fbpx
 
Categories Branchenyt - vi elsker biler

Derfor blev en fodgænger dræbt af en selvkørende Uber

Posted on
Derfor blev en fodgænger dræbt af en selvkørende Uber

Mange taler om selvkørende biler med stor begejstring, men der er også mange skeptikere. Og gruppen af skeptikere er vokset markant i kølvandet af den tragiske hændelse i marts 2018 i Arizona, hvor en fodgænger blev ramt af en selvkørende Uber og døde af sine kvæstelser. Det første uheld nogensinde med døden som følge forårsaget af en selvkørende bil.

Hvem skal have skylden for ulykken?

Ifølge the Economist er der i den konkrete sag både en teknologi og et menneske, som kan bære skylden. Den selvkørende Uber var et eksperiment, og i bilen var der rent faktisk en sikkerhedsrepræsentant, da ulykken skete.

I USA eksperimenteres der i mange stater med selvkørende biler. Derfor har den amerikanske forening NTSB (National Transportation Safety Board) nu undersøgt sagen nærmere og udgivet en rapport med deres konklusion – hvad skete der og hvad betyder det for selvkørende biler fremadrettet.

Lad os starte med at kigge nærmere på teknologien omkring selvkørende biler.

Systemet består af tre moduler

Det første modul består af bilen sensorer, som identificerer relevante objekter i nærheden.

Det andet modul forudsiger, hvad der kommer til at ske med de objekter, som bilens sensorer har opfanget. Dette sker i et avanceret ”machine learning” system, som simulerer den virkelige verden. Skifter den forankørende bil bane? Går en fodgænger ud på vejen?

Det tredje modul afgør på baggrund af modul 1 og 2, hvilken handling bilen skal foretage sig: Den kan accelerere, bremse, dreje til højre eller venstre.

Testkørsel i en modificeret Volvo XC90

Bilen, som var involveret i ulykken, var en modificeret Volvo XC90. Den var udstyret med kameraer, rader og LIDAR, som er en variant af en radar som er mere sofistikeret. Kameraet kan opfange bl.a. vejstriber, vejskilte og trafiklys. Radar måler størrelsen af omkringværende objekter. LIDAR hjælper med at bestemme størrelsen af objekter – selv i mørke.

Ud af disse tre moduler er det modul 2, som er sværest at designe og bygge. Dette understreges af Sebastian Thrun, som har stået i spidsen for Googles indsats med selvkørende biler. Han fortæller at det fx er svært at afkode affald på vejene eller et stykke plastik som blafrer i vinden. Da teknologien stadig var umoden, kunne den fx ikke kende forskel på et stykke blafrende plastik og et legende barn.

Selvkørende Uber

Nødbremse ikke aktiveret

Ifølge NTSB rapporten var det svært for Ubers selvkørende bil at identificere den fodgænger, som blev kørt ned i Arizona. Hun kom gående med en cykel ved sin side. Selvom det var mørkt, kunne bilens radar og LIDAR opfatte et objekt seks sekunder før uheldet. Den kunne dog ikke identificere, hvad det var. Bilens system troede derfor først, at der var tale om et ”ukendt objekt”, dernæst en bil og tilslut en cykel. Den kunne dog ikke forudsige, hvilken retning cyklen havde. 1.3 sekunder før uheldet skete, indså bilens system, at den var nødt til at nødbremse. Men bilens indbyggede nødbremse var ikke aktiveret. I stedet var der et menneske i bilen – en sikkerhedsrepræsentant – som skulle bremse, såfremt det var nødvendigt. Men denne person kiggede på et display inde i bilen og nåede derfor ikke at nødbremse i tide. Fodgængeren blev ramt af bilen og døde efterfølgende af sine kvæstelser.

Uheldet har mange elementer i sig, men i sidste ende er der tale om en systemfejl. Når bilens modul 2, som skal forudsige hvad der sker, bliver ”forvirret”, bør det sænke farten på bilen.

Nødbremsesystemet er ”tricky”, da det i andre test har forårsaget kraftige opbremsninger, som har resulteret i påkørsler bagfra (fra biler som er ført af mennesker). Derfor var nødbremsen i den nævnte Volvo deaktiveret, og skulle i stedet betjenes af et menneske.

Selvkørende Uber

94 % af alle uheld sker på grund af bilens fører

I princippet burde det være sikkert at køre med selvkørende biler, hvis personen i bilen holder øje med trafikken konstant og er klar til at bryde ind, hvis der er optræk til et uheld.

Uber er i gang med at revurdere procedurerne for selvkørende biler. Det er p.t. uklart, om de får lov til at fortsætte deres testkørsler. Andre aktører inden for selvkørende biler har analyseret rapporten fra NTSB og påstår, at deres teknologi ville have reageret anderledes, og at uheldet med deres teknologi ville have været undgået.

I det lange løb påstår aktørene inden for selvkørende biler, at teknologien er mere sikker end mennesker. 94 % af alle uheld sker på grund af bilens fører. Men den store opgave lige nu er at overbevise befolkningen om, at selvkørende biler er fremtiden, og at det på sigt er mere sikkert end et menneske bag rattet.

Tør du at overlade din kørsel til teknologien?

Se i videoen hvordan eksperterne fra NTSB undersøgen ulykken.

2 kommentarer

2 kommentarer

  1. Uber der er bagud i forhiold til sine konkurrenter på dette område, burde nok have en generelt forbud mod at stå for selvkørende biler i offentligheden, og overlade det til ansvarlige virksomheder, der ikke sætter sikkerheden over styr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: