fbpx
 
Categories Biltest

Test: Kia Stinger GT 3.3 T-GDi

Posted on
Test: Kia Stinger GT 3.3 T-GDi

Kia Stinger er aktuel i forbindelse med et facelift, som på ydersiden virker beskedent med nyt LED-lygtedesign for og bag samt et nyt sportsligt 19” alufælg-design. Men under den muskuløse krop er ændringerne til at tage og føle på. Kabinen har fået et kvalitetsløft og teknikken er forfinet.

Motorprogrammet er ved samme lejlighed reduceret til en enkelt version, så Stinger nu udelukkende fås med 3.3 liters V6 turbobenzinmotor og firehjulstræk i udstyrsversionen GT.

Jeg har testet den sportslige Stinger, som imponerer med høj køreglæde, lækker kabine og masser af udstyr.

En kærlighedserklæring til bilentusiaster

Kia Stinger kom til Europa i 2017 og er solgt i 10.000 eksemplarer. Kia kalder den en kærlighedserklæring til bilentusiaster. En ambassadør for Kia-mærket, som sammen med den nye Kia Sorento og Kia ProCeed viser, at Kia ikke bare kan bygge biler, som taler til fornuften – men også biler, som taler til hjertet.

Det er store ord men efter en uge i selskab med Kia Stinger, er jeg ikke i tvivl om, at der er lagt mange kræfter i at skabe en potent og velskabt drivers car, som går lige i hjertet. Stinger er den hurtigste og sjoveste Kia, jeg har kørt til dato.

De nye LED lygter er flotte og særligt det gennemgående lysbånd på bagenden giver Stinger en klar signatur i trafikken. Blinklysene er i et nyt ”gitterdesign” med reference til det ternede flag i motorsport.

Designet har jeg været vild med fra day one. Stinger har en lang, bred og lav GT-profil, som udstråler kraft og dynamik. Røde GT Brembo bremsekalibre og 2×2 afgangsrør indikerer, at de store overarme på Stinger ikke bare er til pynt. Designelementerne på motorhjelmen, dørsiderne og baglygterne kan ved første øjekast virke en smule over the top. Men det giver bilen karakter – og uden ville den næsten være for anonym.

4830 mm lang – 1870 mm bred – 1400 mm høj
Sjældent har en Kia haft så store overarme. Kia Stingers design udstråler kraft og dynamik.

Lækker kabine

Kabinen har fået et løft med nye materialer og en generel højere kvalitet. Der er ikke sparet på læder, ruskind og aluminium, og det skaber en premium-feeling, som du ellers kun er vant til i mærker med ringe og stjerner. Røde kontraststing og seler understreger bilens sportslige karakter.

Jeg sidder med mine 187 cm godt i førersædet, som sammen med rattet kan indstilles elektrisk. Pladsen ved bagsædet er en udfordring for høje personer, da hovedhøjden er begrænset. Benpladsen går an, men desværre er der ikke meget plads til at få fødderne ind under forsæderne.

Ved instrumentbordet er funktionaliteten god. Der er relativt mange knapper, men betjeningen er nem og overskuelig.

Infotainmentsystemet er opgraderet til det nyeste fra Kia med 10,25” touchskærm, hvorfra du betjener de fleste af bilens indstillinger. Klimaanlæg, sædevarme- og ventilation, varme i rattet, valg af køreprogram samt en række øvrige funktioner betjenes med almindelige analoge knapper. Tak for det!

Cockpittet er delvist digitalt. Det fungerer fint, men jeg ved, at Kia har et fuldt digitalt cockpit på hylderne, som ser endnu mere indbydende ud, og ville fuldende oplevelsen bag rattet i Stinger. Hit med det, Kia.

Udstyr i rå mængder

Kia Stinger imponerer med et højt niveau af standardudstyr. Udstyr, der i konkurrerende premium-mærker skal tilvælges som ekstraudstyr – ofte med en heftig prislap.

Stinger GT har som standard Nappa lædersæder med varme (for og bag) og ventilation, head-up display, Harman/Kardon lydanlæg med 15 højttalere, trådløs opladning af smartphone, dynamisk kurvelys, elektronisk undervogn, elbagklap, bakkamera og 360 graders view.

Dertil har Kia Stinger alle tænkelige assistent- og sikkerhedssystemer. Her vil jeg særligt fremhæve den adaptive fartpilot med intelligent skiltelæser. Den lader sig ikke så nemt forvirre, og gør i bund og grund bare det, den skal. Her kunne andre mærker godt tage ved lære.

Derudover er jeg kæmpe fan af blind spot kameraet og skærmen i cockpittet, som er svær at undvære, når du først har prøvet det. Det giver en god ekstra sikkerhed og et godt overblik i forbindelse med overhalinger på motorvej eller ved højresving i trafiktætte byer.

Alarmen for glemte sager på bagsædet, når du forlader bilen, er også smart.

Nødbremsen kan registrere fodgængere, cyklister og biler – og kan registrere venstresving for modkørende biler.

Listen med assistent- og sikkerhedssystemer er meget længere, end jeg kan remse op her. Mit bud er, at du ikke kommer til at savne noget.

Hurtig… og tørstig

Når du starter V6-motoren sker det med et brøl, som passer helt perfekt til bilens GT-karakter. Det er en bil, hvor alle sanser er i spil – du kan mærke, føle, høre og lugte motoren, og det er næsten vemodigt at forestille sig, at udviklingen med eldrevne biler om få år vil gøre sådan en oplevelse til noget, der var engang.

Motorens 366 hk og 510 Nm ved 1.300-4.500 omdrejninger giver en følelse af konstant overskud. Stinger er hurtig og 0-100 km/t nås på 5,4 sekunder. Her er konkurrenter som Audi S5 og BMW M440i Coupé marginalt hurtigere – de ligger begge lige under 5 sekunder.

Limited slip differentiale og launch control reducerer hjulspind, så du altid har det mest optimale greb.  

Firehjulstrækket har dynamic torque vectoring med en orientering mod de bagerste hjul. Det giver et godt vejgreb, og selvom det ikke er helt på højde med Audis quattro, er det altså slet ikke så tosset. En velkalibreret 8-trins automatgearkasse og et præcist styretøj smager lidt af BMW, og er med til at gøre sving og frisk kørsel til en virkelig sjov oplevelse i Stinger.

Ud af bilens fem køreprogrammer er de to dedikeret til sport. Vælger du de sportslige indstillinger, sørger en særlig ”power air cell support” i førersædet for, at sædet “strammer til” omkring din ryg. Det giver optimal støtte, når det går vildt for sig i sving. Er du bredskuldret, kan du godt føle dig lidt mast, når sædet strammer sit greb.

Stinger har en topfart på 270 km/t, som jeg ikke har været i nærheden af. Jeg har i testen “leget” med mellemaccelerationer, hvor Stinger leverer høj underholdningsværdi. Men det koster på brændstofforbruget. Stinger er opgivet til 9,2 km/l (WLTP) ved blandet kørsel, og når du giver den lidt gas, er forbruget tættere på 7-8 km/l. Kører du en cruiser-tur på lande- og motorvej, er 10-12 km/l ikke urealistisk.

Du skal altså være indstillet på, at hyppige ture forbi tankstationen er en del af livet som Stinger-ejer.

Koster under en million

Hvis du vil have fingrene i den opgraderede Kia Stinger GT med V6-motor, skal du smide 859.000 kr. hos din Kia-forhandler. Skal der en anden farve på bilen end neon orange, koster det 10.000 kr. oveni. Testbilen havde farven “ceramic silver”, som er virkelig flot.

Ceramic silver er en flot og speciel farve i Stingers farveudvalg.

Listen med ekstraudstyr kan tælles på en hånd og omfatter bl.a. et panorama glassoltag til 15.000 kr.

Prisen er ikke langt fra det, som BMW tager for en M440i Coupé. Her må du dog nøjes med to døre, og der skal betales for udstyr, som er standard i Stinger.

I den anden ende ligger Audi S5 med et prisskilt over 1 mio. kr. – og så skal der smides udstyr i, før at den matcher Stinger.

En anden konkurrent kunne være en VW Arteon 4Motion, som koster under 800.00 kr. Her får du dog ikke en buldrende V6’er under motorhjelmen.

Set i det lys, står Stinger med en ret komplet pakke. Jeg er imponeret over den høje køreglæde, den lækre kabine og de rå mængder udstyr. Og så kan jeg ikke finde andre biler i klassen med V6 motor, som tilbyder 7 års garanti.

Kia Stinger er på nogle punkter ikke helt så raffineret som en BMW eller Audi – og den har ikke samme ramasjang i sit brand navn. Men der kører ikke så mange af den, og det er med til at gøre den mere speciel.

Jeg kunne i testen konstatere, at Stinger tiltrækker sig en del opmærksomhed. Så “en kærlighedserklæring til bilentusiaster” kan vi godt kalde den.

Det bedste ved Kia Stinger

  • En drivers car med V6 motor og firehjulstræk
  • Lækker og velfungerende kabine
  • Højt udstyrsniveau
  • 7 års garanti

Det kunne være bedre

  • Plads til fødderne under forsæderne for bagsædepassagerer
  • Brændstofforbruget er højt

Konkurrenter

Specifikationer

  • Motor: 3.3 T-GDi V6 turbobenzinmotor med firehjulstræk
  • Ydelse: 366 hk v. 6.000 omdrejninger
  • Max. moment: 510 Nm v. 1.300-4.500 omdrejninger
  • Gear: 8-trins automatgearkasse
  • 0-100 km/t: 5,4 sekunder
  • Topfart: 270 km/t
  • Brændstofforbrug: 9,2 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
  • Egenvægt/totalvægt: 1.797 kg / 2.325 kg
  • Bagagerum: 406 liter
  • Pris fra 859.000 kr.
  • Garanti: 7 år (max 150.000 km)

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: