fbpx
 
Categories Mød bilentusiasterne

Mød ugens profil Rikke Hamilton

Posted on
Mød ugens profil Rikke Hamilton

44 år og salgsdirektør hos Mercedes-Benz personbiler i Danmark og Sverige

Rikke er ansvarlig for salg af personbiler til de danske og svenske forhandlere, herunder også for det overordnede produktudvalg, prissætning, logistikhåndtering, kundeservice samt brugtbilhåndtering. Det er mange kasketter at have på, og det kan lyde overvældende, men for Rikke giver det en stor fordel i det fornødne overblik og mulighed for at se sammenhænge og udfordringer de forskellige forretningsområder imellem.

En stor del af jobbet handler også om strategisk planlægning i samarbejde med hovedkvarteret i Stuttgart. Det kan omhandle alt fra nye produkter til strategiske projekter for virksomheden som fx CASE, som indbefatter Connected, Autonomous, Shared & Services og ikke mindst Electric.

Hvad har du i din egen garage?

Lige nu har jeg fornøjelsen af en Mercedes-AMG GLE 63 s coupé.

Foto: Mercedes-Benz

Hvilken bil var din første?

Min første bil var en noget synsopvækkende Suzuki Vitara Cabriolet.

Er du til køb, leasing eller abonnement?

Jeg har i mange år været så heldig at have firmabil, men generelt ser vi, at kunderne i stigende grad efterspørger fleksible løsninger og senest især, hvordan korttidsleasing vinder frem. Samlet set består salget dog af en god blanding mellem de forskellige former for ejerskab.

Når du skal have ny bil, vælger du så mest med hjertet eller med hjernen?

Hos Mercedes har vi et meget bredt modelprogram med alt fra kompakte biler til store SUV’er, elbiler, plug-in-hybrider og de sportslige modeller fra AMG, så der er rig mulighed for, at jeg kan stifte et tæt bekendtskab med mange af vores produkter. Sammen med min afdeling vælger vi med både hjertet og hjerne, men lige nu er det nok mest med hjertet, at jeg nyder min GLE 63. Den kombinerer praktiske egenskaber med power.

Hvornår og hvordan startede din passion for biler?

Jeg er født og opvokset i bilbranchen. Min far var Mitsubishi-forhandler, og jeg var altid med ham på arbejde. Derfor lå det også lige til højrebenet, at jeg skulle læse til bilakademiøkonom og har altid fundet branchen interessant. I disse år vil jeg dog sige, at branchen som helhed gennemgår nogle enorme forandringer, som vi ikke har set hidtil. Både når det kommer til ny teknologi, drivliner og forretningsmodeller, og det er jeg taknemmelig for at få lov til at være en del af, når jeg hver dag går på arbejde.

Hvad er din vildeste oplevelse med biler?

Via AMG er motorsport en integreret del af vores DNA her hos Mercedes-Benz, og derfor har vi også tradition for at afholde en del events på racerbaner rundt om i verden, og det er bare en følelse (næsten) uden sammenligning at give den gas og opleve, hvad bilerne i virkeligheden er i stand til. Jeg har haft fornøjelsen af at køre en GT 4-bil, og det glemmer man helt sikkert ikke.

Hvis du var en bil, hvilket mærke ville det så være?

Jeg er Mercedes-kvinde helt ind i hjertet. Men hvis du spørger mig om, hvilken Mercedes, jeg så er, så må jeg nok vælge en kombination af G-Klassens power, EQC’ens fremtidssyn og S-Klassens tidsløse repræsentation af ny teknologi. Det er fint selskab, jeg fik placeret mig selv i her!

Hvilken bil er din drømmebil?

En 300 SL. Den klassiker er i mine øjne den flotteste bil, verden nogensinde har set.

Foto: Wheels.ca. Denne Mercedes-Benz 300 SL tilhører Adam Levine fra Maroon 5 – den er til salg.

Har du nogensinde købt en bil, som var et fejlkøb?

Nej, det har jeg heldigvis været forskånet for.

Hvordan tror du, at danskerne kører i bil i 2030?

Vi ser en stigende grad af folk, der ikke ejer deres bil, men leaser. Den tendens vil fortsætte, og det er så op til os at opfinde nye forretningsmodeller, som også kan imødekomme det – alt fra ejerskab, leasing og helt over til delebilsordninger helt uden privatejede biler.

Og så er det selvfølgelig spørgsmålet, hvor meget danskerne overhovedet kører bil til den tid. De førerløse biler kan sådan set allerede produceres i dag, men udviklingen dikteres naturligvis både af udvikling af infrastruktur, lovgivningen og besvarelsen af etiske spørgsmål, som vi fra Mercedes-Benz hverken kan eller vil svare på. Det er op til et bredere forum, men vi er sådan set klar med teknologien bag det hele.

Til at begynde med vil vi se førerløse biler i mere lukkede miljøer, som er kontrollerbare og dermed ikke så komplekse. Allerede i dag kører vi forsøg med førerløse snerydningslastbiler i lufthavne og parkeringshuse, hvor man blot stiller bilen i en afleverings- og afhentningszone, hvorefter bilen selv parkerer.

Den sidste tendens er helt klart elektrificeringen af transporten, herunder også den personlige. Fra vores side er det målet, at 50 % af salget udgøres af enten fuldt elektriske biler eller plug-in hybrider i 2029, og at hele vores flåde af nye personbiler er CO2-neutral i 2039.

EQC 400 4MATIC har 408 hestekræfter og en rækkevidde på op til 417 kilometer.
Foto: Mercedes-Benz.

Hvilken bilproducent forventer du dig mest af i den kommende tid?

Mercedes-Benz – Das Beste oder nichts 😉

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: