fbpx
 
Categories Biltest

Test: BYD ATTO 3 Design

Posted on
Test: BYD ATTO 3 Design

BYD er et nyt elbilmærke i Danmark, som indtager markedet med stor selvtillid. Lange udstyrslister, materialer i god kvalitet og smarte features skal lokke kunderne til, og priserne må ikke skræmme dem væk. Nyeste bud på stammen – ATTO 3 – har netop scoret fem stjerner hos Euro NCAP, så sikkerheden er også i orden. Er det for godt til at være sandt? Læs med her.

BYD ATTO 3 har et design tilpasset den europæiske smag.

Build Your Dreams

BYD står for Build Your Dreams og virksomheden bag har produceret batterier siden 1995 og elektrificerede køretøjer i næsten 20 år. 290.000 medarbejdere og hele 40.000 ingeniører producerer genopladelige batterier, solpaneler, jernbaner, elektriske busser og elbiler. Det er altså en virksomhed med muskler og knowhow, som nu vil have en bid af markedet på vores breddegrader.

Min første tur i ATTO 3 var en kort runde til eCarExpo i efteråret, og her fik jeg et positivt førstehåndsindtryk. Testen denne gang står på i en uge, hvor jeg kan komme mere i dybden med køreegenskaberne, rækkevidden, ladetiden og kvaliteten i det hele taget.

Det er værd at nævne, at vinteren i den grad har indtaget Danmark i testugen. Sne og kulde med frostgrader i både dag- og nattimer skaber hårde forhold for batteriet i bilen. Det kommer vi tilbage til.

Klassisk udenpå – funky indeni

ATTO 3 har klassisk SUV snit med designelementer, der er set før. Det virker som om, man har taget lidt fra Volkswagen ID.4 og Mercedes-Benz EQB til bl.a. C-stolpen og baglygtepartiet. Fronten har sin egen identitet.

Fronten har sin egen BYD-identitet.

I kabinen er der andre toner. Bogstaveligt talt. I dørsiden er strenge, som man kan spille på som en guitar. Luftdyser, dørhåndtag og designudtryk i det hele taget er holdt i en moderne, funky og lidt Smart-agtig stil – altså bilen.

Indbygget guitar? Spøjs detalje. Man kan rent faktisk spille på den.
Markant design i friskluftdyserne. Hylden under er til trådløs opladning af mobiltelefon.
På toppen af højttaleren er dørhåndtaget, som betjenes med en “slide” funktion bagud.
I kabinen er BYD ATTO 3 helt sin egen. Det ser vildt ud men funktionaliteten er fin.

Kvaliteten virker fin og på midten af instrumentbordet er en stor 15,6” touchskærm, som kan rotere mellem bred- og højformat.

Skærmen har en fin og tydelig grafik, og styresystemet bag opererer hurtigt, når du bladrer rundt. Overblikket kræver et par dages tilvænning, men så er det nemt at finde rundt. Den roterende funktion bruger jeg mest for sjov.

Den store touchskærm kan rotere 90 grader og dermed veksle mellem bred- eller højformat.

Stemmestyringen er slet ikke dum. De mest basale funktioner kan styres på den måde. Knapper i multifunktionsrattet er også en mulighed. Der er ikke Apple CarPlay / Android Auto.

Der skal et par klik til for at komme frem til bl.a. sædevarme, og i testen skal der ret meget gang i klimaanlægget for at holde ruderne dugfri. ATTO 3 har varmepumpe som standard, hvilket burde hjælpe på rækkevidden.

God plads i kabinen og rummeligt bagagerum

Sæderne har en sportslig udformning, og man sidder godt med fin støtte. Pladsen i kabinen er god og ved bagsædet er gulvet helt plant, hvilket giver fin benplads.  

Sæderne har et sportsligt snit og yder fin støtte of komfort. Der er sædevarme i de forreste sæder.
Gulvet ved bagsædet er helt plant. Der er god benplads og loftshøjde. Komforten øges med friskluftdyser.

Bagagerummet, som åbnes elektrisk, har plads til hele 440 liter. Gulvet kan indstilles i to højder, så du enten har et dybt bagagerum eller et plant med en ”kælder” til opbevaring af ladekabel. Der er ikke et frunk i ATTO 3, selvom der er plads under motorhjelmen. Motoren fylder ikke alverden.

440 liter er til den pæne side. Design-udstyret har elbetjent bagklap.

