fbpx
 
Categories Biltest

Test: Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 4MOTION

Posted on
Test: Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 4MOTION

Volkswagen er det bedst sælgende bilmærke i Danmark godt hjulpet på vej af et populært SUV modelprogram. Tiguan, T-Roc og T-Cross går som varmt brød og særligt T-Roc er blevet en uhyre populær vare hos Volkswagen.

Sidst vi testede VW T-Roc havde topmodellen 190 hk og firehjulstræk iført R-Line kampuniform. Men nu har en ny hårdtpumpet version taget positionen som alfahan. Carlife365 tester VW T-Roc R med 300 hk, sportsundervogn og firehjulstræk.

Kender du typen?

Du ser den som en lille blå prik i bakspejlet, der hastigt nærmer sig, og pludselig suser en Yamaha R1 forbi med en fart og et brøl fra den eftermonterede Akrapovic potte (ude DB-killer naturligvis), som virker så kraftfuld, brutal og crazy, at du instinktivt forarges eller betages. Sådan en kraftkarl er ugens testbil VW T-Roc R. Den er ond på den fede måde.

Bag rattet i VW T-Roc får jeg trang til at opsøge DHB (Danmarks Hurtigste Bil) på Padborg Park eller Roskilde Havn en torsdag aften til MC- og biltræf. For det første lever bilen til fulde op til alle de specs, som forventes af en racer. Og for det andet ser bilen super skarp ud.

Den står i specialfarven Lapiz blå metallic og er sænket 20 mm i forhold til standard T-Roc’en. Den har fået specialdesignede kofangere med store luftindtag og 19” Pretoria-fælge (ekstraudstyr til 13.495 kr.) lakeret i mørk grafit.

På fronten adskiller to lodrette LED-lygter og store luftindtag R-versionen fra en almindelig T-Roc. De fungerer i øvrigt også som blinklys. Og bagpå er der hele fire afgangsrør, som i den testede version er fra Akrapovic i titanium med et helt fantastisk udseende og en sprød lyd.

Velkendt kabine på godt og ondt

Hvis du har været i en menig T-Roc virker kabinen i R-versionen velkendt men også pimpet, så det indre matcher det ydre. Det hårde plast på toppen af instrumentbordet har VW desværre valgt at holde fast i. Når du træder ind i kabinen møder du dørtrin i rustfrit stål med ”R”-logoet.

De blå paneler er ekstraudstyr.

Du finder også sportssæder og læderbeklædt sportsrat med flad bund. Der er skiftegreb til DSG-gearet på rattet, som i øvrigt er multifunktionsbetjent. Den sorte loftsbeklædning understreger modellens sportslige karakter og dine fødder stepper på pedaler beklædt i rustfrit stål.

Der er hvidt ambientelys i kabinen. Betjening af infotainment er velfungerede og minder helt om det, som du ser i andre VW-modeller. Der er desuden digitalt cockpit i et opdateret look, hvor det er tydeligt, at Volkswagen har lånt grafikken fra Seat og gjort få detaljer lidt anderledes.

GTI-feeling i en SUV

Og hvordan kører sådan en SUV i racetrim så? Det skal siges, at Volkswagen R, som er Volkswagens performanceafdeling, har haft fingrene i T-Roc R. De har gjort alt hvad de kan, for at gøre den vaks.

Fra hylderne har de lånt komponenter fra Golf R. Med masser af erfaring og ekspertise på området har R-folket skruet og justeret efter alle kunstens regler.

Progressivt styretøj, sportsundervogn med køreprofilvalg og race-program, launch control og et antispin-system, der kan kobles fra, har fundet vej til T-Roc R.

Og ja, R står for racing. Så T-Roc R er naturligvis testet intensivt på den legendariske og udfordrende Nürburgring racerbane med en rallycross verdensmester bag rattet. Volkswagen R er siden introduktionen af Golf R32 i 2002 blevet brugt til de sportslige topmodeller fra Volkswagen.

Se testkørsel af T-Roc R prototype på Nürburgring

Så selvom T-Roc er en SUV med højt tyngdepunkt, har Volkswagen R haft held med at skabe en køremaskine, som matcher en fuldblods GTI. Ganske imponerende og vildt underholdende.

Den 2-liters TSI-motor yder 300 hk og 400 Nm, der overføres effektivt til vejoverfladen via 4MOTION-firehjulstræk og en 7-trins DSG-gearkasse, der er standard. T-Roc R kan accelerere fra 0-100 km/t på 4,9 sek. og topfarten er 250 km/t.

Heftige specs medfører i dette tilfælde også et heftigt brændstofforbrug. Jeg kom ikke over 10 km/l i snit i løbet af testugen .

Og hvordan kører sådan en veltrænet bil med stramme muskler så i hverdagen? Komforten er ikke helt fraværende og kørsel på lande- og motorvej foregår faktisk ganske behageligt. På den måde er der en alsidighed over VW T-Roc R, som mange vil sætte pris på.

Det er imponerende, at en så sportslig undervogn og opsætning også kan levere en komfortabel køreoplevelse.

Giver galskaben mening?

I disse tider hvor elbiler, plugin hybrid, mildhybrid og andre grønne alternativer har stor bevågenhed, virker en tørstig R-version med badass attitude og Akropovic-potter helt og aldeles politisk ukorrekt.

Men faktum er, at bilen er sindssygt underholdende. Den indre drengerøv bliver så rigeligt tilgodeset i VW T-Roc R, og hvis du sammenligner med andre biler med lignende specs, så er T-Roc R prissat attraktivt.

Du skal smide 550.915 kr. på bordet for at få nøglen i hånden. Konkurrenterne er – fra egne rækker – VW Golf R, Cupra Ateca og Audi SQ2, som alle koster væsentlig flere penge end T-Roc R.

Cupra Ateca
Cupra Ateca med 300 hk – pris fra 655.472 kr.

T-Roc R er en nichebil. Men jeg kan garantere dig, at publikummet til DHB vil give dig anerkendende nik, hvis du ankommer i denne Lapiz-blå laban.

Du kan konfigurere din T-Roc R lige her.

VW T-Roc R 4MOTION Specifikationer

Motor: 2.0 liter 4 cylindret benzinmotor med permanent firehjulstræk
Ydelse: 300 hk
Gearkasse: 7-trins DSG automatgearkasse
Max moment: 400 Nm
Tophastighed: 250 km/t
Acceleration 0-100 km/t: 4,9 sek.
Brændstofforbrug: 11,8 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
Bagagerum: 392 liter
Pris: fra 550.915 kr.

392 liter er der plads til.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: