BMW M5 har længe været symbolet på den kompromisløse sports-limousine: civilt nok til hverdagen, aggressiv nok til banekørsel. Med nyeste generation siger BMW farvel til ren benzinmagi – den nye M5 er en plug-in hybrid.
Med en kombination af V8- og elmotor repræsenterer den et stort teknisk og konceptuelt skift for M-divisionen.
Lad os starte med de kolde facts, fordi de sætter scenen for oplevelsen af den potente BMW.
- Kombination af 4,4 liters twin-turbo V8 + elmotor — plug-in hybrid drivlinje
- Samlet ydelse på 727 hk (1.000 Nm).
- 8-trins automatisk (M Steptronic)
- M xDrive firehjulstræk med mulighed for baghjulsfokuseret følelse.
- Batteri 18,6 kWh (netto) hvilket giver en elektrisk rækkevidde op til 67 km
- 0-100 km/t på 3,6 sekunder
- Topfart begrænset til 250 km/t som standard og 305 km/t med M Driver’s Pack – ja tak til den 🙂
- Relativt kraftig vægt på 2,5 tons – M5 er markant tungere end sin forgænger
Tallene taler for sig selv: BMW vil i denne generation satse på intelligent hybridteknologi, og her er balancen og samspillet mellem benzin- og elmotor helt afgørende for køreoplevelsen.

Familiebil med muskuløst udseende
Vi kommer ikke uden om M5 uden at tale om indpakningen. Målet er at signalere potent køremaskine og autoritet, og i den nye generation gribes det an med større proportioner, mere kantede linjer og markante detaljer.

De brede hjulkasser, store luftindtag og karakteristiske M-elementer sender et tydeligt signal om, at her er tale om noget særligt.
Testbilen med Frozen Deep Grey metallak, skinnende sorte fælge og performancedæk synes helt rigtigt konfigureret, men det koster samlet omkring 100.000 kr. så man skal ville det.

En luksuriøs og sportslig bil med plads til familien
Kabinen i M5 kombinerer luksus og teknologi. Materialer, læder og detaljer fra M-divisionen gør indtrykket troværdigt.
Infotainment og instrumentering følger BMW’s nyeste digitale retning med stor, kurvet skærm og høj grad af integration med iDrive. Her er ingen slinger i valsen og ufærdigt software – det hele fungerer med præcision. Kald det tysk grundighed.


Pladsen for både fører og passagerer er generøs, og den lange akselafstand giver bedre benplads bagi end tidligere M5-modeller — et vigtigt plus i segmentet.

Alt i alt lever kabinen op til forventningerne: luksus, teknologi og komfort — med den M-følelse, man vil have.


Fra by til bane
Hjertet i bilen er drivlinjen. Så hvordan føles den nye M5, når du trykker speederen i bund?
På almindelige veje leverer M5 en stærk balance mellem komfort og dynamik. Den adaptive undervogn kan skifte mellem blødt og fast, og i de ”milde” køreindstilling viser bilen sin mere afdæmpede side.
Det elektriske del af drivlinjen giver en behagelig smoothness ved lav hastighed, hvilket gør bykørsel og stille ankomst til på villavejen muligt. Men jeg tager mig selv i hellere at ville høre noget bulder og brag, for benzinmotoren har en dyb og brutal lyd, som får mit hjerte til at banke.

På ujævnt underlag mærker man, at man kører i en bil, der higer efter det sportslige. Ujævnheder håndteres ikke så legende let som i en klassisk 5-serie, selv om affjedringen gør sit for at absorbere hullerne i de – nogle steder – hårdt prøvede danske veje.
Når du giver den lidt gas, folderM5s hybridkoncept sig ud. Den kombinerede kraft fra V8- og elmotor giver en heftig acceleration. Den konstant tilgængelige momentstøtte fra elmotoren er slet ikke ueffen.

BMWs fokus på hybridintegration kan mærkes: responstid og gearskifte er velspillende som et garvet philharmoniker orkester.
Stabiliteten ved høj fart imponerer mig. M xDrive-systemet giver det greb i kurver, som jeg elsker, når der køres friskt, og bilen holder sin retning, selvom den er stor og tung.
De bløde performance dæk skal selvfølgelig lige have lidt varme i sig, før det hele går op i en højere enhed.

Jeg har i denne test ikke kørt M5 på en lukket bane, men jeg mærker alligevel, at den er i stand til at levere seriøs performance. Meget af bilens avancerede teknik hjælper dig med ekstra sikkerhed og kontrol.

BMW M5 for danske bilister
I Danmark står M5 over for nogle udfordringer. Fraprisen på lige over 2 mio. er høj – der er ikke rabat på plug-in hybrider længere. Det er udfaset.
Den nye BMW M5 er et vovet og ambitiøst skifte: et ikonisk sportsmærke bevæger sig tydeligt mod hybridisering. Det betyder kompromiser, men også nye muligheder.
Hybridkonceptet giver en fordel i bykørsel og kortere stræk, hvor elmotoren kan trække læsset.
For dem, der søger en næsten alt-i-én bil, der kan levere høj ydelse og komfort, kan den være lige det, man har brug for.
M5 er en imponerende teknologisk præstation og en værdig fortolkning af dynamisk familiebil i 2025.

For og imod
På plussiden
- Kombinationen af V8 og elmotor giver imponerende kraft og moment.
- Du kan bruge den som komfortabel grand tourer, hverdagsbil eller baneracer.
- Moderne infotainment, avancerede køreprogrammer og hybridstyring.
- Design og karakter signalerer “M” på afstand.
- Selv med sport i blodet leverer den høj komfort i normale kørselsforhold.
De åbenlyse udfordringer
- Den høje vægt er uden tvivl M5s akilleshæl – den sætter grænser for smidigheden.
- Hybridteknologi og avancerede systemer kommer med en høj pris og potentielt dyrere vedligeholdelse.
- I hybridmodus og ved lav belastning kan man savne mere intens motorlyd.
Foto: Thomas Saks

