København viste sig fra sin bedste side, da jeg mødte den nye Nissan LEAF til første testkørsel ved den internationale medielancering. En smuk efterårssol over Nordhavn, frisk luft – og en bil, der symboliserer 15 års elektrisk udvikling.
LEAF var den første, der for alvor satte strøm til hverdagen, og nu vender den tilbage i en mere raffineret og effektiv udgave. Men spørgsmålet er: Kan pioneren stadig følge med i en tid, hvor konkurrencen er benhård?

En pioner i elbilverdenen
Som bilanmelder er LEAF bestemt ikke uinteressant. Med første generation fra 2010 var LEAF den første masseproducerede elbil, der opnåede bred popularitet og udbredelse. Den havde et 24 kWh-batteri og en rækkevidde på ca. 200 km – imponerende for sin tid.
Succesen fortsatte med anden generation og salget har på verdensplan rundet 700.000 eksemplarer til dags dato. Det er en kommerciel succes.
Jeg må dog indrømme, at mens LEAFs formåen i de elektriske discipliner imponerede mig, så faldt designet aldrig rigtigt i min smag.

Lige indtil nu hvor tredje generation står klar. Skabt fra et helt blankt lærred og med respekt for de tidlige koncepttegninger, er Nissan Leaf blevet en bil, der ser brandgodt ud.

Et design, der rammer plet
Den nye LEAF er ikke længere bare en kompakt hatchback – den ligner nu mere en elegant, aerodynamisk crossover.
Designet kommer fra Nissans globale designstudie i Japan og produktionen foregår i Sunderland i England, hvor også Ariya bliver bygget.
Fra alle vinkler står bilen selvsikkert, moderne og helt som sin egen. Særligt bagenden er jeg vild med. Her får jeg en vibe af noget klassisk japanersportsvogn fra 70’erne og 80’erne, som er ren guf.

Luftmodstanden er barberet helt ned til 0,25 Cd og små detaljer som integrerede dørhåndtag, en flydende taglinje og en unik 3D-lyssignatur bagpå får LEAF til at se både moderne og teknisk avanceret ud.
Kabinen er tilpas rummelig og minimalistisk med masser af luft og materialer, der føles mere premium end i tidligere generationer.

Med et par velvoksne bilanmeldere på forsæderne er der dog ikke meget benplads tilbage ved bagsædet. Her mærker man, at bilen lige er et nummer mindre end den større Nissan Ariya. Den er størrelsesmæssigt som en Renault Megane.

437 liter bagagerum, elektrisk bagklap og praktiske løsninger som tagrælinger øger den praktiske anvendelse af bilen i hverdagsbrug.

Længere på en opladning
Den store nyhed er naturligvis rækkevidden. LEAF fås med to batteristørrelser – 52 kWh og 75 kWh – med op til 622 km (WLTP). På motorvej ved 110 km/t lover Nissan omkring 430 km.
Bilen understøtter 150 kW DC-opladning med det største batteri, hvilket betyder, at man kan lade fra 20-80 % på omkring en halv time. Det er ikke klassens hurtigste, men rigeligt til langt de fleste hverdagsbehov. AC-opladning sker ved 11 kW.

Som noget nyt har LEAF fået Vehicle-to-Load (V2L) med 3,6 kW udgangseffekt – perfekt til at drive en kaffemaskine, en laptop eller campingudstyr. Dette er dog ikke standard fra basisvarianten ligesom tilfældet er i den nye Nissan Micra.
Bilen er også forberedt til Vehicle-to-Grid (V2G), så man i fremtiden kan sende strøm tilbage til elnettet. Egentlig en super interessant feature, men den store udruldning lader vente på sig, da der i EU ikke er fokus på at ensrette rammerne omkring udbredelsen.
Varmepumpe er standard.
Køreoplevelse: LEAF leverer, hvad den skal – hverken mere eller mindre
Den nye LEAF bygger på CMF-EV-platformen, som den deler med Ariya, og det klæder den.
Den trækker på forhjulene og leverer 160 kW (218 hk) og 355 Nm, hvilket sender den fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder – helt uden dramatik. Man mærker ikke, at bilen har over 200 heste.
Ved første testkørsel bemærker jeg, at Leaf leverer det, den skal. Ikke mere – ikke mindre. Den falder ikke igennem på væsentlige områder – men omvendt giver den mig heller ikke noget, som andre i klassen ikke kan levere – i hvert fald hvis vi zoomer ind på køreoplevelsen.

Den skal have ros for at ligge godt på vejen i sving, og at bremser og styretøj virker præcist.
Den er udstyret med e-Pedal, så man kan køre uden at bruge bremsepedalen nævneværdigt, og ProPILOT Assist med Navi-link, som tilpasser farten efter vejen og trafikken. Her klarer den opgaven super fint.
Samtidig har den fået Nissans nye 3D Around View Monitor med funktioner som “Invisible Hood View” – en slags røntgensyn, der gør parkering i byen markant lettere.

Opkoblet og moderne
Inde i kabinen finder man to store 14,3” skærme, som leverer en fuldt digital oplevelse. Infotainmentsystemet er drevet af NissanConnect med Google integreret – altså Google Maps, Google Assistant og Play Store som standard.
Det fungerer hurtigt, intuitivt og langt bedre end mange andre systemer hos konkurrenterne.

Via NissanConnect Services-appen kan man fjernstyre opladning, forvarme bilen eller planlægge ruter hjemmefra. Det hele føles gennemtænkt og logisk.
Klar til Danmark
Den nye Nissan LEAF bliver bygget i Storbritannien og de første biler ventes på danske veje fra februar 2026.
Nissan forventer en frapris på 270.000 kr. for indstigningsmodellen ”Engage” med det mindste batteri. Springet op til Engage + er 15.000 kr. og det er den model, du skal op i, for at få bl.a. Google Automotive.
Niveauet højere hedder ”Advance” til 305.000 kr. og har får du bl.a. glastag. I toppen er Evolvo til 320.000 kr. – igen med det mindste batteri.
Merprisen for det større batter på 75 kWh er ca. 20.000 kr.


Selvom Nissan i dag også har modeller som Ariya og Micra, har LEAF stadig en særlig plads i hjertet hos mange elbilsfans.
Men konkurrencen i klassen er benhård, og det er måske ikke nok mere at være elbilernes pioner, når nutiden byder på alternativer der teknologisk og prismæssigt ligger side om side med den nye LEAF.

| Nissan LEAF 75 kWh | Specifikation |
|---|---|
| Batteri | 75 kWh |
| Platform | CMF-EV |
| Drivlinje | Fuldt elektrisk, forhjulstræk |
| Ydelse | 160 kW (218 hk) / 355 Nm |
| Acceleration (0–100 km/t) | 7,6 sek. |
| Batterikapacitet | 75 kWh (netto) |
| Rækkevidde (WLTP) | Op til 622 km |
| Energiforbrug | 13,8 kWh/100 km |
| Ladetid (DC-hurtig) | 20–80 % på ca. 30 min. (150 kW) |
| Ladetid (AC) | 11 kW onbordlader |
| Bagagerum | 437 liter |
| Anhængertræk | Op til 1.000 kg |
| Dimensioner (L/B/H) | 4.460 / 1.860 / 1.550 mm |
| Egenvægt | Ca. 1.900 kg |
| Garanti | 5 år / 100.000 km (eller 150.000) ikke bekræftet batteri 8 år / 160.000 km |
| Produktion | Sunderland, Storbritannien |
| Forventet levering | Februar 2026 |
Forventede priser
52 kWh 75 kWh
Engage 269.900 289.900
Engage+ 284.900 304.900
Advance 304.900 324.900
Evolve 319.900 339.900
Foto: Nissan

