Lexus udvider programmet med den hidtil mindste model – en kompakt SUV. Jeg tester, om Lexus-fornemmelsen består.
Lexus på slankekur
Vi kender Lexus for store- og mellemstore biler med plads, raffinerede detaljer og udsøgte materialer.
Med LBX prøver mærket nu at gå et nummer ned i størrelse. Slankekuren handler mest om plads og målet har været at bibeholde de kendte Lexus dyder på alle andre punkter.
LBX måler 4.190 mm i længden, 1.825 mm i bredden og 1.545 mm i højden og har en akselafstand på 2.580 mm. Vi taler altså om en bil i Polo-størrelse – eller T-Cross hvis vi skal sammenligne i SUV-mini-klassen.
Pladsen er begrænset – særligt ved bagsædet, hvor det virkelig kniber for mig at finde mit til rette. Ved førersæder sidder jeg med mine 187 cm rigtigt fint.

Bagagerummet er med 332 liter, som man kan forvente af en bil, i den klasse.

Ny platform til kompakte modeller
LBX er bygget på en helt ny platform til kompakte biler. Bilen vejer kun 1.280 kg. og for at holde vægten nede, er der anvendt letvægtsmaterialer – bl.a. er motorhjelmen i aluminium og hjulkasserne i glasfiber.
Platformen giver mulighed for firehjulstræk med en lille hjælpeelmotor på bagakslen, men i Danmark sælges LBX med en trecylindret 1.5-liters letvægts-hybridmotor, som trækker på forhjulene.
Batteriet er et nyt bi-polært hybridbatteri, som er selvopladende og bl.a. opsamler energi, når du bremser. Batteriet er placeret under bagsædet. Batteriet et stort nok til, at du kører på ren el i LBX ved lav fart.
Et batteri og en elmotor er en del af pakken, når vi taler hybridteknologi. Det er godt på flere områder: Dels hjælper en lille elmotor i accelerationer og så holdes benzinforbruget nede.
Ved blandet kørsel i testen ligger mit forbrug omkring 21-22 km/l, og det er bestemt flot.

Lexus LBX må trække 750 kg.
God støjdæmpning
Køreegenskaberne viser en bil i god balance. Trods SUV-formatet føles bilen agil, og den krænger minimalt i sving.
Du har samlet 136 hk (185 Nm) at gøre godt med, og selvom 0-100 km/t tager 9,2 sekunder, er den faktisk ret kvik i trafikken.
Bilen er godt støjdæmpet, og det er godt for komforten.
Får den lidt at leve af, bliver lyden fra den tre-cylindrede motor noget mere påtrængende, og sammen med e-CVT automatgear slipper du ikke helt for et asynkront lydbillede. Det er dog blevet langt bedre, end vi er vant til, og det skyldes den nye hybridteknologi.

I blandet trafik og kø-kørsel på motorvej, er du ikke fri for støj. Ved almindelig kørsel er bilen utrolig støjsvag.
Udover støjdæmpning har materialerne også den fordel, at vibrationer reduceres. Det giver samlet et indtryk af en rar bil, som du kan køre langt i uden at blive træt.

Ægte Lexus-oplevelse i kabinen
I kabinen er det lykkes at skabe en Lexux-fornemmelse ved hjælp af materialevalget. Der er blød plast så langt øjet rækker, og alle samlinger er snorlige udført.
Der kan tilvælges ægte læder i kabinen til sædebetræk, rat, gearstang og dørbeklædning for at give et mere eksklusivt udtryk, og det er sjældent set i denne klasse.

Dørene har soft-åbning på håndtagene – både ud og inde – og de elektriske sideruder kører helt smooth, som de skal på en Lexus. Her er ikke noget “bonk”, når ruden lukkes – det sker helt stille og roligt.
Cockpittet er fuldt digitalt (12,3” i testbilen) og det er muligt at skifte layout. Grafikken står klart og tydeligt, og de mest vigtige informationer er nemme at læse.
Afhængig af konfiguration, kan du få head-up display. Det er usædvanligt i en bil af den størrelse.
Infotainmentskærmen er på 9,8” og er af touchtypen. Den er standard på alle modeller. Du finder nemt rundt, og softwaren bag arbejder hurtigt uden nævneværdig lagging.
Vil du have premium-lyd, kan du tilvælge en pakke med 13 højttalere og en subwoofer fra Mark Levinson – samme type som findes i de langt dyrere modeller.
Jeg oplevede i testen at multifunktionsknapperne på rattet kræver lidt tilvænning. Det er bl.a. her, du betjener den adaptive fartpilot.

Udstyrsversioner og pakker
Pakken af assistent- og sikkerhedssystemer er komplet fra laveste udstyrsversion. Der kan tilvælges forskellige udstyrsversioner med mere udstyr samt anden styling – herunder større fælge.
Versionerne hedder Elegant, Emotion, Relax og Cool. Jeg tester Cool, som er den mest veludstyrede af dem alle.
Udover udstyr kan der også tilvælges pakker med yderligere udstyr. De hedder Plus, Premium og Luxury. Plus bygger videre på alle udstyrsversioner mens Premium er et tillæg til Plus og Luxury bygger ovenpå Premium.
Det hele er lidt snørklet, men kigger jeg listerne af udstyr igennem, kan du få en hulens masse i den lille klasse, som eller normalt er forbeholdt langt større og eksklusive biler.
Herunder akustikruder, læderindtræk, head-up display, dynamiske forlygter, automatisk parkeringsassistent, premium-lyd, elektrisk bagklap, digital nøgle og el-justerbare sæder.

Høj pris for lille bil
Testbilen Cool koster 450.500 kr. og smider du Luxury pakken og metallak oveni, ryger der ca. 100.000 mere på toppen.
Det er en anselig sum for en lille bil, men skønt bilen er lille, er luksusfornemmelsen stor, og jeg kan ikke mindes at have kørt i en så lille bil med den oplevede kvalitet.
Problemet for LBX er, at startprisen er på 349.500 kr. og der skal altså noget udstyr og nogle pakker til, før du får den fulde luksusoplevelse.
Det gør den til et dyrt bekendtskab.
Lexus har smidt en avanceret hybridmotor i bilen og forbruget er lavt, men det belønnes ikke i det danske afgiftssystem.
Den grønne ejerafgift er med 550 kr. halvårligt i den lave ende, men bilens pris honoreres ikke med lempet afgift som på elbiler.
LBX bliver derfor – trods den lille størrelse og en trods alt mere overkommelig pris end de større Lexus-modeller – ikke en storsælgende model.
Til sammenligning fås en noget større og fuldt elektrificeret Lexus RZ til 379.500 kr.
Det sætter tingene lidt i perspektiv – og så alligevel ikke. For LBX henvender sig til et andet segment, hvor det er en fordel, at bilen ikke fylder så meget – og hvor man måske ikke er helt klar til 100 procent eldrevet kørsel.
Specifikationer – Lexus LBX
- Motor: Trecylindret benzinhybridmotor
- Gearkasse: eCVT automatgear
- Ydelse: 136 hk (samlet systemydelse)
- Moment: 185 Nm
- Acceleration 0-100 km/t: 9,2 sekunder
- Topfart: 170 km/t
- Forbrug: 22,7 km/l (WLTP)
- Vægt: 1.280 kg
- Træk: 750 kg
- Garanti: 3 år
- Pris: Fra 349.500 kr.
Foto: Thomas Saks
lexuslexus lbx
