Categories Biltest

Test: Hyundai IONIQ 9

Posted on
Test: Hyundai IONIQ 9

Den nye Hyundai IONIQ 9 er en af de mest ambitiøse biler fra mærket i nyere tid. Det er ikke blot en større version af IONIQ 5 og 6 – det er en rullende og rummelig lounge. IONIQ 9 er bygget til familier, der ikke vil gå på kompromis med plads, ladeteknologi og komfort.

En reel syvsæders

Det mest slående ved Hyundai IONIQ 9 er pladsen. Her taler vi ikke om en nødløsning af tredje sæderække, som man ofte ser i store SUV’er – men om en reel syvsæders bil, hvor selv voksne kan sidde komfortabelt bagi.

Tredje sæderække er ikke bare marketing-lir. Der er reelt plads til to voksne personer her.

Med over 5 meter i længden og en akselafstand på 3,13 meter er kabinen enorm. Den store, lyse kabine gør oplevelsen endnu bedre – det lyse interiør bidrager til en endnu større følelse af luft og rummelighed.

Vælger man seks-sæders versionen, får man drejbare lounge-stole på anden række. Om det er noget, man reelt vil finde stor brugsværdi i, ahænger af, hvad bilen skal bruges til. Men det understreger, at IONIQ 9 er ligeså meget opholdsrum som bil – og kan tilbyde en nærmest “executive” oplevelse.

Bagagerum og praktisk anvendelighed

Pladsen stopper ikke i kabinen. Bagagerummet byder på op til 908 liter – og lægger man alle sæder ned, kan man udvide til 2.494 liter.

Her ses pladsen med tredje sæderække nede. Der er virkelig god plads.
Selv med tredje sæderække i brug, er der reelt plads til bagage.

Der er også tænkt på det praktiske med frunk foran – 88 liter i baghjulstrukne versioner og 52 liter med firehjulstræk.

Et stort frunk til bl.a. ladekabel. Bemærk den gule knap. Her kan man åbne motorhjelmen indefra – et lovkrav i bl.a. USA.

IONIQ 9 er bygget til familier, weekendture, kør-selv-ferier og hverdagslogistik. Alt får plads.

Hvis tredje sæderække ikke skal bruges, kan passagerer på anden sæderække få benplads, så selv høje personer kan strække benene.

Her ses konfigurationen med 7 sæder. Der er virkelig god plads – både til ben og i højden. Bemærk at der i dørsiden er to kopholdere i hver side. Praktisk.
Det store opbevaringsrum mellem forsæderne kan åbnes både foran og bagpå. Smart.

Komfort i lange baner

Jeg har rost undervognen i IONIQ 9’s søsterbil – KIA EV9 – og også her imponerer den mig.

Den er en af bilens helt store styrker – komfortabel, rolig og med en fornem evne til at absorbere ujævnheder.

Den store SUV føles stabil og overskudsagtig på motorvej, og selv på ujævne veje bevarer den en imponerende ro.

Hyundai har tydeligvis haft fokus på komfort frem for sportslighed, og det fungerer fremragende i denne biltype.

Selvjusterende baghjulsophæng sørger for, at bilen altid ligger stabilt uanset last, og gør den til en af de mest komfortable elbiler i klassen.

Drivlinjer og 800 V hurtigopladning

IONIQ 9 kommer med tre drivlinjer – alle med det store 110,3 kWh batteri.

  • RWD: 218 hk, 350 Nm, rækkevidde op til 620 km (WLTP)
  • AWD: 303 hk, 605 Nm, rækkevidde 606 km
  • Performance AWD: 422 hk, 700 Nm, 0-100 km/t på 5,2 sek.

Uanset hvilken version du vælger, kan bilen lynoplades med 800 volt teknologi – fra 10-80 % på 24 minutter under ideelle forhold. Det er hurtigt, særligt i denne størrelse SUV med så stort et batteri.

I min test bekræftes de fine tal for lynopladning. Kurven holdes stabilt og det er først efter 80 %, at niveauet dykker til under 100 kW.

Jeg oplever at forbruget svinger mellem 18-24 kWh / 100 km afhængig af kørestil – om det er bykørsel eller motorvej.

Hurtig opladning er – næsten – vigtigere end lang rækkevidde. IONIQ 9 klarer dog begge discipliner fint takker være 800 V platform og et stort batter.

Stor bil med et markant design

IONIQ 9 har et design, som umiddelbart skiller vandene. Jeg hører både godt og skidt – selv synes jeg, det er vellykket.

Bilen har et strømlinet og aerodynamisk udtryk, som gør den moderne at se på. Samtidig gør de stramme linjer med LED for- og baglygter, at bilen får et klassisk og tidløst snit.

I topversionen, Calligraphy, får man 21” fælge, nappalæder, Alcantara-loft og et interiør, der oser af luksus. Det føles næsten som at træde ind i en moderne lounge snarere end i en SUV.

Kabinen har et indbydende design med fine detaljer. Der er fysiske knapper som supplement til betjeningen på touchskærmen.

Betjening, udstyr og teknologi

Hyundai har gjort meget ud af brugervenligheden. De store skærme er logiske at betjene, stemmestyringen fungerer godt, og den nye AI Co-Pilot (baseret på GPT-4o mini) reagerer på naturlige kommandoer.

Udstyret er generøst allerede fra Advanced-niveauet, hvor man får:

  • 12,3” digitalt cockpit
  • 3-zonet klima
  • Varme i for- og bagsæder
  • Trådløs Apple CarPlay og Android Auto
  • Adaptiv fartpilot og nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse
Topmodellerne føjer 360° kamera, fjernbetjent parkering, BOSE-lyd og ventilerede sæder til listen. Her får man virkelig meget udstyr for pengene.

Fin oplevet kvalitet til prisen

Kabinen giver et kvalitetsindtryk, der er mere “premium” end vi er vant til fra Hyundai.

Der er lidt hård plast hist og her, men det samlede indtryk er positivt. Fraværet af pianolak giver plusser i min bog.

Træ- og alu-look giver et semi-skandinavisk udtryk. Havde linjerne været skarpe i kabinen og ikke runde, var der næsten dømt rendyrket nordisk design. I stedet fremstår den mere “global” i udtrykket.

Stor bil kræver plads

Selvom IONIQ 9 er komfortabel og overskuelig at køre, er den stor.

I byen fylder den godt op, og man skal have tålmodighed, når man leder efter parkeringsplads. Heldigvis hjælper 360° kamera og parkeringsassistent en del på det.

Men man skal være klar på, at dette er en stor bil, der trives bedst på landevej og motorvej.

Hyundai IONIQ 9 vinder på plads, komfort og teknologi.

Plusser

  • Ægte syvsæders med masser af plads
  • Komfortabel undervogn
  • Højt udstyrsniveau
  • 800 V hurtigopladning
  • Overbevisende kvalitet til prisen
  • Praktiske muligheder i hverdagen

Minusser

  • Stor at parkere
  • Ikke den mest sportslige køreoplevelse (men det er heller ikke meningen)

IONIQ 9 er en bil, der forener familievenlig rummelighed med komfort og teknologi, som tidligere var forbeholdt langt dyrere mærker.

Med et tryk på en knap kan forsæderne omdannes til en relax-stol.

Den er stor, ja – men også stor på komfort, teknologi og anvendelighed. Hyundai har formået at skabe en elektrisk SUV, der føles som en lounge på hjul, og som sætter nye standarder for, hvor meget plads og komfort man kan få for pengene.

Specifikationer – Hyundai IONIQ 9

ModelHyundai IONIQ 9
PlatformE-GMP med 800 V lynopladning
DrivlinjerRWD (218 hk), AWD (303 hk), Performance AWD (422 hk)
DrejningsmomentOp til 700 Nm
Topfart200 km/t
Batterikapacitet110,3 kWh
Rækkevidde (WLTP)Op til 620 km (RWD) / ca. 600 km (AWD)
Opladning (DC)Op til 350 kW – 10-80 % på ca. 24 min.
Opladning (AC)11 kW (3-faset)
Energiforbrug (WLTP)Ca. 18–21 kWh/100 km (afhængig af version)
TrækBag- eller firehjulstræk
AnhængertrækOp til 2.500 kg (med AWD)
Længde / Bredde / Højde5.030 / 1.980 / 1.750 mm
Akselafstand3.130 mm
Bagagerum908 l / 2.494 l (v. nedfældede sæder)
Frunk88 l (RWD) / 52 l (AWD)
Sæder6- eller 7-sæders konfiguration
UndervognSelvjusterende baghjulsophæng
LydniveauDobbeltlaminerede ruder og akustisk isolering
Garanti5 år uden km-begrænsning + 8 år på batteri
Priser DKAdvanced RWD fra 534.995 kr.
Ultimate AWD fra 589.995 kr.
Calligraphy AWD fra 664.995 kr.
Performance AWD ca. 685.000 kr.
BeskatningsgrundlagFra 492.754 kr. (RWD)

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet