Hvis du troede, at ID.4 skulle erstatte Tiguan, så kan du godt tro om. Volkswagen præsenterer nemlig en helt ny 3. generation Tiguan med avanceret teknologi og flere premium-indslag fra storebror Touareg.
Og hvis du troede, at plug-in hybriderne var på vej ud, så er Volkswagen af en anden holdning. Tiguan fås med en ny PHEV-teknologi, der giver en rækkevidde på ca. 100 km og kan hurtiglade med op til 50 kW.
Volkswagen gør klogt i at holde liv i Tiguan, for det er en af de bedst sælgende fra den tyske bilproducent. Den er solgt i mere end 7,6 millioner eksemplarer siden introduktionen af den første i 2007.
Udviklet på ny platform
Den nye Tiguan bygges på en videreudviklet MQB-platform, som forbedrer Tiguan på stort set alle områder. En adaptive DCC–Pro–undervogn kan optimere kørslen afhængig af køreprogram og levere komfort eller mere dynamik. Det sker med avancerede elektronisk styrede støddæmpere samt elektroniske spærredifferentialer.

I kabinen er der 4. generation af Volkswagens MIB-infotainmentsystem, hvor både digitalt cockpit og infotainmentskærm er nyudviklet. 10-punkts sædemassage i forsæderne med varme og ventilation luger af premium.

Forlygteteknologien IQ.LIGHT fra storebror Touareg fås nu også til Tiguan. Designet minder i det hele taget også lidt mere om Touareg med en markant skulderlinje hen over de bageste hjulkasser.


Bredt motorudvalg
Den nye Tiguan kommer med TDI-turbodieselmotorer, TSI-turbobenzinmotorer, eTSI-mildhybrid-benzinmotorer og plug-in-hybrid-motorer, der alle er udstyret med DSG-automatgearkasse. Som på Volkswagens ID.-modeller og den nye Passat er gearvælgeren fremover en stilk på højre side af ratstammen.
Den nye Tiguan er blevet cirka tre centimeter længere, men højde, bredde og akselafstand er stort set identisk med forgængeren.
Bagagerumskapaciteten er øget med 37 liter til nu 652 liter.
Den nye Tiguan forventes introduceret til marts 2024.

Foto: Volkswagen