fbpx
 
Categories Biltest

Test: Toyota GR Supra Premium

Posted on
Test: Toyota GR Supra Premium

Hatten af for Toyota Supra, som i denne test har taget fusen på mig. For godt nok havde jeg regnet med, at den var en fed. Men at den var SÅ fed, og at jeg ligefrem ville forelske mig ”head over heels” i den, havde jeg ærligt talt ikke set komme. Her kan du læse, hvordan Supra scorede mig.

What? Starstruck over en bil?

Denne anmeldelse er en historie om kærlighed. Kærlighed til livet, friheden og drømmene. Toyota Supra har hovedrollen, og jeg spiller den førende birolle.

Historien starter en helt almindelig mandag ligesom alle andre i en bilanmelders liv. Mandag er skiftedag, og her afleverer man typisk en pressebil et sted og henter en ny et andet sted.

Jeg er taget til Toyota Danmark i Søborg for at hente ugens testbil: Toyota Supra. Papirarbejdet er hurtigt klaret med de sædvanlige (dyre) underskrifter om ansvar, vanvidskørsel og sådan noget, og jeg får nøglen til pressebilen.

Den står nyvasket på parkeringspladsen og venter på mig. Det er første gang, jeg ser den i levende live, og jeg rammes af en lidt starstruck-agtig følelse.

Den grå lak og de sportslige fælge falder straks i min smag, og første runde omkring bilen vækker hurtigt de første varme følelser inde i mig. Det bobler lidt i hjertet, og jeg glædes over, at man har kælet så meget for et detaljerne.  

Med en højde på kun 129 cm, kravler du ned i bilen. Det er ligesom det skal være i en sportsvogn.

Mange har kørt Supra… I Gran Turismo 7

Designet oser af lavtliggende sportsvogn med linjer, der er tegnet for at begejstre og skabe smil. Jeg smiler allerede, og kan i testugen konstatere, at Supra har noget kørende for sig. Det er den mest fotograferede, videooptaget og kontaktskabende bil, jeg har kørt i meget lang tid.

Fælles for den megen opmærksomhed, Supra får, er, at det er drenge, yngre fyre og voksne mænd, som står og savler. Supraens medvirken i Gran Turismo 7 har helt klart haft sin effekt, og da jeg kommer hjem med testbilen, siger min gamer-søn da også straks: ”den bil har jeg jo allerede kørt, far”.  

Foto: Sony Interactive Entertainment

Hvis Toyota med Supra gerne vil gøre opmærksom på sin eksistens over for en yngre målgruppe, er det lykkes til fulde. Den har utrolig mange fans i den målgruppe, og i testugen bliver jeg flere gange antastet af netop de helt unge, som med nærmest ærefrygt spørger, om de må tage billeder af den og høre den. ”Det er så vildt – jeg ryster helt”, kommenterer en frisk gut, da han efter at have taget billeder og lyttet til motoren får lov til at sidde i bilen for en kort stund.

BMW har en finger med i spillet

Toyota Supra er en nichebil hos den japanske bilproducent, og for at komme lidt lettere til opgaven at bygge en ny Supra efter en pause på markedet, har Toyota valgt at indgå et produktionssamarbejde med BMW.

Designet er 100 % lavet af Toyota men under huden deler Supra teknik med BMW Z4. Det er bl.a. hjertet i bilen – rækkesekseren – som lyder bedre end nogensinde. Det er også skærme, software og knapper i kabinen, hvor drejehjulet i midterkonsollen ikke kan løbe fra, at BMW har været inde over.

Du kan betjene infotainmentskærmen via drejehjul eller direkte med tryk på skærmen.

Samarbejdet er i min optik genialt. Du kan godt fornemme elementerne af BMW, men helheden lugter af japansk topersoners sportsvogn, og selvom bilen er moderne, er der også et eller andet cool retro over Supraen. Jeg kan ikke helt sætte en finger på, hvad det præcist er, men retro-feeling er der, og det føles bare fedt.

Rækkesekser med 340 hk

Når jeg kører i Supra, har jeg det lidt som om, jeg er med i en James Bond film, hvor helte og skurke er i Japan for at kæmpe og bekæmpe hinanden og drøne rundt i vilde biljagter gennem et neonskiltoplyst Tokyo og videre ud på de små snoede bjergveje mod Mount Fuji.

Jeg ved ikke, om jeg er Bond eller skurk i denne film, men det er også lige meget. Jeg er gerne skurken bare det er mig, der er bag rattet i Supraen.

Lyden er rækkesekseren får mig til at søge accelerationer konstant. Den sekscylindrede benzinmotor med 340 hk er en sand perle, og den passer perfekt i Supra. Sammen med en 6-trins manuel gearkasse, som klikker rundt i gearene med høj præcision, får du bare lyst til at køre. Køre og køre og køre.

Rækkesekseren kommer direkte fra BMW og yder 340 hk.

Perfekt vægtfordeling

Vægtbalancen er optimal med en 50/50 fordeling, og det giver en optimal sportslig køreoplevelse, hvor de dynamiske sider kan folde sig ud. Undervognen er variabel adaptiv og der er aktivt differentiale, som hjælper med at holde kontakten til vejen, når svingene bliver vilde.

Samspillet mellem motor, gearkasse, styretøj, bremser og undervogn er meget vellykket. Den her bil er bygget af folk, der ved, hvad de gør, og det kan mærkes helt ud i de mindste detaljer.  

Der er store luftindtag, så rækkesekseren kan ånde.

Almindelig hverdagskørsel klares også

Hvad der overrasker mig er, at Supra også gør en god figur ved almindelig dagligdagskørsel. I by, på lande- og motorvej viser den en komfort, som man ikke skulle tro, var mulig. På motorvejen falder motoren helt til ro, og du cruiser derudaf stille og roligt.

Selvom undervognen er sportslig og til den hårde side, bliver du ikke straffet alt for hårdt, når du kører under normale omstændigheder i dagligdagen med huller i vejene, bump og kantsten. Jeg var i starten lidt nervøs for, om bunden ville skrabe på ved høje kantsten, men det forløb helt uden problemer.

At man kan lave en bil, som både kan det vilde og det rolige, er lidt af en bedrift. Det er man lykkes med her, og jeg er så imponeret over resultatet.

Toyota har givet den gas med designet og det fungerer godt fra alle sider.

Intim kabine

Supra er en lav topersoners sportsvogn med en intim kabine. Kvaliteten føles høj med lækre materialer og rene designlinjer. Sæderne er ekstremt sportslige, men man sider godt, og de er i øvrigt el-betjent.

Sportslige lædersæder hører hjemme i en sportsvogn.

Du sidder lavt, og selvom jeg træner en del og generelt føler mig atletisk og rørig, kan jeg godt mærke, at det kræver lidt smidighed at komme ind og ud. Den er ikke for folk med alt for stive lemmer.

Der er et minimalistisk bagagerum på 290 liter, hvor der kan være et par tasker eller nogle indkøbsposer.

Du kan sagtens have lidt bagage med, men det skal kunne komme ind gennem den lille åbning.

Betjeningen af bilen er ligetil. Der er et sportsligt digitalt cockpit, som er let af aflæse. I cockpittet er der også helt almindelige køreinformationer, og jeg kan se, at fonten er direkte fra BMW.

Den manuelle gearstang har en rund knop, der ligger godt i hånden. Der er elektronisk håndbremse, som selv aktiveres, når du parkerer.

Skabt med et formål

Udstyrsniveaet er komplet med bl.a. bakkamera, blind spot monitor, head-up display, navigation, trådløs mobiloplader, LED lys og nøglefri betjening. På stylingen er der sportsbremser med røde kalibre og sportsudstødning.

De røde bremsekalibre understreger Supraens sportslige karakter.
Den sportslige udstødning giver sammen med den markante diffuser et race-agtigt udtryk.

Midterkonsol og infotainmentskærm er ligeledes nem at gå til med tydelige og intuitive knapper. Her finder du knappen ”Sport”, som er det eneste drivemode, Supra har. Hvad skulle man dog ellers vælge? Eco mode? Ikke her.

Mange knapper er lånt direkte fra BMW. Betjeningen er fin.
Sport-knappen skruer op for skarpheden i Supraens køreegenskaber.

Supra er skabt af folk med hjerte og passion for at bygge en sportsvogn. Du kan mærke, at den er bygget med kærlighed – og det smitter. Jeg er i hvert fald faldet for Supra, og nu hvor jeg ikke har en million bare sådan til at købe den, må jeg nøjes med at drømme om den. Men det er også okay, for sådanne biler skal der også være.

Specifikationer

  • Motor: 3,0 liters rækkesekser
  • Gearkasse: 6-trins manuel
  • Ydelse: 340 hk
  • Moment: 500 Nm
  • Topfart: 250 km/t
  • 0-100 km/t: 4,6 sekunder
  • Forbrug: 11,3 km/l (WLTP ved blandet kørsel) – testresultat 10,3 km/l
  • Dimensioner: 4.379 mm længde x 1.854 mm bredde x 1.292 mm højde
  • Garanti: 3 års mekanisk eller 100.000 km – op til 10 års serviceaktiveret garanti eller 185.000 km
  • Pris: 1.096.990 kr. (pris fra 896.990 kr. for 2.0 liters firecylindret udgave)
0-100 km/t er hurtigst på den lette Daytona, men det er få sekunder, der adskiller den fra Supraen.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet