Hyundai har netop løftet sløret for deres største elektriske model til dato: IONIQ 9. Og der er ingen tvivl – det her er ikke bare en forvokset IONIQ 5, men en regulær elektrisk familiecontainer med både muskler, komfort og teknologi i særklasse.
Jeg har kigget nærmere på modellen, som lander på danske veje i sensommeren.


En bil med plads. Rigtig meget plads.
Vi starter med tallene, som nærmest taler for sig selv: Længde på over 5 meter, akselafstand på imponerende 3.130 mm og mulighed for op til syv sæder.
I praksis betyder det, at man faktisk kan bruge tredje sæderække til voksne – og ikke kun til børn på kortere ture, som det ofte er tilfældet i andre SUV’er.
IONIQ 9 fås både som syvsæders og seks-sæders.
Vælger man den luksuriøse seks-sæders version, får man drejbare lounge-stole på anden række — perfekt, hvis ungerne skal sidde og hygge sig ansigt til ansigt, mens man venter på opladningen.

Og til dem, der virkelig vil forkæle sig selv: Relaxion-sæderne giver både for- og bagsædepassagerer mulighed for at læne sig tilbage og nærmest tage en lur under opladning.
Bagagerummet følger trop: Op til 908 liter med tredje sæderække nede og hele 2.494 liter, når alt lægges ned i seks-sæders udgaven. Med frunk foran til opladerkabler og småting, er der altså tænkt på alt det praktiske.
Med baghjulstræk er der plads til 88 liter i frunk mens varianter med firehjulstræk rummer 52 liter.
Tre motorvarianter – fra fornuftig til frisk
IONIQ 9 kommer i tre drivlinjevarianter, men fælles for dem alle er det store 110,3 kWh batteri. Indstigningsmodellen er baghjulstrukken med 218 hk, 350 Nm og en WLTP-rækkevidde på op til 620 km.
Vil man have firehjulstræk, får man 303 hk, 605 Nm og 606 km rækkevidde.
Og til dem der synes, at det hele godt må gå lidt stærkere, byder Performance-udgaven på 422 hk, 700 Nm og 0-100 km/t på blot 5,2 sekunder. Her falder rækkevidden dog en anelse til 600 km.
Performance-udgaven fås med virtuelt gear, som vi bl.a. kender fra IONIQ 5 N.
Alle varianter kan lynlade med 800V-teknologi, hvilket betyder, at man under optimale forhold kan lade fra 10 til 80 % på 24 minutter. Ikke dårligt for en bil i denne størrelse.

Høj komfort og ny stemmestyret co-pilot
Hyundai tager komforten et skridt videre med selvjusterende baghjulsophæng, der tilpasser sig vægten i bilen og sikrer optimal kørekomfort uanset last.
Samtidig får IONIQ 9 debut for Hyundais nye AI Assistant, som benytter GPT-4o mini-modellen og reagerer på kommandoen “Hey Hyundai”.
Her er det altså ikke længere bare sædevarme og radio, der kan styres med stemmen, men en egentlig digital co-pilot, der hjælper under kørsel og minimerer behovet for at fjerne hænderne fra rattet.
Regenerativ bremsning styres nu også intelligent via Smart Regenerative System 3.0, som automatisk justerer energiopsamlingen alt efter vejens forløb, hastighedsgrænser og navigationens data.

Design: Elegant og aerodynamisk kæmpe
På trods af sin størrelse har Hyundai formået at holde IONIQ 9 aerodynamisk med en vindmodstandskoefficient på blot 0,259.
Designet er skarpt og rent med stramme linjer, matrix-LED lygter og massive hjul, som i Calligraphy-versionen topper med 21” alufælge.
Indvendigt er det især Calligraphy-udgaven, der skiller sig ud: Nappalæder, Alcantara-loft, UV-C-desinficerende midterkonsol og et design, der nærmest emmer af rullende lounge.
Komforten er gennemført, og man mærker tydeligt, at Hyundai gerne vil blande sig i premiumsegmentet her.
Teknologi på alle niveauer
Allerede fra Advanced-udstyrsniveauet får man 12,3” digital cockpit, 3-zonet klima, varme i sæderne for og bag, trådløs Apple CarPlay/Android Auto, adaptiv fartpilot og nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse.

Ultimate-versionen tilføjer 360-graders kamera, fjernbetjent parkering, ventilerede sæder og et kraftigt BOSE-anlæg, mens Calligraphy som nævnt skruer helt op for luksusdetaljerne.
Priserne? De starter ret skarpt
Priserne starter ved 534.995 kr. for Advanced RWD. Går man hele vejen op til Calligraphy med firehjulstræk, hedder startprisen 664.995 kr. Og Performance-versionen ligger i omegnen af 685.000 kr.
Beskatningsgrundlaget starter ved 492.754 kr., hvilket gør den interessant for firmabilister, som har brug for plads, komfort og elektrisk rækkevidde i hverdagen.

Første indtryk: En seriøs elektrisk familieboss
Mit første indtryk af IONIQ 9? Hyundai har bygget en bil, der ikke bare skal konkurrere med andre el-SUV’er, men som reelt løfter komfort- og teknikniveauet i klassen.
Pladsforholdene er imponerende, rækkevidden er stærk, udstyret er rigt – og man mærker, at Hyundai er klar til at tage næste skridt i deres elektriske offensiv, hvor der inden 2030 skal lande hele 23 nye elektriske modeller.
Jeg glæder mig allerede til at få lov til at sætte mig bag rattet og teste den på dansk asfalt, når den rammer vejene senere i år.
Den kan bestilles nu og står hos forhandlerne primo september.
Foto: Hyundai

