fbpx
 
Categories Branchenyt - vi elsker biler

Drag race: Porsche Taycan vs. Tesla Model S

Posted on
Drag race: Porsche Taycan vs. Tesla Model S

Den nye elektrificerede Porsche Taycan er landet i Danmark og kan bestilles nu.

Flere betragter den som en konkurrent til Tesla Model s. Men kan den slå en Tesla Model S P100D i drag race? Se videoen hvor Porsche Taycan Turbo S batler mod den forsvarende elektrificerede mester.

Porsche Taycan Turbo S og Porsche Taycan Turbo koster henholdsvis 1.704.874 kr. og 2.120.096 kr. i Danmark. Taycan 4S ligger prismæssigt lige omkring 1 mio. kr.

Læs alt om den nye Porsche Taycan

”Taycan forbinder vores tradition med fremtiden. Den viderefører vores mærkes succeshistorie – et mærke, som i mere end 70 år har fascineret og begejstret mennesker over hele verden”.
Oliver Blume, øverste chef for Porsche AG

Den firedørs sportslimousine består af en enestående kombination af Porsche typiske præstationer, opkoblingsmuligheder og hverdagsanvendelighed i fuldt omfang. Derudover sætter topmoderne produktionsmetoder og Taycans produktsubstans nye standarder, når det gælder bæredygtighed og digitalisering. ”Vi har lovet en ægte Porsche til den elektriske mobilitets tidsalder – en fascinerende sportsvogn, som ikke kun begejstrer teknologisk og køredynamisk, men som også fascinerer mennesker over hele verden på samme måde som dens legendariske forgængere. Og den kommer nu”, understreger Michael Steiner, som er øverste chef for forskning og udvikling hos Porsche AG.

Taycan Turbo S og Taycan Turbo er de første modeller i den nye modelrække. De udgør spydspidsen for Porsche E-Performance og er blandt de mest kraftfulde serieproducerede modeller, som sportsvognsproducenten har i sin produktportefølje. Senere i år lanceres mindre kraftfulde varianter af den firehjulstrukne bil. I slutningen af næste år kommer allerede den næste modelvariant – Taycan Cross Turismo. Frem mod 2022 investerer Porsche over 6 milliarder euro i elektrisk mobilitet.

Præstationer møder effektivitet

I topversionen Turbo S yder Taycan op til 761 hk overboost-ydelse i samspil med Launch Control-systemet, mens Taycan Turbo yder op til 680 hk. Fra stilstand accelererer Taycan Turbo S fra 0 til 100 km/h på 2,8 sek., mens Taycan Turbo klarer det på 3,2 sek. Rækkevidden udgør op til 412 km for Turbo S og op til 450 km for Turbo (begge i henhold til WLTP). Tophastigheden ligger på 260 km/h for de to firehjulstrukne modeller.

Taycan er den første serieproducerede bil, som kommer med en systemspænding på 800 V i stedet for 400 V, som er normalt for elbiler. Det nyder Taycan-førere særligt godt af, når de er på farten: På godt 5 min. kan man med jævnstrøm (DC) i lynopladningsnettet lade op med energi til op til 100 km rækkevidde (jf. WLTP). Ladetiden fra 5 til 80 % SoC (State of Charge/batteriopladning) udgør under ideelle betingelser 22,5 min., og den maksimale ladeeffekt (peak) er 270 kW. Den samlede kapacitet for performance-batteriet Plus udgør 93,4 kWh. På bopælen kan Taycan-førere oplade deres bil komfortabelt med op til 11 kW vekselstrøm (AC).

Et puristisk udvendigt design med Porsche DNA

Med sit klare, puristiske design signalerer Taycan, at en ny tidsalder er startet. Samtidig bærer den helt tydeligt Porsches design-DNA. Forfra virker den ekstra bred og lav med kraftigt udformede skærme. Silhuetten domineres af den sportslige taglinje, som falder hen mod bagenden. Sidepartiet med den stærke udformning er ligeledes karakteristisk. Den slanke kabine, den tilbagetrukne C-stolpe og de markante skuldre på skærmene giver en stærk fremhævelse af bagenden, som er typisk for mærket. Hertil kommer innovative elementer som Porsche navnet i glasoptik, som er integreret i lysstriben på bagenden. Den aerodynamisk optimerede grundform med en cW-værdi fra 0,22 leverer et afgørende bidrag til et lavt energiforbrug og dermed en lang rækkevidde.

Et enestående indvendigt design med et bredt skærmpanel

Cockpittet står for starten på en ny æra med sin klare struktur og helt nye arkitektur. Det frit stående og buede kombiinstrument udgør det højeste punkt på instrumentpanelet. Det understreger klart aksen omkring føreren. Et centralt 10,9” stort infotainmentdisplay og endnu et display (ekstraudstyr) til forsædepassageren er sammenført komplet i et glaspanel i black panel-look. Samtlige betjeningsoverflader er komplet nykonstruerede til Taycan. Generelt er antallet af klassiske hardwarebetjeningselementer som kontakter og knapper blevet kraftigt reduceret. I stedet foregår betjeningen intelligent og intuitivt – via touchbetjening eller med stemmebetjeningen, som reagerer på kommandoen ”Hey Porsche”.

Til Taycan tilbyder Porsche for første gang en udstyrsvariant helt uden læder. Kabineudstyr af innovativt genbrugsmateriale understreger den eldrevne sportsvogns bæredygtighed. ”Fodgarager” – udskæringer i batteriet i det bageste fodrum – giver god siddekomfort på bagsædet og sikrer bilens lave højde, som er typisk for en sportsvogn. Der er to bagagerum til rådighed: det forreste rum har plads til 81 l, og det bageste 366 l.

Innovative motorer og en 2-trins gearkasse

Taycan Turbo S og Taycan Turbo er udstyret med to særligt effektive elmotorer på for- og bagakslen, og de har dermed firehjulstræk. Både rækkevidden og drivlinjens permanente ydelse profiterer af de permanent aktiverede synkronmotorers høje virkningsgrad. Elmotor, gearkasse og pulsomformer er samlet i hvert et kompakt drivlinjemodul. Modulerne har det højeste ydelsesniveau (kW pr. liter kapacitet) af alle elektriske drivlinjer på markedet i dag. En særlig detalje ved elmotorerne er den såkaldte hairpin-vikling på statorspolerne. Denne teknologi giver mulighed for at bringe mere kobber ind i statoren. Derved øges ydelsen og drejningsmomentet ved samme volumen.

Den 2-trins gearkasse, som er monteret på bagakslen, er en innovation udviklet af Porsche. 1. gear giver Taycan en endnu stærkere acceleration fra start, mens 2. gear med højere udveksling sikrer en høj effektivitet og dermed ekstra kraftreserver. Det gælder også ved meget høje hastigheder.

Undervognssystemer med central opkobling

Til undervognen på Taycan anvender Porsche et centralt opkoblet styresystem. Den integrerede undervognsregulering Porsche 4D-Chassis Control analyserer og synkroniserer alle undervognssystemerne i realtime. De innovative undervognssystemer omfatter en adaptiv luftaffjedring med 3-kammer-teknologi inklusive elektronisk støddæmperregulering PASM (Porsche Active Suspension Management) og den elektromekaniske krængningsstabilisering Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Et enestående element er firehjulsreguleringen med to elmotorer samt rekuperationssystemet. Den mulige rekuperationsydelse på op til 265 kW er markant højere end hos konkurrenterne. Under kørselsforsøg har det vist sig, at ca. 90 % af opbremsningerne i dagligdagen udelukkende sker via elmotorerne – uden ekstra aktivering af de hydrauliske hjulbremser.

Profilen for de forskellige køreprogrammer følger som udgangspunkt samme filosofi som i de øvrige Porsche modeller. Hertil kommer specielle indstillinger, der giver mulighed for at udnytte den rent elektriske drivlinje optimalt. Man kan vælge mellem fire forskellige køreindstillinger: „Range“, „Normal“, „Sport“ og „Sport Plus“. I indstillingen „Individual“ kan man derudover konfigurere de enkelte systemer efter ønske.

Verdenspremiere samtidig på tre kontinenter

Verdenspremieren på Porsche Taycan finder sted på samme tid i Nordamerika, Kina og Europa. På disse tre kontinenter findes de vigtigste markeder for den nye eldrevne sportsvogn. Derudover repræsenterer stederne for lanceringen de tre måder for bæredygtig energidrift: Niagaravandfaldene på grænsen mellem den amerikanske stat New York og den canadiske provins Ontario for vandkraft, solcelleparken i Neuhardenberg ved Berlin for solenergi og vindmølleparken på øen Pingtan ca. 150 km fra den kinesiske by Fuzhou i provinsen Fujian for vindkraft. Naturkræfter, som mennesket opfatter med alle sanser ligesom den imponerende kraftudfoldelse fra den første komplet eldrevne sportsvogn fra Porsche. Den enestående event blev vist over hele verden via livestream på NewsTV.porsche.

Forbrugs- og CO2-emissionsværdierne er udregnet i henhold til den nye målemetode WLTP.

Porsche Taycan Turbo: Forbrug, kombineret (WLTP): 26,7-23,0 kWh/100 km, CO2-udledning, kombineret (WLTP): 0,0-0,0 g/km

Porsche Taycan Turbo S: Forbrug, kombineret (WLTP): 25,7-24,5 kWh/100 km, CO2-udledning, kombineret (WLTP): 0,0-0,0 g/km

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: