Categories Biltest

Første tur i den helt nye Nissan LEAF

Posted on
Første tur i den helt nye Nissan LEAF

København viste sig fra sin bedste side, da jeg mødte den nye Nissan LEAF til første testkørsel ved den internationale medielancering. En smuk efterårssol over Nordhavn, frisk luft – og en bil, der symboliserer 15 års elektrisk udvikling.

LEAF var den første, der for alvor satte strøm til hverdagen, og nu vender den tilbage i en mere raffineret og effektiv udgave. Men spørgsmålet er: Kan pioneren stadig følge med i en tid, hvor konkurrencen er benhård?

Den internationale mediepræsentation finder sted i København i oktober.

En pioner i elbilverdenen

Som bilanmelder er LEAF bestemt ikke uinteressant. Med første generation fra 2010 var LEAF den første masseproducerede elbil, der opnåede bred popularitet og udbredelse. Den havde et 24 kWh-batteri og en rækkevidde på ca. 200 km – imponerende for sin tid.

Succesen fortsatte med anden generation og salget har på verdensplan rundet 700.000 eksemplarer til dags dato. Det er en kommerciel succes.

Jeg må dog indrømme, at mens LEAFs formåen i de elektriske discipliner imponerede mig, så faldt designet aldrig rigtigt i min smag.

Fra højre første generation og anden generation LEAF til venstre.

Lige indtil nu hvor tredje generation står klar. Skabt fra et helt blankt lærred og med respekt for de tidlige koncepttegninger, er Nissan Leaf blevet en bil, der ser brandgodt ud.

Et design, der rammer plet

Den nye LEAF er ikke længere bare en kompakt hatchback – den ligner nu mere en elegant, aerodynamisk crossover.

Designet kommer fra Nissans globale designstudie i Japan og produktionen foregår i Sunderland i England, hvor også Ariya bliver bygget.

Fra alle vinkler står bilen selvsikkert, moderne og helt som sin egen. Særligt bagenden er jeg vild med. Her får jeg en vibe af noget klassisk japanersportsvogn fra 70’erne og 80’erne, som er ren guf.

Det flotte tredimensionelle baglygtedesign giver Nissan LEAF karakter.

Luftmodstanden er barberet helt ned til 0,25 Cd og små detaljer som integrerede dørhåndtag, en flydende taglinje og en unik 3D-lyssignatur bagpå får LEAF til at se både moderne og teknisk avanceret ud.

Kabinen er tilpas rummelig og minimalistisk med masser af luft og materialer, der føles mere premium end i tidligere generationer.

Materialerne virker overbevisende og den digitale brugerflade er toppen af poppen baseret på Google.

Med et par velvoksne bilanmeldere på forsæderne er der dog ikke meget benplads tilbage ved bagsædet. Her mærker man, at bilen lige er et nummer mindre end den større Nissan Ariya. Den er størrelsesmæssigt som en Renault Megane.

Benplads of loftshøjde kan knibe for de høje.

437 liter bagagerum, elektrisk bagklap og praktiske løsninger som tagrælinger øger den praktiske anvendelse af bilen i hverdagsbrug.

Der er ikke et frunkt men gulvet i bagagerummet kan justeres i højden, så der er et rum under gulvet til fx ladekabel.

Længere på en opladning

Den store nyhed er naturligvis rækkevidden. LEAF fås med to batteristørrelser – 52 kWh og 75 kWh – med op til 622 km (WLTP). På motorvej ved 110 km/t lover Nissan omkring 430 km.

Bilen understøtter 150 kW DC-opladning med det største batteri, hvilket betyder, at man kan lade fra 20-80 % på omkring en halv time. Det er ikke klassens hurtigste, men rigeligt til langt de fleste hverdagsbehov. AC-opladning sker ved 11 kW.

LEAF kan hurtiglade med 150 kW i varianten med stort batteri. Vælger du det lille kan du suge op til 105 kW. I begge tilfælde tager en opladning fra 20-80 % ca. en halv time.

Som noget nyt har LEAF fået Vehicle-to-Load (V2L) med 3,6 kW udgangseffekt – perfekt til at drive en kaffemaskine, en laptop eller campingudstyr. Dette er dog ikke standard fra basisvarianten ligesom tilfældet er i den nye Nissan Micra.

Bilen er også forberedt til Vehicle-to-Grid (V2G), så man i fremtiden kan sende strøm tilbage til elnettet. Egentlig en super interessant feature, men den store udruldning lader vente på sig, da der i EU ikke er fokus på at ensrette rammerne omkring udbredelsen.

Varmepumpe er standard.

Køreoplevelse: LEAF leverer, hvad den skal – hverken mere eller mindre

Den nye LEAF bygger på CMF-EV-platformen, som den deler med Ariya, og det klæder den.

Den trækker på forhjulene og leverer 160 kW (218 hk) og 355 Nm, hvilket sender den fra 0-100 km/t på 7,6 sekunder – helt uden dramatik. Man mærker ikke, at bilen har over 200 heste.

Ved første testkørsel bemærker jeg, at Leaf leverer det, den skal. Ikke mere – ikke mindre. Den falder ikke igennem på væsentlige områder – men omvendt giver den mig heller ikke noget, som andre i klassen ikke kan levere – i hvert fald hvis vi zoomer ind på køreoplevelsen.

Køreoplevelsen i LEAF sætter ikke nye standarder – men den gør hvad den skal og har ingen væsentlige svagheder.

Den skal have ros for at ligge godt på vejen i sving, og at bremser og styretøj virker præcist.

Den er udstyret med e-Pedal, så man kan køre uden at bruge bremsepedalen nævneværdigt, og ProPILOT Assist med Navi-link, som tilpasser farten efter vejen og trafikken. Her klarer den opgaven super fint.

Samtidig har den fået Nissans nye 3D Around View Monitor med funktioner som “Invisible Hood View” – en slags røntgensyn, der gør parkering i byen markant lettere.

Opkoblet og moderne

Inde i kabinen finder man to store 14,3” skærme, som leverer en fuldt digital oplevelse. Infotainmentsystemet er drevet af NissanConnect med Google integreret – altså Google Maps, Google Assistant og Play Store som standard.

Det fungerer hurtigt, intuitivt og langt bedre end mange andre systemer hos konkurrenterne.

Google Maps hjælper dig bl.a. med at finde ladepunkter. Bemærk knapperne til gearskifte på midterkonsollen. Min favorit er en pind ved rattet eller i midterkonsollen, da det er nemmere at betjene.

Via NissanConnect Services-appen kan man fjernstyre opladning, forvarme bilen eller planlægge ruter hjemmefra. Det hele føles gennemtænkt og logisk.

Klar til Danmark

Den nye Nissan LEAF bliver bygget i Storbritannien og de første biler ventes på danske veje fra februar 2026.

Nissan forventer en frapris på 270.000 kr. for indstigningsmodellen ”Engage” med det mindste batteri. Springet op til Engage + er 15.000 kr. og det er den model, du skal op i, for at få bl.a. Google Automotive.

Niveauet højere hedder ”Advance” til 305.000 kr. og har får du bl.a. glastag. I toppen er Evolvo til 320.000 kr. – igen med det mindste batteri.

Merprisen for det større batter på 75 kWh er ca. 20.000 kr.

Et glastag som kan “dæmpes” giver et strejf af premium over LEAF. Det er lækkert når sådan noget udstyr rykker ned i almindelige mellemklassebiler, hvor flere kan være med.
Bose-højttaler i nakkestøtten er et premium-indslag, som vi ikke er vant til at se i mellemklassebiler til under 350.000 kr.

Selvom Nissan i dag også har modeller som Ariya og Micra, har LEAF stadig en særlig plads i hjertet hos mange elbilsfans.

Men konkurrencen i klassen er benhård, og det er måske ikke nok mere at være elbilernes pioner, når nutiden byder på alternativer der teknologisk og prismæssigt ligger side om side med den nye LEAF.

Nissan LEAF står klar hos forhandlerne i november og de første biler leveres i februar 2026.
Nissan LEAF 75 kWhSpecifikation
Batteri75 kWh
PlatformCMF-EV
DrivlinjeFuldt elektrisk, forhjulstræk
Ydelse160 kW (218 hk) / 355 Nm
Acceleration (0–100 km/t)7,6 sek.
Batterikapacitet75 kWh (netto)
Rækkevidde (WLTP)Op til 622 km
Energiforbrug13,8 kWh/100 km
Ladetid (DC-hurtig)20–80 % på ca. 30 min. (150 kW)
Ladetid (AC)11 kW onbordlader
Bagagerum437 liter
AnhængertrækOp til 1.000 kg
Dimensioner (L/B/H)4.460 / 1.860 / 1.550 mm
EgenvægtCa. 1.900 kg
Garanti5 år / 100.000 km (eller 150.000) ikke bekræftet
batteri 8 år / 160.000 km
ProduktionSunderland, Storbritannien
Forventet leveringFebruar 2026

Forventede priser

                      52 kWh           75 kWh          

Engage          269.900         289.900

Engage+       284.900         304.900

Advance        304.900         324.900

Evolve           319.900         339.900

Foto: Nissan

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet