behagelige med fine indstillingsmuligheder. Der var meget lidt træthed i kroppen selv efter mange timers kør-selv-ferie.

Bilen har et flot kabindedesign med et stramt nærmest skandinavisk look. De skjulte luftdyser er elegant udført og bilen fordeler fint luft og varmer kabinen godt op i den kolde vintertid.

Infotainmentskærm nem at bruge med flot grafik og hurtig respons. Navigationen virker tilpas intelligent, og det er muligt at sætte filtre på søgninger til opladning hvis man fx gerne vil prioritere en bestemt operatør.

Skærmen bliver man hurtig dus med. Grafikken er tilmed rigtig flot.

Piloten er god – men der er plads til forbedring

Pilot funktionen er i 9 ud af 10 tilfælde god, men der er også enkelte irritationspunkter. Fx når man skal foretage en overhaling på motorvej og blinker for at skifte vognbane.

Her tror piloten nogle gange, at du ikke har styr på din kørsel, og strammer rattet op. Derudover kommer der en alarm med lyd og tekst i cockpittet, hvor bilen siger, at du krydser en linje, og skal være vågen.

Her skal piloten have tolerance nok til at forstå, at vognbaneskiftet er i orden, og at aktiveringen af blinklyset skal igangsætte denne tolerance, så rattet ikke strammer op, og alarmen ikke går i gang.

Jeg oplever, at der ikke skal store mængder regn til, før bilens LIDAR slår fra og piloten ikke kan anvendes.

LED matrix forlygter giver et godt lys, men mange modkørende blinkede med lygterne og følte sig blændet. Det må kunne gøre lidt bedre.

Som rejsevogn er NIO El6 retningsstabil på motorvejen og behagelig at køre langt i.

Muligheden for at skifte batteri er genial, og giver særligt mening på de lange ture. Flere stationer vil få denne feature til at give endnu mere mening.

Rækkevidden vises i et statistisk tal og ikke dynamisk, så det skal du lige være opmærksom på.

Hurtigopladning er et punkt, hvor jeg godt kunne tænke mit, at NIO’en var hurtigere. Jeg får den max op på 120 kW på denne lange tur og flere gange kun 60 kW. Det er i underkanten.

Forbruget på 27-29 kWh pr. 100 km er højt, men det er nogenlunde hvad man kan regne med i en stor og tung SUV, når du kører i kulde og i høj fart på Autobahn.

Du kan finde priser og specifikationer på NIO EL6 her.

Foto: Thomas Saks

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet