En af de mest populære Lexus-modeller har i en ny femte generation fået den helt store tur med nyt design, ny platform og drivlinjer samt en masse ny teknologi. De originale dyder, som kendetegner en Lexus, er heldigvis bevaret. Det viser vores første tur i bilen, som du kan læse mere om her.

Lexus RX blandt de mest populære modeller
Første gang jeg for alvor fik øjnene op for Lexus RX var i filmen ”The Holiday” fra 2006, hvor den kreative og succesfulde L.A.-baserede filmtrailerproducent Amanda, spillet af Cameron Diaz, stiller sin sorte Lexus RX hybrid med de karakteristiske klare baglygteglas til rådighed i en samlet ”house swap pakke” mellem hende og den London-baserede klummeskribent Iris, spillet af Kate Winslet.
Byttebilen i England er en knaldrød Mini Cooper med hvidt tag og i filmen, som siden er blevet en af de helt populære julefilmklassikere, er der også andre bilhøjdepunkter for den tid med bl.a. Audi A4 cabriolet og Range Rover.
Bilvalgene i filmen virker næppe tilfældige. Den første Lexus SUV hybrid blev lavet i 2005 og fulgte i halen af anden generation Toyota Prius hybrid, som var en darling blandt movie-jetsettet i Hollywood i et slags first-mover-klima-statement. Her blev netop Cameron Diaz jævnligt spottet køre rundt i sin hybride Prius.
Lexus RX var verdens første luksus hybrid og en af de mest populære modeller fra mærket med mere end 3,5 mio. solgte biler samlet set siden lanceringen i 1998.
Plug-in hybrid og turboladet hybrid
Den helt nye femte generation Lexus RX kommer som plug-in hybrid (450h+) med op til 90,1 km/l i forbrug og en turboladet hybrid (500h). Førstnævnte er genbrug fra den lidt mindre NX og sidstnævnte er en helt ny skabning. Begge har firehjulstræk i forskellige kompositioner.
Lexus Danmark forventer mest salg af plug-in hybriden, som med afgiftsrabat tryller prisen under en million og faktisk helt ned på 868.500 kr. Plug-in hybriden har et batteri på 18,1 kWh og det tager ca. 4-5 timer at lade det helt op.
Den mere sportslige og potente 500h bliver med F Sport+ pakke topmodel til 1.584.500 kr. og det får Lexus Danmark til at spå, at 9 ud af 10 – eller noget deromkring – vil vælge plug-in hybriden. Hybriden fås med firehjulstyring.
Jeg tester plug-in hybriden i mellemste udstyrsniveau Executive, som på toppen af en allerede veludstyret Comfort bl.a. byder på 21” alufælge, smooth læderindtræk samt varme og ventilation i alle sæder. Den koster fra 959.500 kr.


En teknikpakke til 13.500 kr., som udelukkende fås til Executive, er værd at tage med. Den byder på udvidede assistentsystemer, 360 grader kamera, ambientebelysning i kabinen og et super lækkert head-up display, som står skarpere end nogensinde i synsfeltet. I head-up displayet vises også funktionerne fra touchknapperne i læderrattet, så man får hjælp til betjening af bl.a. fartpilot og hvad man nu ellers kan betjene fra rattet.
Samme platform som NX
På første køretur i plug-in hybriden giver den nye RX et godt indtryk. GA-K platformen, som deles med NX plug-in hybrid, har en kraftig 2,5 liters benzinmotor og to elmotorer, der samlet yder 309 hk. 0-100 km/t klares på 6,5 sekunder og bilen føles kvik ved accelerationer.
Den har E-CVT automatgear med et utal af gearudvekslinger, og hvis du presser den lidt i accelerationer, følger gearene fint med. Når benzinmotoren slår til, kan det høres, og her lyder de fire cylindre en smule anstrengt. Hybriden kører med et andet 6-trins automatgear.
Eminent god komfort
Meget af min køretur foregår ved eldrift, og bilens rækkevidde på 68 km virker ikke overdrevet.
Den stilhed, der er i kabinen, når du kører på strøm, gør køreoplevelsen ret unik. RX er i det hele taget godt støjdæmpet, og jeg får virkelig en fornemmelse af det, der kendetegner en Lexus, når jeg kører. Der er eminent god komfort, og Lexus viser med den nye RX, at de har godt styr på netop den disciplin.
Sammen med en velindrettet kabine med gode materialer og en samlet høj kvalitetsfornemmelse, er det en fornøjelse at køre bilen.


Lexus har selvfølgelig et japansk ord for indretningen af førerens cockpit: Tazuna – som på dansk betyder hestetøjler. Det kan virke som en omgang marketinglir, men i bund og grund er Lexus dygtige til at optimere udseende og betjening, så du ikke skal tænke på så meget andet end at nyde køreoplevelsen.

På sikkerhedssiden har Lexus RX alt det nyeste fra hylderne, og beskrivelsen fylder hele tre sider i pressematerialet, så du får en moderne og opdateret bil på det punkt. Der er i tidens ånd også en app, hvorfra du kan se bilens status og betjene bl.a. klimaanlæg.
Andre plusser er bilens 10-årige garanti (eller 185.000 km) såfremt du servicere bilen, og så vil nogle måske værdsætte, at den må trække op til 2 tons. Det gælder for både plug-in hybrid og hybrid.
Moderne luksus SUV med de klassiske Lexus dyder i behold
Jeg kan godt lide det nye RX-design. Bilen er blevet mere buff at se på, og det klæder den. Det sportslige blandet med det elegante givet et samlet positivt indtryk af bilens ydre.
De indre værdier trækker også op, og samlet set står Lexus RX som en attraktiv og moderne SUV i luksusklassen med en klassisk Luxus-køreoplevelse og priser for plug-in hybriden, der ikke er helt ude i skoven.
Med en generel vækst i markedet for den størrelse SUV’er, kan Lexus formentlig se frem til flere kunder i butikken. RX kan opleves hos Lexus i Søborg, og står allerede klar i udstillingen. De første kunder har ifølge Lexus Danmark allerede bestilt et eksemplar, som leveres inden længe.
Kan der leveres biler nok, kan vi godt forvente at RX gør Lexus endnu mere synlig i Danmark, hvor der i 2022 blev solgt 171 modeller primært drevet af plug-in hybriden NX.
Foto: Thomas Saks
lexuslexus rxplug-in-hybridsuv