Det er sjældent, man oplever en bilmodel, der næsten skal genopfinde sig selv for at følge med tiden. Men det er netop det, Nissan har gjort med tredje generation Leaf.
Jeg har været en tur på elbilmesse i Göteborg for at se den helt nye 2025-udgave af den ikoniske elbil – og selvom jeg ikke har kørt den endnu, så tør jeg godt sige: Leaf er tilbage i kampen.
Et navn med historie
Vi kender alle Leaf. For mange var den første “rigtige” elbil på markedet. Den var praktisk, forudsigelig og ærlig. Men i takt med at elbilmarkedet eksploderede, stod Leaf lidt stille. Indtil nu.
Hvor Leaf før var en høj hatchback med lidt særpræget design, er den nye model en mere stilsikker, kompakt crossover, bygget på CMF-EV-platformen, som den deler med Ariya og modeller fra Renault-Nissan-alliancen.

Det giver den helt nye proportioner, mere selvtillid i designet og – ikke mindst – et langt mere moderne udtryk. Den ser rigtig godt ud.
Design med mere karakter
Fronten er strømlinet og harmonisk. Den nye LED-signatur, den lukkede grill og de flydende linjer i karrosseriet giver den karakter – men stadig med den klassiske Nissan-enkelthed, som præger modelprogrammet.

Bagenden hælder en smule nedad i en coupe-inspireret silhuet, hvilket både giver aerodynamiske fordele og en mere sporty fremtoning. Det er tydeligt, at Nissan gerne vil appellere til både familier og dem, der gerne vil have en elbil med lidt kant.

Kabinen får et kæmpe løft
Hop ind i kabinen, og forskellen til den tidligere generation kunne næsten ikke være større. Instrumentbordet er moderne med to store skærme – en digital instrumentering og en infotainmentskærm med indbygget Google, stemmestyring og OTA-opdateringer.

Følelsen af rummelighed er markant forbedret. Der er god loftshøjde, fladt gulv bagi og – endelig – mere bagsædeplads, som rent faktisk ligner noget, voksne mennesker kan bruge. Her er reelt 8 cm mere benplads at gøre godt med.
Materialerne virker solide og mere gennemførte end før, og kabinen fremstår samlet set flot og moderne. En sjovt og lækker detalje er muligheden for Bose-højttalere integreret i nakkestøtterne.
Glastaget, som kan justeres i dæmpningen via tryk på en knap, bidrager til en fornemmelse af plads, lys og luft.

Rækkevidde og batteri
Leaf 2025 fås med to batteristørrelser:
- 52 kWh med op til ca. 436 km WLTP
- 75 kWh med op til hele 604 km WLTP
Det er et kæmpe skridt frem. Den tidligere Leaf havde ofte fået kritik for at halte bagud her, men det er tydeligt, at Nissan stepper op.
Begge versioner understøtter hurtigopladning – op til 150 kW med det største batteri – og bilen er forberedt til Vehicle-to-Load (V2L) og Vehicle-to-Grid (V2G), hvilket er en klar fordel i en fremtid med energifleksibilitet og solceller på carporten.

Praktik og brugsværdi
Bagagerummet på 437 liter gør Leaf til en bil, der fint klarer både hverdagsindkøb og weekendture. De flade gulve og smarte opbevaringsløsninger gør det tydeligt, at Nissan har tænkt i funktion frem for pynt.
Bilen vil pladsmæssigt godt kunne gå for den primære bil i husholdningen.

Selvom jeg endnu ikke har prøvekørt den, efterlader den nye Leaf et meget stærkt førstehåndsindtryk. Designet er strømlinet og moderne.
Kabinen er funktionel og rummelig. Teknologien er opdateret og konkurrencedygtig. Og vigtigst af alt: Nissan lader til at have fundet balancen mellem rækkevidde og praktisk anvendelighed.
Prisen må vi stadig vente lidt på.
Leaf er ikke længere kun for dem, der vil have en billig og pålidelig elbil. Den er nu også for dem, der vil have stil, komfort og teknologi – uden at betale premium-pris.
Den nye Leaf ser klar ud til at tage kampen op med både VW ID.3, Hyundai Kona EV og Renault Megane E-Tech. Og det bliver spændende at følge.
Testkørsel følgere senenere i år. Stay tuned!
Foto: Thomas Saks

