Ugens helt store samtaleemne er elbiler. Regeringen varmer op til ændrede afgifter på særligt de billige elbiler. Men hvorfor egentlig kun elbiler i den lave ende af prisskalaen? Hvis det handler om at få flere danskere til at køre elbil med henblik på et bedre og mere sundt miljø for vores børn og børnebørn, er en elbil vel en elbil? Bare ikke i regeringens optik. Så håbet om at kunne anskaffe en Audi e-tron, som har en startpris på den forkerte side af 1 mio. danske kroner, ligner fortsat noget, som hører hjemme i drømmeland.
3 elbiler i den lave ende af prisskalaen
Vi hopper for en stund ud af drømmeland og ind i den virkelige verden, hvor der er et relativt begrænset udbud af elbiler i den lave ende af prisskalaen. Carlife365 har fundet tre bud på elbiler, som prismæssigt ligger i nærheden af de priser, som de mest solgte traditionelle benzin-og dieselbiler i 2018 repræsenterer på det danske marked (bl.a. Nissan Qashqai og VW Golf). De tre elbiler kan alle potentielt få nedsat afgiften, og dermed blive endnu billigere.
Nissan Leaf Acenta
Foto: Nissan
- Pris fra 283.880 kr.
- HK 150
- Topfart 144 km/t
- Rækkevidde – bl. kørsel (WLTP): 270 km. Rækkevidde – bykørsel (WLTP): 389 km.
Nissan angiver, at rækkevidden kan variere afhængigt af flere faktorer, herunder variant, udstyr, kørestil, vejrforhold, belastning og terræn.
WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) er en ny procedure til måling af køretøjets brændstofforbrug, CO2 og forurende emissioner.
Nissan har p.t. et tilbud med to års gratis strøm ved køb af en Nissan Leaf.
Nissan Leaf findes i flere versioner.
VW e-Golf
Foto: Volkswagen
- Pris fra 316.495 kr.
- HK 115
- Topfart 140 km/t
- Rækkevidde opgivet: 300 km (faktisk rækkevidde under realistiske forhold er 200 km)
Om rækkevidden oplyser Volkswagen, at det særligt er på korte ture som fx i byområder at en komplet elektrisk drivlinje er den ideelle løsning. Men du kan også køre væk fra byen i e-Golf. Den har en rækkevidde på 300 km. Den anførte rækkevidde er opnået ved kørecyklusser på rullefelter i henhold til New European Driving Cycle (NEDC). Den faktiske rækkevidde under realistiske forhold afviger fra dette resultat ved almindelig kørsel og er på ca. 200 km i gennemsnit. Rækkevidden afhænger desuden af kørestil, hastighed, brugen af komfortudstyr eller andet udstyr, udetemperaturen, antallet af personer i bilen/belastning, valg af køreprofil (Normal, ECO, ECO+) og terrænet.
VW e-Golf findes p.t. kun i denne ene version.
Der følger en måneds gratis strøm med ved køb af VW e-Golf.
BMW i3 Grey Edition
Foto: BMW
- Pris fra 315.000 kr.
- HK 170
- Topfart 150 km/t
- Rækkevidde 300 km (eller 200 km hvis du vil køre mere sjovt, oplyser BMW)
Om rækkevidden siger BMW at specifikationerne afhænger af en række faktorer: personlig kørestil, rutevalg, vejrforhold, brug af varmeanlæg/klimaanlæg og forvarmning.
BMW i3 findes i flere versioner. Bl.a. en ”extended” version, hvor en ekstra motor giver en øget rækkevidde.
BMW har et tilbud på 3 års gratis strøm ved køb af en BMW i3.
Et kig ind i fremtiden
Det mest solgte bilmærke i Danmark er VW. Her er et kig ind i Volkswagens elbilsfremtid.
Elbiler i drømmeland
Du kan læse mere om elbiler i den dyre ende af prisskalaen. Caflife365 har bl.a. skrevet om:
afgiftaudi e-tronbmw i3elbilerklimanissan leafvw e-golf