fbpx
 
Categories Branchenyt - vi elsker biler

Guide: Er helårsdæk noget for mig?

Posted on
Guide: Er helårsdæk noget for mig?

I denne guide kan du blive klogere på, om helårsdæk passer til dine behov. Det handler først og fremmest om sikkerhed men også komfort, effektivitet og køreglæde. Her er dækket, som klarer alle årstider.
Indeholder betalt reklame.

Continental AllSeasonContact 2

Jeg er inviteret til Østrig, hvor Continental præsenterer det nye helårsdæk AllSeasonContact 2. Jeg kører med helårsdækket på almindelige veje og lukket bane i meget forskellige biler lige fra den lille potente Hyundai i20 N til den komfortable elbil Mercedes EQS

Testen af AllSeasonContact 2 foregår bl.a. på bane hos ÖAMTC Fahrtechnik i Saalfelden, Østrig.

Det er sommer i Tyrol med sol fra en skyfri himmel. Testen skydes i gang en tidlig morgen i maj og alle, som skal køre, starter med en alkoholtest. Man fornemmer, at sikkerhed er vigtigt hos Continental, og mens jeg blæser i alkometeret tænker jeg, om middagen med øl og snaps aftenen før mon boner ud, for der er nultolerance. Jeg består testen og kan komme afsted.

Sikkerhed frem for alt: Alle der skal køre og teste dæk får taget en alkoholtest.

Første del står på kørsel i bjergene og senere en tur rundt om den smukke Zell am See – et område jeg før kun har oplevet iklædt sne på en skiferie med familien, og som er ufatteligt frodigt og smukt i sommersolen. Den lydløse og komfortable køreoplevelse i elbilen er behagelig og afslappende. Det er en god start på dagen.

Senere går det vildere for sig på en lukket bane, hvor helårsdækket virkelig skal vise sit værd på våd og tør vej. Før vi slippes løs til race er der sikkerhedsbrief med grundig instruktion og vejledning. Når det går stærkt, er sikkerhed helt afgørende, og vi skal give den gas, køre sving og teste bremseevne. 

Sikkerhedsbrief før det går løs på våd og tør bane med AllSeasonContact 2.

Alle indtryk fra testen har jeg taget med i guiden til helårsdæk, som kan hjælpe dig med at blive klogere på, om helårsdæk kunne være en mulighed for dig.

Kan helårsdæk bruges i sne?

Continental AllSeasonContact 2 er et helårsdæk til alle årstider. Dækket er derfor godkendt som vinterdæk.

I sommertesten i Østrig har jeg ikke mulighed for at køre i sne, men Continental har lavet en simuleret VR-oplevelse fra deres testcenter i Sverige, hvor jeg ser helårsdækket ”in action” i let sne med sving og opbremsninger.

Har du behov for at køre i mere udfordrende omgivelser med sne, og er du typen, som altid kører i egen bil på skiferie, er anbefalingen at vælge et vinterdæk.

Hvor sikre er helårsdæk?

Sikkerhed er afgørende for Continental, når dækkene udvikles, og det nye AllSeasonContact 2 er forbedret med kortere bremselængde på våd og tør vej samt bedre greb i kulde.

Jeg tester bremselængde med AllSeasonContact 2 og et helårsdæk fra en anden producent på våd bane i Østrig, og her er forskellen enorm. I min test er der i gennemsnit en forskel på 15 meter ved en nedbremsning fra 85 km i timen på vådt underlag. Helårsdækket fra Continental bragte en Golf GTI til standsning efter ca. 35 meter, mens det andet mærke først stoppede Golfen efter 50 meter.

På race track kører jeg med AllSeasonContact2 i en Toyota GR Yaris og Hyundai i20 N. Der kommer fart på i svingene og bremserne får virkelig lov at arbejde. Her har dækket fint vejgreb.

Helårsdæk er ikke beregnet til race – her er der andre dæk fra Continental, som er optimeret til sportslig kørsel. Men testen viser, at helårsdækket har et fint vejgreb.

I de små racerbiler testes helårsdækkets egenskaber på våd og tør bane med sving og opbremsninger.

Kan helårsdæk bruges på en elbil?

AllSeasonContact2 er egnet til elbil, og Continental samarbejder med 9 ud af 10 bilmærker globalt. Det gør Continental til markedsleder.

Rullemodstanden er 6 % lavere på det nye AllSeasonContact 2. Det kan omsættes til et antal ekstra kilometer rækkevidde i elbil afhængig af model – eller forbedret brændstoføkonomi i en bil med benzin- eller dieselmotor.

Hvor godt holder et helårsdæk?

Continental har forbedret kilometertallet, så AllSeasonContact 2 har en ekstra sæson i sin levetid. I tal er det 15 % forbedret sammenlignet med forgængeren. Det er et bedre resultat end de direkte konkurrerende mærker.

Er der mere dækstøj fra helårsdæk?

Det er de færreste, der vil have komforten ødelagt med dækstøj, og Continental har med helårsdækket fastholdt et lavt støjniveau. Dette er særligt vigtigt i en elbil, hvor fraværet af lyden fra en benzin- eller dieselmotor kalder på mindre dæk- og vindstøj.

Jeg kører med AllSeasonContact 2 i Mercedes EQS og Cupra Born på snoede bjergveje i Alperne, og støjniveauet er behageligt lavt. Her overbeviser især EQS, som i forvejen er en af de mest støjsvage biler på markedet.

Continental AllSeasonContact 2 passer til fælge op til 21″.

Hvilke størrelser kan man få?

Med det nye AllSeasonContact 2 kommer der langt flere dækstørrelser end tidligere. Det fås fra 15”-21” i 100 forskellige størrelser, og der er flere på vej i det kommende år.

Tobias Rahn – Product Manager for AllSeason i Europa – viser de mange forskellige dækstørrelser på AllSeasonContact 2.

Har helårsdæk en fremtid?

Continental tror på helårsdækket og fortsætter med at investere i udviklingen af denne dæktype. Hos Continental ser man holistisk på at producere dæk, og her passer helårsdækket fint ind i forhold til sikkerhed, effektivitet og køreglæde.

Zoomer vi længere ud er bæredygtig produktion også et vigtigt område i Continental, og virksomheden har som mål at blive CO2 neutral inden 2050.

Hvad koster det?

Det nye AllSeasonContact 2 lanceres i løbet af efteråret 2023, og kommer prismæssigt til at matche forgængeren. Du kan få oplyst priser på den størrelse, du skal bruge, hos din dækforhandler.

Se hvor du kan købe Continental AllSeasonContact 2 her.

Sikkerhed starter med dækket.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet