fbpx
 
Categories Biltest

Test: BMW 430i Coupé M Sport

Posted on
Test: BMW 430i Coupé M Sport

Et af årets helt store højdepunkter er den nye BMW 4-serie Coupé. Den er essensen af det, jeg forbinder med en coupé fra BMW: En rigtig driver’s car med sportslig fremtoning, perfekt vægtfordeling og baghjulstræk. Jeg har testet benzinversionen 430i Coupé M Sport med 258 hk og 8-trins sportsautomatgearkasse.

4766 mm lang – 1852 mm bred og 1383 mm høj.

Star quality

BMW ingeniørerne er pokkers gode til at skrue en køreglad og sportslig coupé sammen, og BMW 430i Coupé er ingen undtagelse. Du glemmer med vilje at købe mælk på indkøbsturen, så du liiiiige kan trille en tur mere.

Og endnu bedre er det, når form og funktion går op i en højere enhed. Her kan designfolkene hos BMW give sig selv et stort klap på skulderen. For det kan godt være, at den nye front på 4-serien med de kæmpe vertikale nyrer skiller vandende. Men er du fan, er du til gengæld kæmpe fan. Og det hold er jeg på.

BMW har taget en modig beslutning, og det virker. BMW 4-serie Coupé taler som helhed så meget til følelserne, at den har potentiale til at blive en ny klassiker. Den har simpelthen star quality.

Det kan godt være, at den nye front med de kæmpe vertikale nyrer skiller vandende. Men er du fan, er du til gengæld kæmpe fan.

Set fra siden står den klassiske coupé silhuet skarpere end nogensinde. Bilen ser muskuløs ud med en atletisk krop og bagenden rundes af med former og kurver, så du ikke er i tvivl om, at det er en BMW. Indpakningen er 100 % godkendt.

Jeg lover dig, at du vender dig om og kigger, når du har parkeret bilen. Hver gang!

Opskriften på køredynamik

Og så er der de indre værdier. Udgangspunktet er en allerede dynamisk BMW 3-serie, som optimeres yderligere. Så har du opskriften på den køredynamik, der kendetegner BMW 4-serie Coupé. Den er næsten 6 cm lavere, har en bredere bagaksel og en optimeret forakslen, så bilen mestrer sving endnu bedre. Ingeniørerne har justeret støddæmpere, styretøj og bremser og sænket tyngdepunktet lidt over 2 cm. Alt sammen for at øge bilens performance.

Coupélinjer når det er bedst.

430i Coupé er et godt valg

Resultatet er, at BMW 4-serie Coupé leverer køredynamik på højt plan. Den 4-cylindrede benzinmotor (430i) på 258 hk, 400 Nm og 8-trins sportsautomatgearkasse passer perfekt til bilen. Du oplever masser af overskud, og den sportslige bil er vildt sjov at køre på snoede landeveje. Motor, styretøj og gearkasse leger sammen på bedste vis og spiller hinanden stærkere.

Der findes en kraftigere 6-cylindret M440i med en ydelse på 374 hk (+ 11 hk med 48V mild hybrid teknologi). Men den koster næsten 300.000 kr. mere i forhold til 430i Coupé.

Du kan også få en mindre 420i benzin- og 420d dieselmotor med hhv. 184 hk og 190 (+ 11 hk med 48V mild hybrid teknologi), men da merprisen for 430i Coupé ikke er så voldsom, vil jeg vælge den.

Perfektionen kendetegner bilens undervogn, styretøj, gearkasse og bremser.

En alsidig køremaskine

Noget jeg dog elsker ved M440i er lyden fra den 6-cylindrede motor. Her må du nøjes med den musik, som det firecylindrede orkester kan spille i 430i. Jeg synes dog, at 430i får en ret OK lyd, når du vælger køreprogrammet Sport. Så snerrer den på den fede måde, når du accelererer.

I køreprogrammerne Comfort og Eco Pro, får du en køreoplevelse, som trods de sportslige specifikationer og M sportsundervogn er komfortabel. Og det er en af styrkerne ved denne bil. Den har en alsidighed, som jeg elsker, og som vil appellere til den kundegruppe, bilen henvender sig til.

Du kan indstille køredynamikken i Sport Individual, men jeg foretrækker Sport-indstillingen i dæmpning, styring, motor og gearkasse, når der skal leges.

Instrumentbord fra 3-serien

Når du åbner de brede døre, stiger du ned i bilens sæder. Det kræver en god fysik at komme ned og op af bilen. Testbilen har lyst Vernasca Oyster læderindtræk, som ser flot ud og passer godt til de sportslige sæder.

Instrumentbordet er i grove træk identisk med det, du finder i en 3-serie. Det ser godt ud og funktionelt er der ikke en finger at sætte på noget.

Infotainmentskærmen har som ekstraudstyr en såkaldt “Gesture Control” til 5.859 kr. Med den kan du betjene nogle af bilens funktioner ved at kaste håndtegn til skærmen – fx kan du skifte musik med en sidelæns ”thumbs up” og volumen kan justeres op og ned ved at snurre en finger rundt foran skærmen. En knyt-vink-knyt bevægelse åbner for navigationsanlægget. Det fungerer fint og skal ses som et supplement til den trykfølsomme skærm, knapperne i rattet og drejehjulet i midterkonsollen.

Du kan betjene nogle af bilens funktioner ved at kaste håndtegn til skærmen .

Hvor mange andre mærker har travlt med at fjerne analoge knapper, holder BMW fast i analog betjening af bl.a. klimaanlæg, og du finder et drejehjul i midterkonsollen omgivet af genvejsknapper til media, navigation osv.

Alt dette er vand på min mølle, da det fungerer på en måde, så du bare kan koncentrere dig om at køre bil. Og nyde at køre bil. Som ekstraudstyr har testbilen head-up display til 21.484 kr. som i min optik er noget af det bedste i klassen. Det står knivskarpt og rummer de informationer, du har brug for. Også navigationen.

Ræk mig lige selen, tak!

Kvaliteten i hele bilen er på et mærkbart højt niveau, og alle flader er bløde og behagelige at røre ved. Det digitale cockpit ser godt ud og er let at aflæse. Og så har BMW 4-serie Coupé en butler, der giver dig en hjælpende hånd, når du skal have sikkerhedsselen på. En lille arm trækker simpelthen selen frem til dig, så du nemmere kan få fat i den. Det er super smart.

James, ræk mig lige selen, tak!

Bilens bagsæde er mest velegnet til børn og mindre personer, da coupélinjerne gør det svært for høje personer at få tilstrækkelig med hovedhøjde. Til gengæld er der fint med plads i bagagerummet, som rummer hele 440 regulære liter. På den måde er 430i Coupé en bil, som finder god anvendelse til hverdagsbrug uden at være en decideret familiebil.

Der er plads til 440 liter i bagagerummet.

Den nyeste teknologi i BMW 4-serie Coupé

Testbilen har en Driving Assistant Professional pakke til 44.921 kr. som med kamera og radar tilbyder alle tænkelige assistentsystemer, som skal øge sikkerhed og komfort.

Pakken indeholder advarsel for vognbaneskift, styre- og vejbaneassistent, sidekollisionsadvarsel, advarsel for påkørsel bagfra, advarsel for krydsende trafik, Wrong Way-advarsel (fx ved motorvej og rundkørsler), Speed Limit Info samt aktiv fartpilot med Stop&Gofunktion.

Her må jeg dog sige, at assistent-systemet til at holde vejbanen er lige kontant nok, når du nærmer dig den stiplede linje på vejen. Der gælder det altså om at holde godt fast i rattet.

En formidabel bil

BMW 430i Coupé M Sport koster fra 652.132 kr. Til den pris får du høj køreglæde og -dynamik samt en god portion standardudstyr. Designet sidder lige i skabet og sammen med bilens indre værdier, er grundlaget til en kommende klassiker på plads.

Den billigste 4-serie Coupé er 420d Coupé M Sport til 593.097 kr.

Alle modeller i programmet er M Sport og det løfter i sig selv bilens fremtoning, udstyr og styling markant.

BMW 430i Coupé er ganske enkelt formidabel!

BMW 430i Coupé er ganske enkelt formidabel.

Det bedste ved BMW 430i Coupé M Sport

  • En ægte driver’s car med star quality
  • Køredynamik på højeste plan
  • Modig og vellykket front med store vertikale nyrer
  • Smuk coupé profil

Det kunne være bedre

  • Assistentsystem til at holde vognbanen er ret kontant

BMW 430i Coupé M Sport specifikationer

  • Motor 4-cyl. benzin TwinPower Turbo på 2,0 l
  • Ydelse 258 hk ved 5.000-6.500 omdr./min
  • Maks. moment 400 Nm ved 1.550-4.400 omdr./min
  • Gearkasse 8-trins sportsautomatgear Steptronic
  • Brændstofforbrug 14,3 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
  • CO2 158 g/km
  • Tophastighed 250 km/t
  • Acc. 0-100 km/t. 5,8 sek
  • Køreklar vægt 1.620 kg
  • Totalvægt 2.030 kg
  • Anhængervægt m/u bremser 1.600/750
  • Bagagerum 440 liter
  • Priser inkl. levering fra 592.911 kr.
  • Testbil uden ekstraudstyr koster fra 652.039 kr.
  • Testbil med alt ekstraudstyr koster fra 937.580 kr.
  • Privatleasing er muligt.

Standardudstyr

  • M sportspakke
  • Metallak (Dravit Grey)
  • M sportsbremser
  • Ambient Light (interiørlys i valgfri farve)
  • 3-zones klimaautomatik
  • Sportsautomatgear
  • LED-tågelygter
  • M sportsundervogn
  • M læderrat
  • M aerodynamikpakke
  • BMW Individual high-gloss Shadow Line
  • BMW Individuel loftsbeklædning Anthrazit
  • BMW Live Cockpit Plus inkl. navigation
  • Alarm
  • Elektriske spejle med antiblændfunktion
  • Interiørlister Black High-gloss,
  • Parking Assistant inkl. bakkamera,
  • DAB-tuner
  • Teleservice
  • Intelligent SOS-opkald
  • ConnectedDrive Services inkl. apps
  • Connected Package Professional (Remote Services, Concierge Services, trafikoplysninger i realtid
  • Connected Music
  • Apple CarPlay
  • Android Auto)
  • Active Protection
  • Active Guard Plus,
  • BMW Service Inclusive 3 år/40.000 km.

Ekstraudstyr i testbilen

  • Læderindtræk Vernasca Oyster kr. 30.273
  • 19” aluminiumsfælge styling 797M kr. 18.945
  • Trådløs opladning af mobiltelefonen kr. 8.789
  • BMW laserlys inkl. fjernlysassistent kr. 29.296
  • BMW Head-Up Display kr. 21.484
  • BMW Gesture Control kr. 5.859
  • Ratvarme kr. 4.883
  • Automatisk bagklap kr. 9.765
  • Komfortadgang kr. 11.718
  • Elektrisk sædeindstilling med hukommelse kr. 23.437
  • Ekstra lændestøtte i sæderne kr. 4.883
  • BMW Individual interiørlister
  • Fineline Black m/Silver effekt kr. 13.672
  • Glassoltag kr. 23.437
  • Instrumentpanel i kunstlæder kr. 10.742
  • Galvaniserede applikationer på betjeningselementerne kr. 1.953
  • Harman Kardon surround sound system kr. 17.578
  • BMW Drive Recorder kr. 3.906

Foto: Lili, Louis og Thomas Saks (tak for hjælpen, børn).

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: