fbpx
 
Categories Mød bilentusiasterne

Mød ugens profil Anders Richter

Posted on
Mød ugens profil Anders Richter

32 år og digital udviklingschef på Bil Magasinet

Anders har gennem en årrække båret stafetten som redaktionschef på Bil Magasinet, hvor han har jongleret med deadlines, indhold og redigering, så bladet udkommer i sin bedste form måned efter måned. Stafetten gives nu videre til en god kollega på Bil Magasinet, og Anders indtager en ny rolle som digital udviklingschef. Fokus bliver at videreudvikle Bil Magasinets digitale tilstedeværelse.

Anders er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i Århus og var i den forbindelse i praktik på Ekstra Bladet og Bil Magasinet. Interessen for biler startede dog langt tidligere og Anders har fra en tidlig alder fundet sin hylde. Kombinationen af biler og formidling er den helt perfekte beskæftigelse for Anders. For ham smelter arbejde og fritid nærmest sammen.

Vi dykker ned i et liv med biler, hvor Anders som ugens profil bl.a. fortæller om sin egen samling af biler og giver sit bud på fremtidens mobilitet.

Hvad har du i din egen garage?

Til daglig brug kører jeg i en brugt Volvo V70 GLT fra 2000, som mange måske kender som ”sølvræven”. Jeg har altid godt kunne tænke mig en 5-cylindret Volvo, og da jeg i forbindelse med familieforøgelse fik brug for en praktisk bil med god plads, så var herregårdsvognen oplagt. Bilen er også lidt et eksperiment. Jeg har kun givet 28.000 kr. for den, så det er interessant at se, hvad et ”lortebilsbudget” giver af sorger og glæder. Det kommer der en masse historier ud af for bladets læsere.

https://www.instagram.com/p/B94y9fklQdh/?utm_source=ig_web_copy_link

Jeg har også drømmebilen over dem alle – en Porsche 911 turbo – som jeg leaser og deler sammen med min far, der ligesom mig er stor fan af de firehjulede. 

Med biler som hobby og i nogle tilfælde investeringsobjekter, har jeg også tre andre stående i garagen. Det er en Porsche 944 Turbo, som jeg købte i forbindelse med en artikel til Bil Magasinet, og endnu en 944 Turbo, som jeg er ved at renovere med bl.a. ny lak.  

Min drømmebil fra min barndom i Kolding har jeg også været så heldig at få fingrene i. Det er en ældre 12-cylindret BMW 750i E32, som er magen til den, afdøde Nic. Christiansen fra BMW Import i Kolding kørte i.

https://www.instagram.com/p/BiBpUJ-A5M3/?utm_source=ig_web_copy_link

Hvilken bil var din første?

Min første bil var en hvid Volvo Amazon. Den købte jeg som 15-årig længe inden jeg overhovedet fik kørekort. Jeg havde bilen i 10 år og kørte over 100.000 km i den. Det var for mig en god ”starterbil”, hvor jeg kunne lære de mest basale mekaniske ting at kende. Det var meget vemodigt at skille mig af med den, og jeg gjorde mig meget umage med at finde den helt rette køber.

Jeg havde også en motorcykel på et tidspunkt – en Moto Guzzi V7 Sport fra 1973. Jeg troede, at motorcykler skulle være den helt store ting for mig som sådan en café-racer-type. Motorcykler er helt vildt fede, men jeg tror, der kommer for stor en djævel op i mig. Det kan næsten kun gå galt.

Er du til køb, leasing eller abonnement?

Baseret på mit bil CV så har jeg købt alle biler. Jeg har leaset i perioder men kan bedst lide at eje bilen. Jeg kan dog også mærke, at vi er på vej ind i en tid, hvor det at eje ikke betyder så meget. Mine ”hyggebiler” vil jeg helst eje – men jeg kan sagtens forestille mig at have en delebil eller en bil på abonnement på et tidspunkt.

Når du skal have ny bil, vælger du så mest med hjertet eller hjernen?

Jeg landet nok et sted midt imellem. Når jeg finder de biler, jeg gerne vil have, så er det meget med hjertet. Men når jeg så skal til at handle, så kommer jyden op i mig. Med Porsche 944 Turbo var det klart måden, den kørte på, som jeg faldt for mere en udseendet.   

Hvornår og hvordan startede din passion for biler?

Min far har en stor passion for biler, hvilket jeg tror, har smittet en del af på mig. Jeg opdagede ret tidligt, at hvis jeg fandt et job, hvor jeg kunne arbejde med biler, så kunne jeg arbejde med det, jeg brænder allermest for. Jeg var meget i tvivl om, hvordan tilgangen til biler skulle være. Jeg kan godt lide at skrue på biler men ikke hele tiden. Da min storebror begyndte at uddanne sig som journalist, fandt jeg inspiration i det og så faldt tingene ligesom i hak. I dag er jeg så heldig at have et arbejde, hvor jeg ikke føler, at jeg går på arbejde.

Hvad er din vildeste oplevelse med biler?

Den historie, der træder mest frem, har nogle år på bagen. Vi havde på Bil Magasinet planlagt en tur til Italien for at teste den nye Gallardo Balboni Edition. Vi havde på forhånd spurgt pressechefen hos Lamborghini, om vi også måtte låne en baghjulstrukket Diablo til vores artikel. Det fik vi OK til på den der ”italienermåde”, hvor du måske ikke helt ved, om du har en aftale.

Vi var fire mand afsted: To journalister, en fotograf og en videofotograf, og da vi kommer frem hos Lamborghini, kører de til vores store overraskelse den mest sjældne Diablo GT frem – endda prototypen – og manden bag rattet var deres testkører Valentino Balboni. Han var hyret ind til at passe på bilen.

Det blev til en vanvittig fed dag med Balboni, masser af røg og fede billeder og video. Det var fedt at komme hjem med den oplevelse og skabe en fantastisk historie.

Hvis du var en bil, hvilket mærke og model ville det så være?

Jeg vil nok se mig selv som en sort Range Rover Classic. Altså en sådan lidt kantet, stor og tung ting. Jeg er måske ikke den hurtigste og mest agile, men når først jeg kommer i omdrejninger, så okser jeg bare afsted.

Hvilken bil er din drømmebil?

Der er mange… men der er en, som hæver sig over de andre. Det er en McLaren F1. Den der meget ingeniør-agtige måde, den er bygget på, hvor form følger funktion, har jeg stor respekt for. Jeg kan godt forstå, at den er blevet så dyr i dag – det er en meget vigtig bil. Jeg har som mål at komme til at prøve at køre i sådan en. Prøve den der analoge fornemmelse og opleve en BMW motor af den kaliber monteret i et let chassis. Der er bare et eller andet over den måde, som BMW kan lave en motor på.

Har du nogensinde købt en bil, som var et fejlkøb?

Jeg har engang købt en Volvo 142 uden motor og bund, som jeg tænkte, jeg skulle gøre noget ved. Der tog jeg munden for fuld. Jeg havde hverken pengene eller evnerne til at gøre noget ved den. Det var ikke den rigtige bil eller det rigtige projekt til mig.

Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?

Det bliver nok væsentlig anderledes end i dag. Der er en risiko for, at bilen bliver mere usexet. Det bliver lidt mere som at købe en vaskemaskine eller et fjernsyn. Vi ser det allerede lidt nu, hvor leasingbiler handler rigtig meget om pris – hvad koster det mig om måneden.

Om 10 år tror jeg, at bilparken hovedsageligt vil bestå af el- og hybrid. Der vil stadig være benzin- og dieselbiler på vejene, men det er jo egentlig meget op til politikerne, som med lovgivning vil diktere, hvad vi kommer til at køre i. Elbiler er interessante og særligt i forbindelse med at skulle fra A til B. Men mit hjerte banker meget for benzinbilerne.

Jeg håber og tror, at der vil være nogle entusiaster tilbage, som har benzinbiler til søndagsture, hvor det bliver en ren hobbyting at køre i en benzindrevet bil.

Hvilken bilproducent forventer du dig mest af i den kommende tid – og hvorfor?

Det er helt tydeligt, at Tesla har overhalet mange producenter. De har et forspring og en masse følgere – og hvis jeg skal være helt ærlig, så kan jeg ikke helt vurdere, om de er gale eller geniale. Men jeg glæder mig til at se, hvordan hele den tyske bilindustri tager kampen op. De har en stor muskel og kan virkelig skalere. Men det er også en stor mundfuld at skulle omstille produktionen så markant.

Du kan besøge Anders Richters blog på Bil Magasinet her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: