fbpx
 
Categories Bilnyheder

Nyhed: Audi activesphere concept

Posted on
Nyhed: Audi activesphere concept

Siden 2021 har Audi præsenteret en række konceptbiler, der formentlig aldrig kommer i produktion, men er skabt for at vise designidéer og teknologitiltag til fremtidige modeller. Audi activesphere er den fjerde og sidste i rækken. Vi har set den futuristiske firedørs crossover-coupé til en online forpremiere og kan her dele de mest interessante highlights.

Elegante coupé-linjer med rå twist

Audi activesphere concept er en stor bil. Den har en længde på 4,98 m, en bredde på 2,07 m og en højde på 1,60 m. Akselafstanden er 2,97 m lang. De forreste og bageste udhæng er korte og giver indtryk af et langt mere kompakt bil.

Den ser rå ud på ydersiden med frihøjde til offroadkørsel og kraftige dæk på store 22” fælge. Med et snuptag kan den knap 5 meter lange luksuscoupé forvandles til en pickup til glæde for dem, som dyrker en form for beskidt eller våd ekstremsport og skal transportere en cykel, et par ski eller surfudstyr. Det kan også være dem, der har en hobby eller beskæftigelse, som fra tid til anden kræver transport af noget særligt.

Der er integreret en holder midt i tagkonstruktionen til transport af ski.

Konceptet minder på den måde om idéen bag Tesla Cybertruck, men det er vist også det eneste, der er fælles. Nåh jo – og selvfølgelig også at det er en hightech elbil med stort batteri og selvkørende evner på næsthøjeste niveau. Hvor Tesla benytter sig af kameraer tyer Audi til Lidar. Ifølge Audi er man langt med den selvkørende teknologi, men implementeringen tager tid i forhold til lovgivning og regulativer på tværs af landegrænser.

De store 22” fælge har bevægelige dele, som åbner ved offroadkørsel for at ventilere og lukker ved kørsel på almindelige veje for at opnå en optimal aerodynamik.

Frihøjden på Audi activesphere er variabel og kan justeres fra en basishøjde på 40 mm til 208 mm når bilen skal køre i terræn.

Audi activesphere er udtænkt og skabt hos Audi Design Studio i Malibu.

En markant del af bilens karrosseri udgøres af glasflader. Singleframe ”grillen” er et transparent glaselement, der giver passagererne frit udsyn til vejbanen.

Også på siderne, i dørenes nederste elementer, er der glasflader og den brede, buede bagklap er et stort glaselement. Selve taget er transparent og sørger for masser af dagslys i kabinen.

Ligesom på familiemedlemmet Audi grandsphere concept åbner dørene på Audi activesphere modsat hinanden, er hængslede for og bag på A- og C-stolperne, og der er ingen B-stolpe.

Loungestemning og AR-briller

Dogmet bag ”sphere” er fokus på kabinen, som skal give den bedste oplevelse for fører og passagerer. Alle sphere-konceptbiler tager udgangspunktet i kabinen med udformning, farver, materialer og funktion. Det er her skabelsesprocessen starter og så designes de øvrige lag uden på så at sige.

Betjeningskonceptet Audi dimensions kombinerer den fysiske og den virtuelle verden (”mixed reality”) ved at vise digitale informationer i realtid i synsfeltet. Et par hightechbriller viser både de reelle omgivelser og en konfigurerbar informations- og  interaktionsflade i synsfeltet.

Med brillerne på ser man der for betjeningselementer og andre virtuelle visninger, som passagerer i kabinen ikke ser.

Eksempelvis kan man i offroadindstillingen projicere 3D-grafikker over topografien i det virkelige landskab og få vist anvisninger fra navigationen og informationer om arealet på destinationen.

I activesphere er der fire enkeltsæder hvor sædehynden, rygdelen og skulderpartiet er tre separate elementer så stolen bliver en loungestol.

Når Audi activesphere concept kører i den automatiserede funktion, så er instrumentpanel og rat samt pedaler forsænket, så de ikke er synlige.

Hvis føreren selv ønsker at overtage rattet, så vipper instrumentpanelet med rattet, som er forsænket og flugter med forruden.

En gennemgående midterkonsol giver plads til opbevaring og en minibar.

I loftet lige over midterkonsollen som en afspejling af denne sidder der en anden konsol, som rummer de fire sæt AR-briller til mixed-reality-systemet, så alle personer i bilen nemt kan få fat i dem.

Instrumentpanelet med sine trælameller fungerer som en kæmpe soundbar samt som intelligent ventilation i hele bredden.

Baseret på ny elbilplatform

Audi activesphere er udstyret med en elektrisk drivlinje og lynopladningsteknik fra Audis PPE-platform, som inden lange præsenteres i Audi A6 e-tron og Audi Q6 e-tron. Rækkevidden er på den gode side af 600 km.

Platformen, der udelukkende er konstrueret til elbiler og kan anvendes til modeller i alle størrelser, har 800 v opladeteknologi med en effekt på op til 270 kW i lynopladere og batteristørrelse omkring 100 kWh. Batteriet kan oplades fra 5-80 % på under 25 min.

Platformen udnytter hele bilens bredde til batteriet, som dermed kan opnå en relativt flad konstruktion.

En elmotor på både for- og bagakslen på den firehjulstrukne Audi activesphere concept leverer tilsammen en samlet ydelse på 442 hk og et drejningsmoment på 720 Nm.

Konceptbilen er udstyret med Audi adaptive air suspension – en luftaffjedring med adaptive støddæmpere – samt variabelt elektronisk reguleret quattro firehjulstræk.

På fronten og bagenden samt under dørene er der højglanslakerede og matte flader som adskiller bilens bund og kabinen. Her er der integreret metallister med let forskudte og parallelt placerede knopper. Når frihøjden øges, løsnes disse elementer fra hinanden, og dermed synliggør de offroadindstillingen yderligere.

Audi sphere konceptbiler

  • Audi skysphere 2021 (roadster)
  • Audi grandsphere 2021 (sedan)
  • Audi urbansphere 2022 (rummelig familiebil)
  • Audi activesphere  2023 (crossover coupé)

Foto: Audi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet