fbpx
 
Categories Bilnyheder

Husk at tjekke tændrør

Posted on
Husk at tjekke tændrør

En benzinmotor kører bedst og mest jævnt, når tændrør arbejder som de skal. Det giver også en mere optimal udnyttelse af brændstoffet, når dine tændrør er friske. Er du lidt fingernem, kan du sagtens selv tjekke om dine tændrør er som de skal væres – og endda skifte dem selv.

Sådan virker et tændrør

Tændrørets vigtigste funktion er at lave en gnist, som antænder benzin- og luftblandingen på det helt rette tidspunkt. Når benzin- og luftblandingen er antændt, starter forbrændingen. Der er tale om en kemisk reaktion, og ikke en egentlig eksplosion.

Hvornår skal et tændrør skiftes

Slid på tændrørene afhænger af hvor meget du kører, hvordan du kører og kvaliteten af dine tændrør. Kører du fx mange korte ture, er det svært for tændrørene at rense sig selv, fordi temperaturen ikke bliver høj nok. Du vil derfor kunne opleve, at spændvidden mellem hvor ofte du skal skifte tændrør kan variere helt fra 15.000 til 50.000 km.

Tændrør af typen Ridex har en længere levetid, da de er mere bestandige over for erosion. Ridex tændrør har et udvendigt gevind på 14 mm og en gevindlængde på 19 mm. Gnistpositionen er 3 mm. De passer derfor til stort set alle bilmodeller lige fra Alfa Romeo til Volkswagen.

Et trænet øre kan høre, om et tændrør er modent til at blive skiftet, hvis motoren fx har en lidt grovere hakken i tomgang. De fleste vil nok kunne høre, om en motor går jævnt eller hakker.

Du kan også se på et tændrør, om det skal skiftes. Du kan bl.a. kigger efter om den keramiske isolering er knækket, om der er våd eller tør tilsodning, krystaliserede aflejringer eller unormal tæring. Alt sammen er tegn på, at du bør skifte tændrør.

Sådan skifter du et tændrør

Når du skal skifte tændrør er det vigtigt, at motoren er kold. Når du åbner for motorblokken, kan du se rækken af tændrør.

Du skal først fjerne tændrørshætten og tændkablet, før du kan skrue tændrøret ud. Det er nemmest, at du arbejder med et tændrør ad gangen, så du er helt sikker på, at tændkablerne kommer på sin rette plads igen.

Tændrøret skrues ud med en tændrørsnøgle, som du skal dreje mod uret. En god tændrørsnøgle har en gummibøsning monteret, som får tændrøret til at følge med op.

Når du har tændrøret ude, kan du tjekke, om der er brug for at skifte det. Hvis der er brug for at skifte det skal du sikre, at du skifter til et tændrør med samme længde. Er tændrøret for langt, kan det ødelægge motoren.

Flere tændrør er forudindstillet i afstanden mellem center-elektroden og stel-elektroden. Hvis det ikke er tilfældet, bør du lade et professionelt værksted hjælpe med at justere afstanden.

Når du skal montere det nye tændrør, skal du sætte det godt fast i gummibøsningen, så det ikke falder af, når du skal montere det. Hvis du taber tændrøret, kan det ikke bruges længere.

Når du spænder tændrøret, skal det gøres med det korrekte moment. Du kan typisk finde data om dette på nettet. Det er vigtigt, at tændrøret ikke overspændes, så hellere lige tjekke det korrekte moment i stedet for at prøve dig frem.

Tændkablerne sidder i nogle holdere for at sikre, at de ikke rører hinanden. Det kan give dårlig motorgang hvis tændkablerne rører hinanden. Det er meget vigtigt, at du sikrer, at tændkablet kommer på sin rette plads, da motoren ellers kan tage skade.

Sørg for at tændrørshætten bliver monteret, så det sidder tæt. Det lukker af for fugt og skidt.

Tjek at du har monteret tændrør korrekt

Når du har skiftet alle tændrør, tjekket kabler og sikret at tændrørshætterne sidder korrekt, kan du kontrollere, om du har udført skiftet korrekt. Når du starter bilen, skal motoren gå jævnt. Hvis der er ujævn motorgang og en ”hakkelyd”, så tjek om du har monteret alle tændkabler helt korrekt, som de skal.

Hvis du på nogen måde er i tvivl om, hvordan du skal skifte tændrør, så få hjælp fra en professionel mekaniker. Det er en relativ nem operation at skifte dem, men du skal vide, hvad du arbejder med. Hvis du ikke får fat i de helt rette tændrør, kan motoren tage skade. Og sørg også for at have det rette værktøj, og de rette informationer på hånden i forhold til det moment, som tændrøret skal spændes med.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: