fbpx
 
Categories Biltest

Test: Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+

Posted on
Test: Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+

AMG-teamet i Affalterbach får i stigende grad batterier og elmotorer mellem hænderne. Resultatet er stærke performance hybrider og heftige versioner af de fuldelektriske EQ-modeller. Vi har allerede testet flere af dem på Carlife365, og nu er turen kommet til den seneste nyhed – Mercedes-AMG EQE 53.

I det sorte panel på fronten er der AMG-ribber og logo.

Den kraftigste i EQE-programmet

Vi ved efterhånden, at elbiler kan være ret så potente, og denne testbil hører til blandt de mest hurtige af slagsen. Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ er den kraftigste i EQE-programmet med 625 hk og 950 Nm. Den skyder dig afsted i raketfart fra 0-100 km/t på bare 3,5 sekunder. du tilføje AMG Dynamic Plus pakke med ekstra 61 hk, så den nu er oppe på 687 hk og 1.000 Nm.

Der findes hurtigere elbiler på markedet men de præstationer, vi her har med at gøre, er vilde. Bilen føles lynhurtig og AMG-elementerne gør, at den ellers så lødige familiebil – eller taxa om man vil – får en underholdende dynamik.

Ud over den kraft, der skyder bilen afsted, når speederen smækkes i bund, er jeg vild med styretøjet, som er præcist og skarpt. I de sportslige køreindstillinger strammes det hele op for at levere en dynamisk køreoplevelse – herunder også undervogn og generel respons.

Eminent godt vejgreb

Bilen har det fuldt variable firehjulstræk AMG Performance 4MATIC+, som giver et eminent godt vejgreb og et bidrager til en AMG-oplevelse, som får smilet frem.

Batteriet på 87,7 kWh vejer godt og bilens totalvægt sniger sig op på 2.525 kg. At man ikke mærker mere til den tunge vægt, når bilen bruges lidt hårdt, er mig en gåde.

Du kan aktivere den kunstige AMG-motorlyd, som selvfølgelig ikke er i nærheden af den originale vare fra potterne på en fossildrevet AMG. Men lyd har en effekt, når du kører stærkt og friskt, og derfor har denne feature sin berettelse.

Topfarten er begrænset til 220 km/t, hvilket ikke meget alt taget i betragtning. Men det nu heller ikke der, bilen er sjovest – det klart i accelerationerne.

Det tværgående lygtebånd er et gennemgående designelement på EQ-modellerne. Her er bagenden yderligere krydret med AMG-elementer.

Lækker AMG styling

Udover bilens dynamiske evner falder AMG-stylingen også i min smag. De vertikale ribber på den sorte kølergril, AMG-logoer og diffuser er blot nogle af de elementer, som får bilen til at se tilpas mean ud.

Normalt står bilen med 20” fælge men testbilen har 21″ AMG letmetalfælge i multieget design. De klæder virkelig bilen, og får på en måde den næsten unaturlige lange akselafstand på over 3 meter til at virke mindre.

De flotte 21″ AMG-fælge pynter men æder også rækkevidde og snupper en bid af komforten.

Men de store fælge kommer med mere end den kontakte pris på 25.262 kr. Der ryger noget rækkevidde og en smule komfort. Egenskaber, som vi tidligere har fremhævet i vores test af den almindelige EQE som noget ganske særligt. Da vi testede Mercedes EQE 350+ overperformede den nærmest på rækkevidde, og vi havde svært ved at få armene ned. Det skal nævnes, at vi testede den i gode sommertemperaturer.

Rækkeviddetesten i 53’eren sker i koldt novembervejr med sne, slud og let frost, og de angivne 523 km har vi svært ved at nå. 400 km er et mere realistisk billede plus minus 20 km. Heldigvis lader EQE ret hurtigt med 170 kW. Pænt men ikke førende i klassen.

Komplet udstyrsliste

Bilen står med et komplet udstyr. Som standard er den godt med og testbilen har en Premiumpakke PLUS til  30.000 kr. med bl.a. førerassistentpakke PLUS, DIGITAL LIGHT med projectering, parkeringspakke med 360 gr. kamera, augumented reality, Burmester Sound System, Klimaanlæg med 4 zoner, Head-Up display og panorama el-skydetag.

Denne pakke er et must at få med. Der er meget udstyr for få penge, og det giver en mere gennemført premium fornemmelse.

AMG stylingen i kabinen byder bl.a. på røde syninger og de sportslige sæder ser ikke bare godt ud – man sidder rigtig godt. Kabinen er i det hele taget lækker og gennemført med gode materialer og et flot design. Det hele oser langt væk af premium med et sportsligt twist, og kabinen er i min optik klasseledende i udtryk, materialevalg og funktionalitet.

Den høje bund udfordrer lårstøtten ved bagsædet, men benpladsen er eminent god og der er ingen generende tunnel ved midterpladsen.
430 liter er der plads til i bagagerummet. EQE har ikke et frunk under motorhjelmen. Faktisk kan man slet ikke åbne motorhjelmen – det er kun til værkstedet. Du påfylder derfor sprinklervæske ved en lille låge i siden på forskærmen i førersiden.

Testbilen har den blærede hyperscreen, som jeg er stor fan af. Merprisen er over 100.000 kr. og det er rigtig mange penge for skærme og lir. Men lækkert er det.

Hyperscreen er lækker og velfungerende men koster over 100.000 kr.
Passageren på forsædet kan styre infotainment via sin egen skærm. Hvis føreren af bilen fanger skærmen med sit blik, lukker skærmen ned, så der er fokus på trafik og sikker kørsel.

AMG koster

Med hyperscreen og det øvrige ekstraudstyr, hvor der er lidt mere end det, vi har nævnt, står testbilen til 1.301.372 Startprisen for 53’eren er 1.209.528 kr. AMG-varianten fås i en mindre 43-model med 476 hk, hvor du sparer omkring 70.000 kr.

Turen forbi Affalterbach koster, og det er værd at overveje, om du kan nøjes med mindre. EQE starter fra lige omkring 700.000 kr. og her får du 245 hk og 632 km rækkevidde. Min favorit er EQE 350+ til 729.504 kr. med 292 hk og 665 km rækkevidde. Den ville jeg vælge med hyperscreen og baghjulsstyring.

Specifikationer Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+

  • Elektriskforbrug (kWh/100 km): 203
  • Elektriskrækkevidde (km): 523
  • Max effekt (kW/hk): 460 (625)
  • Moment (Nm): 950
  • Batterikapacitet (kWh): 87,7
  • Acceleration 0-100 km/t (sek) : 3,5
  • Topfart (km/t): 220
  • AC ladning (kW): 11
  • DC ladning (kW): 170
  • Bagagerum: 430 liter
  • Dimensioner: 4.946 mm længde x 1.961 mm bredde x 1.510 mm højde (akselafstand 3.120 mm)
  • Pris fra 1.209.528 kr.

Foto: Thomas Saks

7 kommentarer

7 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet