fbpx
 
Categories Biltest

Test: VW ID.3 Pro S facelift

Posted on
Test: VW ID.3 Pro S facelift

Et vellykket facelift gør ID.3 til en relevant og attraktiv elbil i mellemklassen. Den er blevet så god, at det er svært at finde noget at brokke sig over. I hvert fald sådan for alvor. Et par småting er jeg dog faldet over – læs med her.

Med faceliftet øger Volkswagen kvalitetsniveauet i kabinen med blødere overflader.

Første ID.-model

Da Volkswagen i slutningen af 2019 præsenterede den helt nye ID.3, lød startskuddet til en ny æra af nul-emissionskøretøjer, som skulle bringe det tyske mærke ud i lyset efter en mørk periode med dieselskandalen.

ID.3 blev godt modtaget og vandt bl.a. titlen som Årets Bil i Danmark i 2021. Men kritiske røster om kvaliteten i interiøret og softwareudfordringer var der også.

Efter nogle år på markedet har Volkswagen valgt et friske ID.3 op. Det sker med et lettere ændret design og vigtigst af alt bedre kvalitetsoplevelse i kabinen samt nyeste generation software. Batteriet har fået vokseværk og fås nu op til 77 kWh med forbedret hurtigladning op til 170 kW.

De udvendige designændringer ses mest på fronten, hvor en ny kofanger får ID.3 til af se mere bred ud. Det sorte designelement under frontruden er fjernet, så motorhjelmen ser længere ud.

På bagenden har ID.3 fået en mere markant lyssignatur, hvor lyset i baglygterne nu løber helt ind i den sorte bagklap. Det er småting – men det pynter.

Kabinen har fået et tiltrængt kvalitetsløft

I kabinen er det helt tydeligt, at ID.3 har fået mere af det, man typisk forbinder med en Volkswagen. Store dele af instrumentbordet er beklædt i kunstlæder med syninger i kontrastfarve, mens dørbeklædningen er nydesignet og udstyret med blødere materialer.

Genvejsknapperne under touchskærmen bruger jeg flittigt. Bemærk play- og pause-ikonerne på pedalerne. Det er en sjov detalje. De touch-agtige knapper i rattet kæmper jeg stadig lidt med.

Den centrale touchskærm på instrumentbordet på 12” har forbedret infotainmentsystem og en forbedret menu. Softwaren kan opdatere over the air. Selve grafikken på skærmen er flot udført.

Det giver samlet set et indtryk af en bil, der er mere lækker og indbydende.

Blødere plast på instrumentbord og paneler i dørene, som er en del af faceliftet, gør underværker. Sådan skulle det jo bare have været fra starten.

Pladsen i kabinen er god. Trods bilens kompakte mål føles ID.3 rummelig og der er masser af aflæggeplads. Bagagerummet på 385 liter er på størrelse med andre biler i den kompakte mellemklasse.

Pladsen ved bagsædet er god og høje personer har udemærket lårstøtte.
Bagagerummet har stort set samme størrelse som i VW Golf.

Opdateret software stadig ikke helt fejlfri

I min test oplever jeg af og til, at skærmen og den bagvedliggende software er langsom, når du klikker rundt. Det sker også en enkelt gang, at Apple CarPlay fryser og kræver en genstart. Softwaren er blevet bedre i forhold til tidligere, men helt godt er det desværre ikke endnu.

Hvis vi skal blive ved et par andre irritationsmomenter, så er “slideren” under touchskærmen til at styre volumen ikke belyst i mørke. Det samme gælder styring af temperaturen. Det er noget, VW har ”rettet” i den større ID.7, men det bør være standard hele vejen rundt.

Testbilen har head-up display med fin skarp grafik og små animerede features, der lyser op, hvis du ikke holder din vejbane optimalt med travel assist slået til. Det kaldes også augmented reality 😉

Det digitale cockpit har med den nye software fået flere visningsmuligheder – bl.a. i forhold til forbrug – men det virker overordnet set stadig lidt for skrabet i forhold til andre mærker.

Nyt stort 77 kWh batteri i ID.3 med masser af rækkevidde

ID.3. fås med to batteristørrelser på hhv. 58 og 77 kWh (netto) og rækkevidde fra 426-557 km (WLTP). Det store batteri kan lynlade op til 170 kW – det er 50 kW mere end DC-lynladning på det lille batteri. Begge har 204 hk.

I testen opnår jeg et forbrug på 6,2 km/kWh og op til 477 km rækkevidde ved blandet kørsel. Det er ganske pænt.

Det nye store batteri med længere rækkevidde og hurtigere lynladning gør ID.3 mere alsidig. Nu er den også relevant at overveje som langtursbil.

Med de briller på klarer den sig forbløffende godt. Køreegenskaberne er komfortable, og du sidder godt i sæderne. Der er måske lige lovlig meget dækstøj, men det er til at leve med.

Med faceliftet har Volkswagen tilføjet et par nye farver – bl.a. testbilens olivengrønne metallak til 8.195 kr.

Kort venderadius i ID.3

Du kan indstille forskellige drive modes efter behov og humør, og hvis du ønsker en stærkere rekuperation, når speederen slippes, kan du via gearvælgeren ved rattet skifte til ”B”. Det er nemt og ligetil at betjene, og særligt velegnet ved bykørsel.

ID.3 er i det hele taget letkørt. Når du nærmer dig bilen, låser den op, og når du tager plads bag rattet, tænder den, så det er blot at sætte den i gear ”D”, og så er du klar til at køre.

VW ID.3 er nem at betjene og køre. Bare sæt dig ind – sæt i gear – og kør.

Med en venderadius på kun 10,3 meter er ID.3 nem at tumle rundt med på en snæver parkeringsplads, og du har fint udsyn hele vejen rundt. Bakkamera hjælper med at overskue omgivelserne.

Alsidigheden rækker dog ikke til at kunne trække en trailer eller noget større, for ID.3 må højst udstyres med en cykelholder på en krog, der kan klare en belastning på sølle 55 kg.

Pris fra 319.995 kr.

Priserne for ID.3 starter fra 319.995 kr. for en Pro variant med det lille batteri. Testbilen Pro S med det store batteri koster fra 359.995 kr. Privatleasing er muligt til startpriser under 4.000 kr. i månedlig ydelse.

Der er kampagne i anledning af 75-års dagen for Volkswagen i Danmark, hvor du får en Assistentpakke med bakkamera, ambientebelysning ved dørhåndtag, nøglefri betjening, tyverialarm, Pre-Crash og Park Assist Plus med i købet.

Du har mulighed for at smide yderligere udstyr i bilen til priser, som ikke er helt ublu.

Om du skal vælge ID.3 med det store eller lille batteri afhænger af dit kørselsbehov. Kører du ofte længere ture, er ID.3 med faceliftet blevet en overvejelse værd, da du nu kan få et større batteri med længere rækkevidde og hurtigere opladning.

Parkerer vi batteri- og rækkeviddesnakken, er ID.3 en bil med mange plusser og meget få minusser. Faceliftet løfter den oplevede kvalitet, og bilen står i det hele taget helstøbt og komplet.   

Specifikationer VW ID.3 Pro S

  • Motor: Elmotor med baghjulstræk
  • Ydelse: 204 hk
  • Batteri: 77 kWh netto
  • AC lader: 11 kW
  • DC lader: 170 kW
  • Rækkevidde: 557 km
  • Tophastighed: 160 km/t
  • Bagagerum: 385 liter
  • Dimensioner: 4.264 mm længde x 1.809 mm bredde x 1.552-1.564 mm højde
  • Pris: 359.995 kr.

Foto: Thomas Saks

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet