Categories Branchenyt - vi elsker biler

Når kunst møder mobilitet

Posted on
Når kunst møder mobilitet

Polestar skiller sig ud – ikke kun med elektrisk performance og skandinavisk minimalisme, men også med en stærk æstetisk og kulturel bevidsthed. Hos det svenske elbilmærke handler design om meget mere end form og funktion – det handler om følelser, stemning og visuel balance.

I forbindelse med udstillingen Kunst i Bevægelse, et samarbejde mellem Polestar, Kunst på Arbejde og Dansk Industri, mødte Carlife365 Polestars danske chef Henrik Bang til en samtale om kunst, design og brandets særlige måde at forene æstetik og teknologi.

Polestar har et tydeligt visuelt DNA. Hvordan vil du beskrive jeres tilgang til design og udtryk?

Design er helt centralt i alt, hvad vi gør. Vores visuelle udtryk er en stor del af Polestars identitet – det gælder både bilerne og vores showrooms, som vi kalder Spaces. De er inspireret af gallerier, faktisk minder de meget om Arken. Det er minimalistisk, råt og cementkoldt – men med fokus på det visuelle. Intet er tilfældigt. Lyset, materialerne og fraværet af forstyrrende elementer gør, at bilens linjer virkelig kan ses.

Så I arbejder bevidst med kunstneriske rammer?

Ja, meget. Vi arbejder sammen med Kunst på Arbejde i projektet Kunst i Bevægelse, og tidligere har vi blandt andet samarbejdet med 3 Days of Design og Kunsten i Aalborg. Sidstnævnte lavede en smagsprøve på en stor udstilling hos os i København. Vi satte fokus på det visuelle – de fik et nyt publikum, og vi fik nye gæster ind, som interesserer sig for design.

Hvordan opstod samarbejdet omkring Kunst i Bevægelse?

Faktisk kom det til os udefra. Et bureau, BARC Scandinavia, som formidler partnerskaber mellem erhvervsliv og kunst, kontaktede os. De forstod virkelig, hvad Polestar-brandet handler om – og vi blev partnere på projektet sammen med Kunst på Arbejde og Dansk Industri. Det er stærkt, når nogen udefra ser koblingen mellem vores design-DNA og samtidskunst.

Hvorfor er det relevant for Polestar at engagere sig i kunst og kultur?

For os handler det om mennesker. Kultur skaber møder, samtaler og oplevelser – og Polestar skal være en del af den samtale. Da vi fik Polestar til Danmark, kendte ingen os. Vi kunne ikke bare lave TV-reklamer; vi måtte ud og vise brandet i levende rammer. Derfor samarbejder vi med mode, kunst og design – brancher, der deler vores fokus på form, æstetik og bæredygtighed.

Foto: Polestar

I er jo en bilproducent – hvorfor bruge så meget energi på kunst?

Fordi vores biler også er kunstværker i bevægelse. Vi siger tit, at vi laver små kunstværker på hjul. Designet er kompromisløst – hvis noget ikke passer æstetisk, så ændrer vi det. Det ses blandt andet på Polestar 4, hvor den traditionelle bagrude er fjernet. Vi skaber visuelle holdninger, ikke bare transportmidler.

Projektet Kunst i Bevægelse fokuserer på unge samtidskunstnere. Hvorfor netop den retning?

Samtidskunst peger fremad – ligesom vi gør. Det handler om at udfordre det bestående og tænke nyt. At det er unge kunstnere, er ikke det vigtigste, men det passer fint ind, fordi det repræsenterer nye perspektiver og energi. Vi er stolte af at vise værker af afgangselever fra de tre danske kunstakademier – det er virkelig stærke talenter.

Foto: Polestar

I præsenterer projektet Kunst i Bevægelse i jeres Polestar Space i Vallensbæk den 23. oktober. Hvad kan gæsterne forvente?

Først og fremmest en flot kunstudstilling med nye danske talenter – men også en oplevelse af Polestars univers. Vores Spaces adskiller sig fra traditionelle bilshowrooms. Gæsterne oplever både kunsten på væggene og vores biler som designobjekter.

Har du en favorit blandt de udstillede værker?

Ja, jeg er meget betaget af et maleri af Jonas Kolecki. Det er et slags moderne landskabsmaleri, og normalt er jeg ikke til landskaber – men det her handler om bevægelse. Og bevægelse er jo hele Polestars sjæl.

Værket “Am Fluss” af Jonas Kolecki.

Og hvis vi zoomer lidt ud – hvad betyder kunst for dig personligt?

Jeg holder meget af steder som Louisiana, Arken og Copenhagen Contemporary. Kunst skal ikke nødvendigvis være pænt – det skal vække noget. Det kan inspirere, provokere eller udfordre. Og i virkeligheden er det præcis det samme, vi prøver at gøre med vores biler. Kunst er en visuel holdning – og det er design også.

Foto: Polestar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet