Modelprogrammet hos MINI er med Aceman blevet beriget med en helt ny fuldelektrisk 5-dørs crossover, som, udover den elektriske drivlinje, har en del mere X-faktor end den fossildrevne 5-dørs Cooper.
Her er første indtryk.

En MINI til alle
Det har altid været en lidt af en opgave at holde styr på de mange forskellige modeller hos MINI. Den lille retrobil er siden genfødslen af den ikoniske 3-dørs Cooper i 2002 udkommet i et hav af formater lige fra cabriolet til en praktisk og rummelig Countryman.
Det nuværende modelprogram består af en mix af fossile- og elektrificerede modeller.

Med luft under vingerne for de elektriske modeller, giver det mening at tilføje Aceman som den tredje elektrificerede model mellem Cooper og Countryman.
Deler platform med den elektriske Cooper
Aceman er baseret på sammen platform som den elektriske 3-dørs Cooper, og det er et super godt udgangspunkt.
Her er målet køreglæde for alle penge med en gokart-agtig betoning, som kun MINI kan slippe afsted med.
Det sker med et præcist og skarpt styretøj og en undervogn, som klarer sving og andre dynamiske discipliner til UG. Et mere engagerende køretøj skal man lede længe efter.

Aceman er legesyg på en måde, hvor du slet ikke kan lade være med at køre friskt. MINI har smidt kunstig motorlyd i bilen for at understøtte den dynamiske oplevelse.
Den kan slukkes, men jeg synes, den giver bilen en fed karakter, så jeg holder nallerne fra off-knappen. Lyden er skabt af Hans Zimmer, som også har leveret BMW Iconic Sounds.
For den elektriske udgave af Cooper og Aceman er platformen lavet udelukkende med elektrisk drivlinje, og du kan ikke få Aceman med andet.
Storebror Countryman er bygget på en helt andet platform – nemlig den samme som anvendes til BMW X1 og X2, der både fås i udgaver med benzin- og elmotor. Her er der lidt mere komfort over køreoplevelsen.
Dermed ikke sagt, at Aceman ikke kan levere komfort. Det er bare ikke hovedformålet her. Det hele skal være lidt mere (ind)levende.

To batteristørrelser og 184-218 hk
MINI lancerer Aceman i to udgaver: MINI Aceman E med 184 hk og et batteri på 42,5 kWh samt en kraftigere SE-udgave med 54,2 kWh batteri og 218 hk.
Med et elektriske anhængertræk kan bilen trække op til 750 kg.
Den måler 4,07 meter i længden, 1,75 meter i bredden og 1,50 meter i højden. Til sammenligning er Cooper 3,85 meter lang og Countryman er 4,43 meter i længden.
Aceman står i bund med meget få konkurrenter af samme type på markedet.
Det er en kompakt bil, men den føles slet ikke så lille i kabinen. De fem døre gør bilen mere medgørlig end den tre-dørs Cooper, hvor en tur på bagsædet kalder på dine parkour skills.
Bagagerumskapaciteten er på 300 liter og kan via det foldbare 60:40-bagsæderyglæn udvides op til 1.005 liter.
Det er godt 100 liter mere sammenlignet med Cooper, mens Countryman er mere familieorienteret rent pladsmæssigt med 450 liter i bagagerummet.

Det gør ikke Aceman til en decideret familiebil – men den kan i princippet godt – og med lidt god vilje kan man godt sidde fem personer i bilen.

Design med kant
Kigger man på designet udstråler den alt hvad der lugter af moderne, urbant og ungt livsstilskøretøj. De kantede plastkanter understreger et funky crossover look.
Med lidt god vilje kan man også kalde den en sportslig lille stationcar.

Det hele er i det hele taget lidt mere kantet på Aceman, hvilket bl.a. også ses på bilens forlygter, grillen samt de de lodrette Matrix-baglygter med tre karakteristiske grafikker.
Designmæssigt står den som noget unikt i klassen, hvor det er svært at pege på andre biler, der kan det samme.

De funky toner fortsætter i kabinen, hvor instrumentbrættets overflade er dækket af et strikmateriale i flere lag med kontrastfarver.
Materialevalget virker gedigent og af høj kvalitet.

Centralt placeret er den runde OLED-skærm, sådan skal det være i en MINI, men her den vokset til på 24 cm med en imponerende flot grafisk brugerflade. Det er en af de mest specielle og flotte skærme, jeg længe har set i en moderne elbil.

Det er ret nemt at finde rundt i menuen, og MINI har suppleret med et par rigtige knapper som genveje til de mest benyttede funktioner, som er under skærmen. Heriblandt også en almindelig volumenknap. Hurra for det.
Fra samme panel betjenes drive modes, og det er også her, gearvælgeren er placeret.

Vælg mellem fire styles
MINI Aceman fås i fire forskellige versioner med forskellig styling: Essential, Classic, Favoured og JCW.
Priserne ligger mellem Cooper og Countryman. Jeg har kørt MINI Aceman SE Favoured, som koster fra 374.315 kr. eller 4.395 kr. pr. måned i privatleasing.
Her omfatter udstyret bl.a. panoramaglastag, head-up display og trådløs opladning til mobiltelefon.
Det, der taler for at vælge SE, handler ikke kun om de ekstra kræfter. Bilen lader nemlig hurtigere i DC-ladning med op til 95 kW, hvor E-udgaven med 184 hk kun lader med 75 kW.
Alt under 100 kW er i den lave ende her i 2024, og det gør Aceman mere oplagt til bykørsel end de lange stræk.

Den billigste Aceman E Essential fås fra 299.073 kr. eller 3.795 kr. i privatleasing.
Udstyrsmæssig er der pakker fra XS til XL, som tilføjes i konfigurationen afhængig af, om du har valgt E eller SE, samt om det er Essential, Classic, Favoured og JCW.
Der er rig mulighed for at konfigurere Aceman, præcis som du ønsker, og det understreger den individuelle type, som bilen henvender sig til.
Specifikationer
- MINI Aceman E: 184 hk, rækkevidde 298-310 km, forbrug 14,1-14,7 kWh/100 km, 0-100 km/t på 7,9 sek., tophastighed 160 km/t, batteristørrelse 42,5 kWh, AC-opladning 11 kW, DC-opladning 75 kW.
- MINI Aceman SE: 218 hk, rækkevidde 382-406 km, forbrug 13,9-14,8 kWh/100 km, 0-100 km/t på 7,1 sek., tophastighed 170 km/t, batteristørrelse 54,2 kWh, AC-opladning 11 kW, DC-opladning 95 kW.

Foto: MINI

