fbpx
 
Categories Biltest

Test: Audi Q3 35 TDI Advanced

Posted on
Test: Audi Q3 35 TDI Advanced

Er du på jagt efter en SUV i mellemklassen, og kan du undvære firehjulstræk, så er Audi Q3 et friskt bud.

Carlife365 har testet Audi Q3 med dieselmotor og 150 hk (35 TDI) i mellemste udstyrsvariant Advanced. Bilen er med automatgear.

Tiltrængt opdatering af Q-designet

Jeg er vild med det nye Q-design fra Audi. Nyskabninger som Q8 og den aktuelle Q3 viser en mere harmonisk, progressiv og skarp designlinje i Audis SUV-program. Og det er i min optik tiltrængt. Audis Q-modeller har længe stået i skyggen rent designmæssigt af bl.a. Volvo.

Indtil videre er der solgt lidt over 1000 Q3’ere i Danmark siden lanceringen.

Der er en Audi Q3 Sportback på trapperne som supplement til den ordinære Q3. Den ser spændende ud, og ”coupé-møder-SUV”-designet spiller langt bedre end hos rivalerne BMW og Mercedes-Benz.

Større og bedre

Den nye version af Audi Q3 er vokset i størrelse med hele 10 cm i længden. Den er nu på størrelse med en Volkswagen Tiguan, som sammen med Seat Ateca og Skoda Karoq udgør mellemklassetilbuddet fra moderkoncernen Volkswagen.

Bagagerummet sluger acceptable 530 liter. Og her kommer det smarte: Bagsædet kan forskydes 150 mm i længderetningen. Det tredelte ryglæn i forholdet 40:20:40 kan indstilles i syv trin i hældningen.

Afhængigt af bagsædets og ryglænenes position rækker bagagerumsvolumenen fra 530-1.525 l.

Bagagerumsbunden kan varieres i tre forskellige niveauer, og bagagerumsafdækningen kan opbevares under bunden, når den ikke skal bruges.

Bilen har en passende størrelse til en familie på fire.

Bilen har en passende størrelse til en familie på fire.

Udstyr koster i Audi

Går du op i udstyr og styling, skal du sætte en del krydser på ekstraudstyrslisten, når du bestiller en Audi Q3.

Audi Q3 kommer i tre udstyrsvarianter: Basis, Advanced og S-Line. I basismodellen får du bl.a. 17″ alufælge, LED-forlygter, multifunktionsrat i læder, automatisk nødopkald, automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, digital instrumentering, klimaanlæg med to zoner, lys- og regnsensor, p-sensorer bagtil, infotainmentsystemet MMI Touch med 8,8″ touchscreen, sædevarme foran og sporassistent.

I den testede Advanced opgraderes fælgene til 18″ alufælge og der er mere fokus på stylingen. Går du op i S-Line får stylingen endnu mere gas med fuldlakerede kofangere, ændrede luftindtag og S-Line-emblemer samt sportsundervogn.

I testbilen var der ekstraudstyr og tilpasset styling for over 100.000 kr. Husk at sætte kryds ved adaptiv fartpilot, som desværre ikke er standard.

Ud over udstyret kan du konfigurere din Audi Q3 med et hav af stylingelementer. Det gør at du kan få din Audi som det passer dig – men det koster også.

På sikkerhedsfronten er Audi Q3 absolut godkendt og har alle de nødvendige assistent- og sikkerhedssystemer.

Valg mellem benzin og diesel

Jeg har tidligere prøvekørt Audi Q3 med benzinmotor og automatgear (35 TFSI). Sammenlignet med dieselversionen med automatgear, finder jeg benzinversionen mere harmonisk. Benzineren støjer mindre og motor og automatgearkasse spiller bedre sammen. Dieselversionen har den fordel, at den kører længere på literen. De 150 hk giver et fint overskud i trafikken – også på motorvejen.

Du kan vælge mellem manuel gearkasse med seks trin eller S-Tronic-dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin.

Audi Q3 er en komfortabel bil at køre i. Dette skyldes bl.a. en velafstemt undervogn og styretøj.

Audi Q3 kan ikke bestilles med firehjulstræk endnu – det kommer på et senere tidspunkt sammen med mere kraftfulde motorer.

Mere ungdommelig

Den velkendte Audi-kvalitet finder du også i Q3. Plastkvalitet og finish er på et højt niveau og i Advanced-versionen får du en tilpas fornemmelse af premium – mærkets DNA slår klart igennem og dørene smækker som de skal.

Mellem kopholderne kan mobilen stå. Der er friskluftdyser og USB-indgange ved bagsædet. Det digitale cockpit er både flot og velfungerende.

Indretningen i Q3 er mere ungdommelig end i de øvrige Audi-modeller, hvilket passer rigtig godt til bilens karakter og størrelse. Du kan gøre den mere eksklusiv ved at konfigurere stylingen (ekstra tilvalg). Som standard bliver den næsten for ”tam”.

Audi Q3 er mere ungdommelig end de øvrige Audi-modeller og særligt i  farven “pulsorange” skaber den opmærksomhed.

Instrumentbrættet er godt indrettet og du finder intuitivt rundt i knapper og menuer. I Q3 er der ikke dobbeltskærme som i de større modeller fra Audi, så klimaanlæg m.m. betjenes med almindelige knapper. Volumen-knappens placering (nederst til højre under klimaanlægget) er dog en ommer og lydanlægget imponerer ikke synderligt.

Høj kvalitet og intuitiv betjening. Sådan kender vi Audi.

Hvorfor vælge Q3

Hvis du gerne vil have en SUV med firehjulstræk, skal du vente lidt endnu med at springe på Q3. VW Tiguan vil da være en mulighed. Men hvis firehjulstræk ikke er afgørende for dig, så vælger du Q3 baseret på de dyder og den DNA, som Audi er kendt for: Højt teknologisk niveau, sportslige egenskaber og høj kvalitet. Og ja, det koster. Men det spiller altså også.

Og hører du til dem, som ikke er fan af forgængerens design, og som synes, den gamle model er for lille, så kan du godt bestille en prøvetur i den nye med det samme. Designet er langt mere vellykket og pladsen er blevet meget bedre.

Du kan få en Audi Q3 for under 400.000 kr. i basisudgaven. I den testede Advanced-model kommer du op på 446.790 kr. Til sammenligning koster Advanced benzinmodellen 424.522 kr.

Konkurrenter som BMW X2 og Volvo XC40 kan noget af det samme som Q3, men de er begge mindre og har ikke samme fleksible bagsæde.

Konfigurer din Audi Q3 her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: