fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: MG EHS plug-in hybrid

Posted on
First Drive: MG EHS plug-in hybrid

MG lancerer endnu en model på det europæiske mærke, og denne gang er det en SUV i C-segmentet med plug-in hybrid drivlinje. Navnet er MG EHS. I samme forbindelse øger MG den generelle garanti fra 5 til 7 år. Carlife365 har været blandt de allerførste i Danmark til at køre en tur i den nye MG.

Høje ambitioner

Der er fart over feltet hos MG. Tidligere i 2020 blev mærket relanceret i Danmark med modellen MG ZS EV – en 100% eldrevet SUV som trods kompakte mål har god plads, masser af udstyr og en rimelig rækkevidde. Ydermere tilbyder MG ZS EV, som bygges af kinesiske SAIC, en lang garanti, topscore i crashtest og attraktive priser. Privatleasing er også muligt.

På pressepræsentationen af den næste i rækken – MG EHS – blev flere elektriske modeller med MG emblem på snuden teaset. Ambitionerne er høje og SAIC har viden og muskler til at rykke.

4.574 mm lang, 1.876 mm bred og 1.664 mm høj

Gode pladsforhold

Den nye MG EHS er en rummelig bil, og med mine 187 cm i højden befinder jeg mig godt på alle pladser i bilen. Førerpositionen er tilpas høj, så du får SUV-fornemmelsen, og du har et godt udsyn hele vejen rundt.

Der er rigtig god benplads ved bagsædet. Gulvet er næsten plant.

Den store akselafstand på 2720 mm (næsten på størrelse med en VW ID.4) er med til at skabe gode pladsforhold både foran og ved bagsædet. Bagsæderyglænet kan justeres i hældningen og passagerer har i det hele taget god komfort med friskluftdyser og et nedklappeligt armlæn med kopholdere. Gulvet ved bagsædet er stort set plant. Bagagerummet sluger 448 liter. Det er gode specs til familien Danmark.

Fint og regulært bagagerum med plads til 448 liter.

Flot kabine

Der er to udstyrsversioner i programmet – Comfort og topmodellen Luxury. Jeg kører i topmodellen Luxury, og på en grå og regnfuld dag i december, er det ekstra dejligt med masser af lys fra det store panoramaglastag, som er standard i Luxury. I mørke lyser ambientebelysning kabinen op – det ser flot ud.

Flot kabine i MG EHS.

Materialevalget i kabinen er til den gode side og funktionaliteten er fin. Luxury-udgaven har premium interiør og læderindtræk, som er med til at løfte det samlede kvalitetsindtryk.

Lædersæderne er eljusterbare og med et ret så sportsligt look.

Der er digitalt cockpit på 12,3”  og 10,1” touchscreen midt på instrumentpanelet. Det digitale cockpit ser godt ud, men man skal lige vænne sig til det. Nogle tal står ret småt og grafikken kan godt forvirre lidt. I farten kan det være svært at se, om du kører 51 eller 57 km/t. 2-taller ligner et omvendt S.

Infotainmentsystemet omfatter navigationssystem, digital radio (DAB) og Apple Carplay/Android Auto. Herfra betjenes også klimaanlæg, som lidt bøvlet kræver et par klik for at aktivere sædevarmen. Men ellers er det enkelt og overskueligt at betjene.

Infotainmentsystemet kunne godt være en tand mere responsivt, da du nogle gange kan blive i tvivl, om du fik trykket på “knappen”.  

Ligner lillebror

MG EHS ligner særligt forfra sin lillebror, mens bagenden ser lidt mere voksen ud. Bagklappen kan betjenes elektrisk (en del af Luxury-udstyret) men den åbner – ligesom ZS EV – lige lavt nok til min højde. Sidst jeg testede MG ZS EV stoppede jeg på et tidspunkt med at tælle, hvor mange gange jeg knaldede hovedet på kanten af den åbne bagklap.

Den udvendige styling med 18” alufælge og LED-forlygter er en del af Luxury pakken.
Mens MG ZS EV har ladestik i bilens front, hvor adgangen udfordres lidt af den åbne klap opadtil, er stikket placeret i bagerste højre side i MG EHS. Det virker mere brugervenligt.  

MG EHS fås i et begrænset antal farver. Du kan vælge mellem hvid, sort, rød og sølv.

Sådan fungerer plug-in hybrid i EHS

Plug-in hybrid drivlinjen består af en 1,5-liters turbomotor og en elmotor med 16,6-kWh litium-ion-batteri. Det giver en samlet system ydelse på 258 hk/190 kW og et maksimalt drejningsmoment på 370 Nm. Bilen føles da også kvik i trafikken og MG har smidt en 10-trins(!) automatgearkasse i bilen, som skal bidrage til at effekten altid er optimal. 0-100 km/t klares på 6,9 sekunder.

Ved kørsel er MG EHS lydsvag, og det bidrager til komforten. Det kan være svært helt at mærke og høre, om du kører med benzinmotoren tændt eller på ren el. Men en visning i det digitale cockpit fortæller dig, hvad der egentlig foregår. Og der foregår en lidt anderledes plug-in hybrid køreoplevelse i MG EHS, end jeg er vant til. Du kan nemlig ikke tvinge den til konstant kørsel på ren el – eller opstart på el. Benzinmotoren tænder, når MG’en synes, det er nødvendigt. Og det sker nogle gange på tidspunkter, hvor jeg tænker: ”hvorfor nu?”.

Men det er ikke noget der ødelægger køreoplevelsen, da bilen heldigvis skifter rimelig smooth mellem de forskellige modes. Dog ikke ligeså smooth som i fx Ford Kuga PHEV.

Høj sikkerhed

Rækkevidden på el er 52 km, men med benzinmotorens indblanding, er det svært at teste, om det holder i den virkelige verden.

Men mon ikke MG har sørget for, at benzin- og elmotor er optimeret til at komme bare lidt i nærheden af bilens blandede forbrug på 55,2 km/l (WLTP) på papiret .

Opladning af MG EHS Plug-in hybrid kan klares i en offentlig ladestation på ca. 4-5 timer., hvor opladeren i bilen er på 3,7 kW.

Sikkerheden i MG EHS Luxury er høj og du får adaptiv fartpilot, advarsel om biler i den blinde vinkel, frontassistent til undgåelse af kollisioner, automatisk nødopbremsning, vognbaneadvarsel og et 360-graders kamera. Sidstnævnte har en 3D visning, som er ret cool.

Attraktiv pris – rigtig meget bil for pengene

MG EHS Comfort koster 270.000 kr. og Luxury koster yderligere 20.000 og står til 290.000 kr. Det er stærke priser for en bil, som tilbyder god plads, masser af udstyr, komfortable køreegenskaber og plug-in hybridteknologi.

At MG så lige smider 7 års garanti oveni hatten gør pakken interessant nok til, at MG EHS er værd at overveje, hvis du er på udkig efter en bil i den størrelse og klasse.

MG EHS har danmarkspremiere hos de 5 danske MG forhandlere i Århus, Odense, Roskilde, København og Østerbro i weekenden den 23. – 24. januar 2021.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: