fbpx
 
Categories Branchenyt - vi elsker biler

100 år med Rolls-Royce Phantom

Posted on
100 år med Rolls-Royce Phantom

I år fylder Rolls-Royce Phantom 100 år. Gennem otte generationer har den været indbegrebet af ingeniørkunst og luksus. Og så kan man ikke tale om bilen uden de mennesker, der har været med til at give den sin helt særlige status.

Rolls-Royce Phantom er ikke bare en bil, men et kapitel i bilhistoriens bog, skrevet med stål, læder og V12-brøl. Fra monarker og musikere til militærstrategiske øjeblikke og filmens verden har Phantom været til stede – ikke som statist, men som hovedrolleindehaver.

Klar mission fra starten: Vil være verdens bedste bil

Phantom blev introduceret i 1925 og var allerede dengang designet med ét formål: at være verdens bedste bil.

For hver ny generation er barren hævet for, hvad der er muligt inden for komfort, ydeevne og håndværk.

Fra den klassiske Phantom I til den nuværende Phantom VIII har Rolls-Royce konstant forbedret alt – fra motorteknologi til affjedring og støjdæmpning – uden nogensinde at gå på kompromis med den nærmest svævende køreoplevelse, mærket er kendt for.

Et særligt højdepunkt er den teknologisk avancerede Phantom III fra 1936 – den første med en V12-motor i Rolls-Royces historie.

Det var netop denne model, som Montgomery brugte under Anden Verdenskrig – et klart signal om, at Phantom ikke kun var luksus, men også et redskab til autoritet og lederskab.

Phantom IV er en af de mest sjældne Rolls-Royce-modeller nogensinde. Den blev kun produceret i 18 eksemplarer forbeholdt statsoverhoveder og kongelige.

Den britiske kongefamilie har haft adskillige Phantoms i deres garage – bl.a. den berømte Silver Jubilee Phantom VI fra 1977, som stadig bruges ved særlige lejligheder.

Fuld opmærksomhed med påhit fra John Lennon

Phantom V er nok den mest kendte model blandt samlere. Den var hele 5,8 meter lang og repræsenterede det ypperste inden for bilproduktion i 1950’erne og 60’erne.

Et af de mest legendariske eksempler blev ejet af John Lennon. Da The Beatles havde slået igennem internationalt, bestilte Lennon i 1964 en helsort Phantom V med sort lak, sort interiør og tonede ruder, hvilket dengang var en sjældenhed i Storbritannien.

Det var en bil designet til at skærme mod offentlighedens nysgerrige blik. Interiøret blev opgraderet med en biltelefon, cocktailbar, tv og endda en sengelignende sofa. Phantom’en var mere en lounge end en bil – præcis som Lennon ønskede det.

Men det var først i 1967, at bilen for alvor blev et kulturelt ikon. Inden udgivelsen af Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band fik Lennon bilen totalt omlakeret i en panggul farve, dækket med blomster, psykedeliske mønstre og stjernetegn.

Det var både en provokation og et kunstnerisk statement, og bilen blev nærmest et symbol på 60’ernes kreative opbrud.

Ifølge Lennon blev bilen en dag angrebet af en ældre dame med en paraply, der råbte: “Hvordan kan du gøre det mod en Rolls-Royce!”

Goldfingers Roll-Royce i nutidig version

Hollywood og bilhistorien har også krydset spor med Phantom. Den spillede en fremtrædende rolle i James Bond-filmen Goldfinger, hvor en Phantom III blev brugt til guldsmugling.

I 2024 blev der bygget en “Phantom Goldfinger Edition”, som er en bespoke model med referencer til Goldfingers Phantom III i filmen.

På motorsiden har Phantom altid leveret kompromisløs performance. I nyere tid betyder det en 6.75-liters V12 med næsten lydløs drift og kræfter nok til at sende den næsten tre ton tunge bil fra 0-100 km/t på under 6 sekunder – alt sammen helt smooth med høj komfort i kabinen.

Phantom VIII fra 2017 viderefører arven med en aluminiumframe-platform, firehjulsstyring, aktiv luftaffjedring og en kabine der bogstaveligt talt er lydtæt. Der er brugt over 130 kg lydisolering og bilen kører på special “Silent-Seal” dæk.

For samlere og entusiaster med sans for detaljen er Rolls-Royce’s Bespoke-program sagen. Hver Phantom er unikt tilpasset sin ejer.

I anledning af 100-års jubilæet har Rolls-Royce’s designteam skabt otte kunstværker inspireret af Phantoms kulturelle og historiske rejse – en hyldest til modellens status.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet