Fra den 1. juli 2025 træder en ny regel i kraft i Danmark: det bliver ulovligt at køre med “åbenlyst uegnede dæk” i vinterføre. Det betyder, at sommerdæk under sne, is, sjap eller frost ikke længere går.
Indeholder reklame for Continental Tires Nordic.
Reglen gør det tydeligt: det er førerens ansvar at udstyre bilen med dæk, der passer til vej- og vejrforholdene. Det handler om sikker kørsel med de rette dæk, og overtrædelse kan medføre bøder.
Men hvordan ved du, om dine dæk er lovlige? Og hvorfor er det egentlig en god idé at vælge dæk med høj sikkerhed? Læs med her.
Hvad er vinterføre?
Vinterføre defineres som sne, is, frost eller sjap – forhold, hvor vejgrebet nedsættes kraftigt. Det er politiet, der vurderer, hvornår forholdene kan betegnes som ”vinterføre”.
Hvilke dæk er lovlige?
- Dæk skal være mærket med 3PMSF-symbolet for at betragtes som sikre og lovlige i vinterføre.
- 3PMSF er en forkortelse for Three Peak Mountain Snow Flake. Det er en EU-godkendt certificering for vinterdæk, der viser, at dækket er testet og godkendt til kørsel under vinterforhold.
- På siden af dækket er der et symbol for 3PMSF – det er et bjerg med tre tinder og et snefnug i midten – så det er nemt at se, om dine dæk er lovlige i vinterføre.
- M+S-mærket alene er ikke længere tilstrækkeligt som dokumentation for vinteregnethed under skærpede regler.
- Der er et lovminimum for mønsterdybde. Ifølge de nye regler og gældende lovgivning kræves mindst 1,6 mm mønsterdybde – men eksperter hos bl.a. Continental Tires Nordic anbefaler minimum 4 mm for et ordentligt vejgreb i vinterforhold.
- Sommerdæk vurderes som ”åbenlyst uegnede” under vinterføre og er derfor ikke lovlige i de nævnte situationer.

Sådan tjekker du dine dæk
- Kig på siden af dækket og find symbolet 3PMSF (et bjerg med tre tinder og et snefnug i midten – det indikerer, at dækket er testet og egnet til vinterforhold).
- Mål mønsterdybden med en mønsterdybdemåler. Hvis mønsteret nærmer sig minimumskravet (1,6 mm), bør dækkene skiftes, særligt hvis de også har slitage eller ujævnt slid.
- Vær opmærksom på dækkets tilstand: revner, knækkede lameller, deformationer eller skader kan gøre et ellers korrekt mærket dæk uegnet.
- Sørg for, at dækkene på alle hjul passer i størrelse og belastningsindeks.

Konsekvenser ved ulovlige dæk
Hvis du kører med dæk, der vurderes som uegnede i vinterføre, risikerer du at skulle punge ud. I værste fald kan det betyde store bødebeløb, hvis alle fire dæk er uegnede.
Derudover udsætter du dig selv og andre for risiko: dårlig greb, længere bremselængder og øget chance for ulykker.

Sikkerhed starter med dækket
At vælge dæk med høj vinteregnethed handler ikke kun om at overholde reglerne – det handler om sikkerhed, tryghed og liv.
- Dæk med 3PMSF er designet til at fungere effektivt ved lave temperaturer, sne og is – ikke kun ved milde forhold.
- Selv under hårde vinterperioder har gode vinterdæk ofte en højere slidstyrke og bedre modstandsdygtighed end udslidte sommerdæk.
- Helårsdækket ”Continental AllSeasonContact2” har 3PMSF mærkning, og er derfor godkendt jf. den nye lovgivning i vinterføre.
Continental Tires Nordic har længe arbejdet med udvikling af alle dæktyper – vinterdæk, sommerdæk og helårsdæk – der opfylder både juridiske krav og ekstremt høje præstationsstandarder.
Med fokus på materialer, mønsterdesign og temperaturstabilitet sikrer Continental-dæk, at du står bedst muligt på vejen.
Læs mere om hvordan Continental Tires Nordic arbejder med sikkerhed.
sikkerhed starter med dækket
