Lotus har tidligere præsenteret den elektriske supersportsvogn Evija med intet mindre end fire elmotorer og en produktionsplan på meget få eksemplarer. Mærkets tilknytning til den kinesiske Geely-koncern giver adgang til knowhow, komponenter og ikke mindst en økonomisk muskel, som nu resulterer i endnu en elektrisk model – nemlig Lotus Eletre – som skal masseproduceres på fabrikken i Kina.

Eletre er en elektrisk SUV, og det er første gang, vi ser en bil i det segment fra Lotus. Den er over fem meter lang og lanceres på en platform, hvor Lotus har anvendt rige mængder aluminium og kulfiber for at få vægten ned. Men nogen letvægter bliver den næppe – alene batteriet på 100 kWh vejer godt.

Med firehjulstræk og over 600 hk får Eletra en performance ud over det sædvanlige, og 0-100 km/t sker på under tre sekunder.
Den forventede rækkevidde er omkring 600 km. Platformen er bygget med 800 v opladeteknologi og en ladeeffekt på op mod 350 kW. Forvent at det giver 400 km rækkevidde på ca. 40 min.
Eletra står angiveligt klar allerede i 2023.

Specifikationer
- 800 volt opladeteknologi
- 100 kWh batteri
- 350 kW hurtigopladning
- 600 km rækkevidde
- 0-100 km/t under 3 sek.
- 250 km/t topfart
- Dimensioner: L 510 cm x B 213,5 cm x H 163 cm
- Akselafstand: 302 cm
Foto: Lotus