Kia fortsætter sin elektriske offensiv med lanceringen af den nye EV5 – en rummelig, fuldelektrisk SUV, der skal gøre overgangen til elbil både nemmere og mere attraktiv for familier.
Elektrisk SUV med lang rækkevidde
Den nye Kia EV5 bygger på Kias dedikerede elbilplatform E-GMP, som også bruges i EV3 og EV4 – her med 400V teknologi mens 800V er forbeholdt EV6 og EV9.
Batteriet på 81,4 kWh giver en rækkevidde på op til 530 km (WLTP) og lynopladning fra 10-80 procent tager 30 minutter.
Under motorhjelmen gemmer sig en 160 kW elmotor (218 hk), som sender kræfterne ud til forhjulene.

Design med kant og karakter
Kia EV5 er formgivet efter Kias designfilosofi Opposites United. Resultatet er et robust og moderne SUV-design med markante linjer, tydelige hjulkasser og lodrette baglygter. Sammenlignet med EV3 og EV9 ser den lidt mere mainstream ud.
Fronten prydes af den digitale fortolkning af Kias klassiske “tiger face”, mens de karakteristiske Star Map-lygter giver bilen et futuristisk præg. Bagenden domineres af en bred bagklap, som både ser godt ud og gør ind- og udlæsning nem.

En rummelig kabine med gennemtænkt komfort
Indvendigt føles EV5 som en lounge på hjul. Kabinen er rummelig, fleksibel og præget af lyse materialer og moderne detaljer. Tre-zoners klimaanlæg, flade bagsæder og en bred midterkonsol med udtrækkelig bakke gør kabinen både praktisk og behagelig.

Førerpladsen domineres af et stort Panoramic Wide Display, der samler to 12,3” skærme og en 5” klimaskærm i ét elegant panel. Infotainmentsystemet bygger på Kias nyeste software og tilbyder trådløse opdateringer (OTA) og EV-specifikke funktioner.

Et sjovt nyt tiltag er “Pet Mode”, hvor bilen kan holde kabinen tempereret, mens ejeren er væk – perfekt til hundeejere på farten.
Køreglæde og teknologi hånd i hånd
Takket være batteriets lave placering i bunden har EV5 et lavt tyngdepunkt, der giver den stabilitet og køreglæde, man sjældent ser i en familie-SUV. Kias i-Pedal 3.0 gør det muligt at køre med én pedal og justere den regenerative bremsning efter behov.
Sikkerheden er i top med avancerede systemer som Highway Driving Assist 2 og Remote Smart Parking Assist 2, der gør både motorvejskørsel og parkering lettere og mere tryg.
En vigtig brik i Kias elbilstrategi
EV5 bliver en central del af Kias ambitiøse elektrificeringsplan. Sammen med EV3, EV4, EV6 og EV9 dækker mærket nu hele spektret fra kompakte bybiler til store familie-SUV’er. Så mangler vi bare den lille EV2.
Samtidig sætter Kia bæredygtighed i fokus med bioplast, genbrugstekstiler og biobaserede laktyper i hele kabinen.
Specifikationer: Kia EV5
| Batteri | 81,4 kWh |
| Rækkevidde (WLTP) | Op til 530 km |
| Effekt | 160 kW (218 hk) |
| Acceleration (0–100 km/t) | 8,4 sek. |
| Ladetid (DC 10–80%) | Ca. 30 min (150 kW) |
| Ladetid (AC) | 11 kW |
| Træk | Forhjulstræk |
| Anhængervægt | 1.200 kg |
| Bagagerum | 566 / 1.650 liter |
| Platform | E-GMP |
| Hjulstørrelser | 18” eller 19” |
| Forventet lancering i DK | Forår 2026 |
Foto: KIA

