fbpx
 
Categories Mød bilentusiasterne

Mød ugens profil Yasser Abaiji

Posted on
Mød ugens profil Yasser Abaiji

Yasser er Teknisk Konsulent hos FDM, hvor han giver medlemmerne vejledning og hjælp både telefonisk og skriftligt på alt, hvad der handler om teknik i bilerne. Det er et område med masser af udvikling, hvor særligt nye drivlinjer som plug-in hybrid og elbiler åbner op for helt nye problemstillinger og spørgsmål.

Som Teknisk Konsulent rådgiver Yasser også internt i huset – bl.a. på sager i den juridiske afdeling – og så er han en aktiv del af podcast- og video-udgivelser fra FDM.

Den del af jobbet er vigtig for ham. Dels er det sjovt og dels passer det godt til Yassers filosofi om at dele viden med så mange som muligt. Det er bl.a. også til de tekniske skoler og importørerne, som han deler meget viden med og får værdifuldt input tilbage.

Yasser Abaiji på elbiltur sammen med Karsten Meyland Lemche fra FDM.

Udadtil er Yasser FDM talsperson, når det handler om teknik, så hvis et andet medie har brug for ekspertens uvildige syn, er det typisk ham, der toner frem på skærmen.

Yasser er med når Årets Brugtbil i Danmark skal kåres, hvor han deler sin dybe viden om finalebilerne med den øvrige jury.

Her er Yasser igang med at gennemgå en VW T-Roc, som var blandt finalefeltet til Årets Brugtbil i Danmark 2023. Foto: Thomas Saks

Uddannet mekaniker

Yasser har en baggrund som mekaniker og er udlært fra Lyngby Tekniske Skole i 2006. Han startede i lære hos Andersen & Martini i 2002 med mærker som Opel, KIA, SAAB og Cadillac. Undervejs har han suppleret med efteruddannelser inden for mærkernes egne uddannelsesakademier.

Han kom til FDM i 2015 og er i dag en del af en teknisk afdelig med 8 konsulenter. Her er der rig mulighed for sparring blandt kollegerne.

Yasser holder kniven skarp med uddannelser inden for autodiagnose og el- og hybridbilsteknologier, som er hans speciale. Han bruger bl.a. efteruddannelser, netværket og konferencer til at holde sig opdateret og er særligt interesseret i alt det nye med el og batterier.

Måling af et højvoltsbatteri kræver særligt beskyttelsesudstyr.

”Mekanikerfaget er en vigtig del af værdikæden for den danske mobilitet. Særligt nu hvor der sker så meget med nye teknologier inden for bl.a. elektriske biler og på sigt måske også brint. Softwaren i bilerne sammen med avancerede assistent- og sikkerhedssystemer er også et område, som kalder på dyb ekspertise. Jeg kan kun opfordre alle med en interesse for faget til at uddanne sig og få fingrene i alt det spændende, der sker”, siger Yasser. Den opfordring er hermed givet videre.

Hvilken bil var din første?

Min første bil var en Opel Corsa B – det var da jeg var lærling.

Med film som The Fast and the Furious blev interessen for de japanske mærker vækket, og jeg har ejet en Honda Civic sjette generation, en Corolla E10 og E11 og en Carina E. Det er også blevet til to Opel Astra G, en Omega B og en Vectra C.

I en periode havde jeg en klassisk bil. Det var en Mercedes-Benz W123 fra 230E 1983 med mekanisk indsprøjtning.

Hvad kører du i nu – og hvorfor har du valgt den?

Jeg har en Toyota Auris HEV Stationcar fra 2017. Den er billig i drift, solid og driftssikker. Fornuftig og jævn kedelig i designet er den også. Hybridteknolgien gør, at jeg kan køre delvist elektrisk.

Som familiebil er den praktisk med god plads i bagagerummet, og den passer godt til familie og fodbold.

Er du til køb, leasing, firmabil eller abonnement?

Jeg er mest til køb. Jeg har aldrig leaset eller lejet før, men kan godt se fidusen med det. Hvis man er skeptisk omkring teknologien i en elbil, er det måske en meget god måde at komme i gang ved at lease.

Personligt tror jeg ikke, teknologien udvikler sig så hurtigt, at drivlinjer og batterier er forældet om få år, så jeg vil godt turde købe en elbil.

Årets Brugtbil i Danmark 2023Hyundai Kona – synes jeg er interessant, fordi den er solid og har få fejl. Den kunne jeg godt finde på at købe som elbil. Den var min personlige favorit i finalerunden.

Foto: Lars Krogsgaard

Når du skal have ny bil, vælger du så mest med hjertet eller hjernen?

Det er svært for mig at koble hjernen fra i et bilkøb, for jeg går meget op i alt det tekniske. Så jeg er nok lidt arbejdsskadet der – altså på den gode måde.

Jeg må dog sige, at hvis jeg skulle have en anden type bil end en hverdagsbil, fx en klassiker eller en youngtimer, så ville der komme mere hjerte og passion ind i beslutningen. Den type bilkøb vil være noget andet for mig.

Hvilken bil drømmer du om?

Hvis vi taler om en helt ny og moderne bil, så drømmer jeg kun om Porsche 911. Især model 992 i en Touring eller GT3 variant. Og meget vigtigt at den er udstyret med manuel transmission.

Det er virkelig en smuk bil, og egentlig den eneste bil, jeg for alvor vender mig efter, hvis jeg møder den på min vej. Tænk at et grundlæggende design kan holde i så mange år. Det er totalt ikonisk.

Er det en lidt ældre bil, er jeg meget opsat på en Honda S2000. Det kunne også være en BMW E46 M3. Begge eksempler er biler, jeg har oplevet som nye i en yngre alder, og altid har drømt om at få fingrene i en dag.

Hvad ser du som den største udfordring i danskernes mobilitet lige nu?

Jeg oplever rigtig meget usikkerhed hos folk omkring valg af drivmiddel. Der er mange muligheder og hvad passer så bedst til ens behov og muligheder. Og hvad med priserne, som går op og ned. Jeg tror, at omstillingen til elbiler tager endnu mere fart, men hvor meget og hvor hurtigt er svært at spå om.

Personligt kan jeg ikke se behovet for elbiler med 1.000 kilometers rækkevidde. Det giver på en måde bare slet ikke mening, for de fleste har slet ikke brug for det i hverdagen.

De store batterier er ikke miljøvenlige at producere, så batterier på 40-60 kWh vil være langt bedre i klimaregnskabet, og så skal der skrues ned for de mange kræfter, elbilerne har. Rigtig mange kører omkring 50 km dagligt, og så er en rækkevidde på omkring 350 km jo egentlig mere end nok.

Vi har brug for flere DC-lynladere og højvoltbatterier, som kan håndtere en hurtigere opladning for flere ad gangen. Den del går heldigvis rigtig hurtigt nu.

Der er noget i gang med en ny infrastruktur drevet af nye mærker, hvor man kan skifte batteriet. Jeg tror ikke rigtigt på den idé, da det virker for omstændigt at brede ud på en måde, hvor det for alvor giver mening.

Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?

Jeg tror, at mange danskere i fremtiden ikke har en holdning til køretøjet i forhold til hvilket mærke, det er, og hvordan den ser ud og lyder. Det skal blot være en mobilitetsservice, som er nem og tilgængelig, når man har brug for det. Mange nye elbiler kører ret ens, så der skal noget andet til, for at skille sig ud. Det må give bilproducenterne noget at tænke over.

Til gengæld tror jeg, at dem, som elsker biler, bliver mere passionerede og entusiastiske, og det kan give en større interesse for klassikere og youngtimere. Udviklingen er allerede i gang og det er nok kommet for at blive.

Bilen giver frihed og mange mennesker forbinder den med en historie eller en passion, og den del forsvinder aldrig. 

Selvkørende biler er ikke noget, som står lige rundt om hjørnet og banker på, men på sigt kommer det nok. AI-udviklingen går stærkt, men jeg tror først, vi har 100 % selvkørende biler på ”level 5” i 2050.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet