Den store tværgående infotainmentskærm, som vi kender fra de elektriske EQ-modeller, fås nu også i en modificeret udgave i den nye E-Klasse. Derudover er bilen blevet større og mere elektrisk. Her er de vigtigste facts om den helt nye E-Klasse.

Fortsat en vigtig model
“Vi er begejstrede over at kunne løfte sløret for endnu en generation af E-Klassen, som jo er en legendarisk og vigtig model for vores mærke og dets DNA. Med den nye E-Klasse tager vi et skridt mod vores ambitiøse mål om at være førende på software, og tredje generation af vores intelligente infotainmentsystem, MBUX, vil i den nye E-Klasse byde på en forløber for MB.OS, som vil være styresystemet i fremtidens modeller fra Mercedes-Benz,” lyder det fra PR- og kommunikationschef hos Mercedes-Benz Danmark, Mikkel Nilsen.
Med disse ord fra pressechefen i Mercedes-Benz Danmark, er der ingen tvivl om, at E-Klassen fortsat er en vigtig model hos den tyske bilproducent trods den elektriske bølge af nye biler.
Det underbygges af billeder og specifikationer på den nye E-Klasse, hvor man godt kan se, at de har gjort sig umage. Det er ikke bare en model, der skal pensioneres, det er en model, som fortsat har liv.
Tættere familiebånd til EQ-modellerne
Den ligner stadig en E-Klasse men sedan-formet har fået lidt mere coupé-twist, hvor kabinen er skubbet lidt mere tilbage.
Fronten har et udtryk, som binder modellen tættere sammen med EQ-modellerne med det sorte panel, der integrerer med forlygterne. Du kan få DIGITAL LIGHT med nye design udtryk. Desuden byder de nye baglygter på en stjernegrafik med reference til stjernelogoet.


Et andet indslag, som også findes på EQ-modellerne og på S-Klassen, er de integrerede automatiske håndtag, som går i ét med bilens karrosseri og automatisk kører ud, når bilen låses op.
Superscreen og Dolby Atmos
Den store hyperscreen fra EQ-modellerne hedder i E-Klassen en Superscreen. Det fås som ekstraudstyr hvor centraldisplayet kombineres med et ekstra passagerdisplay, som takket være den store glasflade visuelt får de to skærme til at fremstå som én stor.
I modsætning til EQ-modellerne er det digitale cockpit fritstående, og det er formentlig derfor, skærmen som helhed hedder noget andet i E-Klassen.

Det ekstra display gør det muligt for forsædepassagereren at betjene musik eller navigation. Man kan også streame film eller video, hvor et kamerabaseret filter forhindrer føreren i at se med under kørsel.
Streaming kan ske gennem underholdningsportalen ZYNC, som er en ny features der også fås i EQ-modellerne, og det er muligt at få Dolby Atmos teknologi i Burmester højttalerne, som giver en flerdimensionel lydoplevelse.
Lyden er koblet sammen med ambientebelysningen, så du kan holde en fest i E-Klassen.
Infotainmentsystemet MBUX er forbedret med bedre mulighed for løbende opdatering, bedre stemmestyring og en mere intuitiv grafik.
Mulighed for baghjulsstyring
Pladsen i E-klassen er forbedret, hvilket bl.a. skyldes en øget akselafstand på 2 cm. Det giver mere benplads. Loftshøjden og albuerum er også større sammenlignet med forgængeten.

For at forene komfort med dynamiske egenskaber har bilen aktive dæmpere som standard. AIRMATIC luftaffjedringssystem med ADS+ trinløst justerbar dæmpning fås som ekstraudstyr.
Baghjulsstyring fås også, hvor hjulene kan dreje med en vinkel på op til 4,5 grader. Dette gør det lettere at vende bilen i en snæver vending og giver øget stabilitet og komfort ved høje hastigheder.
Op til 115 km elektrisk rækkevidde i plug-in hybrid
Den nye E-Klasse tilbydes med et udvalg af elektrificerede drivlinjer, heriblandt benzin- og dieseldrevne mildhybrider fra 197 til 204 hk med 23 hk ekstra boost fra en starter generator.
Dertil kommer plug-in hybrider fra 313 til 381 hk, som kombinerer firecylindrede benzinmotorer med en 129-hestes elmotor.
Et batteri på 25,4 kWh gør det muligt at køre op til 115 km på strøm (WLTP).
Den nye E-Klasse lanceres i Danmark i andet halvår af 2023.

Foto: Mercedes-Benz
e-klassemercedes-benzmercedes-benz e-klasseplug-in-hybridsedan