Der er knapper i midterkonsollen med genveje til bl.a. køreindstilling (Eco, Normal og Sport), klimaanlæg, nogle assistentsystemer og styring af bilens regenererende bremseeffekt. Gearvælgeren ligner noget fra et flycockpit, og fungerer fint i praksis. Der er en almindelig knap til styring af volumen.

Genvejsknapper til bl.a. klimaanlæg og køreindstillinger. Modsat andre elbiler er her en start/stop-knap.

Bag rattet er et digitalt cockpit i ministørrelse, som er kraftigt inspireret af VW ID.3. Det fungerer OK men skriftstørrelsen måtte godt være en tand større. Der er skiltelæser, som godt kunne være mere nøjagtig, og ikonet er for småt.

Hvor er det nu lige, sådan et cockpit er set før? Teksten måtte gerne være større – især ikonet til skilteaflæser er for småt.

Samlet set giver kabinen er godt helhedsindtryk, hvor det er rart at opholde sig. Ambientebelysning og panoramasoltag bidrager til en luftig og lys stemning.

Velkørende og komfortabel

Køreegenskaberne er testet ved bykørsel og på længere strækninger på lande- og motorvej. Den relativt høje siddeposition giver et godt overblik, som er en fordel ved bykørsel.

På lande- og motorvej leverer ATTO 3 en komfort, som mange vil synes godt om. Bilen er retningsstabil og støjsvag, og selvom undervognen godt kan være lidt gyngende, bevarer du en fin kontrol i sving og ved bump eller huller i vejen.

ATTO 3 har adaptiv fartpilot som standard, og den fungerer bedre end hvad jeg ellers har prøvet i kinesiske biler. Den styres fra knapper i multifunktionsrattet. Assistentsystemerne er hæderlige, men er set mere raffinerede.

Bilens tre køreindstillinger (Eco, Normal og Sport) gør det muligt at indstille bl.a. styretøj og bremser. De mest sportslige indstillinger gør bilen en smule mere responsiv, og med 204 hk og forhjulstræk accelererer bilen fra 0-100 på 7,3 sekunder. Ikke nogen supersprinter men nok til de fleste.

BYD ATTO 3 har en fin kørekomfort og de 204 heste passer fint til de flestes behov.

Rækkevidde og opladning

Bilens batteri er af såkaldt ”blade” teknologi, som efter sigende skulle være blandt de sikreste på markedet. Det er på 60,46 kWh og har på papiret en rækkevidde på 420 km. Kører du meget bykørsel, kommer du langt på strømmen. På motorvej er det en lidt anden historie.

I min test, hvor temperaturen er et godt stykke under frysepunktet, kan jeg ikke vride meget mere end et par hundrede km ud af batteriet ved motorvejskørsel.

Ladetid og – kurve er derfor ret afgørende, og her kan ATTO 3 levere 11 kW AC opladning og 80 kW i en lynlader. Mange konkurrenter kan lade hurtigere. Heldigvis er ladekurven rimelig fornuftig – selv i hård frost. Faktisk oplever jeg, at bilen på et tidspunkt lader med 83 kW, selvom den kun er opgivet til 80 kW. I en lynlader ligger ladekurven pænt højt i lang tid op mod 80 %, hvor den så går ned i hastighed.

BYD ATTO 3 lader på papiret op til 80 kW i lynlader. Vi får den op på 83 kW i testen.

Valg mellem Comfort og Design

Bilen fås i to varianter – Comfort og Design – og begge har altid samme motor og batteri. Det er derfor i udstyret, at de to varianter adskiller sig. Prisforskellen er 20.000 kr. og Comfort koster fra 329.995 kr. Det er småforskelle som et luftrensesystem, elektrisk bagklap og avanceret ambientebelysning i kabinen, der adskiller de to – samt størrelsen på den roterende skærm. Comfort vil være et fint valg.

Vælger du andre farver end hvid kommer der et farvetillæg på 5.000 kr. oveni prisen.  

Samlet set står BYD ATTO 3 som en attraktiv familiebil. Batteriets størrelse og ladetid gør den mere oplagt til dem, der kører mange korte ture og sjældent langt. Som pendlerbil tror jeg, det bliver for træls at sidde og vente ved ladestationerne.

BYD ATTO 3 kører bedre, end jeg havde ventet, og kvalitetsindtrykket holder. Med den høje score i Euro NCAP sikkerhedstest og 4 års fabriksgaranti samt 8 år på batteriet, er der ikke så meget at rafle om. Bilen er en værdig modstander i en elektrificeret SUV-mellemklasse, hvor pris, sikkerhed og kvalitet er vigtige parametre.  

Den blå farve koster 5.000 kr. i farvetillæg.

Specifikationer – BYD ATTO 3 Design

  • Elmotor med forhjulstræk
  • Batteri kapacitet: 60,48 kWh
  • Ydelse: 204 hk / 150 kW
  • Moment: 310 Nm
  • Acceleration 0-100 km/t: 7,3 sekunder
  • Opladning: 11 kW AC og 80 kW DC
  • Rækkevidde: 420 km WLTP (test blandet 320 km og 230 km ved motorvejskørsel)
  • Garanti: 4 år fabriksgaranti – 8 år på batteriet (200.000 km)
  • Dimensioner: 4.455 mm længde x 1.875 mm bredde x 1.615 mm højde
  • Totalvægt: 2.160 kg

Foto: Thomas Saks

6 kommentarer

6 kommentarer

  1. Er det ikke en ide at lave en test på motorvej hvor man forsøger at ramme et nogenlunde tal “sådan ca et par hundrede kilometer” eller 279 kilometer jeg har set i en anden test er der ret stor forskel på.

    Bare lige til info, da det er noget folk går op i. Men jeg tester det snarest, så må jeg lige melde ind hvad jeg opdager og husk at der kommer opdateringer hele tiden, så den med dukken og varmen er klaret

    Plus service med i 4 år. På den dyre variant

    Mvh Jakob

    1. Hej Jakob,
      Mange tak for dit input.
      Vi forsøger at komme så tæt på et reelt tal som muligt og angiver dette i sidste afsnit under specifikationer. Det svinger utroligt meget med rækkevidde og det afhænger meget af temperatur, bilens last, hvor meget der er tændt for sædevarme, klimaanlæg osv. Er spændt på at høre, hvad du kan opnå i din test.
      Testbilen var netop opdateret, da vi hentede den, for at sikre en bedre varme i kulden. Alligevel skulle der skrues meget op for blæs for at holde ruderne dugfrie.
      Dbh
      Thomas

  2. Tak for svaret
    Det er fuldstændig korrekt med hensyn til rækkevidden, som det er gældende for alle biler.

    Og jeg håber at de opdateringen der kommer følger op på de udfordringer. Vi oplever ingen udfordringer med varmen. Hvilke jo burde være det samme hele vejen rundt.

    Batteriet har også en stor sikkerhed som man måske også skal nævne… Men sidste test løb af staben til København fra Kalundborg 125 kilometer hver vej ca. Med lidt københavneri blanden ind i kørslen. Min kone landede hjemme med 120 kilometer ca. Så hvis man trækker fra og er meget konservativ, så kan man måske sige 60 kilometer. Her i januar da der var minus og en del vind.

    Skal også siges at den kan lades op til 100 procent hver gang. Hvilke altid er dejligt specielt med et batteri på 60 kW

    Tjek Tesla Bjørn ud og se hans range måling dog 90 km i timen i 26 grader tror jeg. Den lander på 445 kilometer der.

    Men tak for det gode svar

    1. Hej Jakob

      Vi testede rækkevidde på vores Atto 3 i sidste uge:
      Køge -Nykøbing Falster på landevej hvor vi fulgte de gældende hastighedsgrænser
      Nykøbing Falster – Køge på motorvej med 110 km/t

      På turen ad landevejen brugte vi kun 7 km rækkevidde mere end vi tilbagelagde….!!!
      På turen ad motorvejen kørte vi 99,5 km men brugte 160 km rækkevidde…!!!
      Så ikke noget alarmerende i det…. Det er ikke dårligere end andre elbiler en vinterdag…

      Mht problemer med tilduggede ruder, fandt jeg ud af, at når du kører i øko-mode, vælger klimaanlægget meget tit at køre med recirkulation (formentlig for at spare strøm til opvarmning af friskluft) og derfor er der “gammel, fugtig luft i kabinen når bilen forlades. Det resulterer i totalt tilduggede ruder hvis du vender tilbage til bilen efter 10-15 min.
      Jeg har de sidste dage været meget opmærksom på klimaanlægget og har slukket for recirkulation når jeg har set det. Det virker faktisk rigtig godt og den dugger ikke nær så meget mere.
      Jeg vil prøve at se om ikke det også vil hjælpe, at skifte fra øko-mode til standard-mode i en periode.

      1. Gode betragtninger, Brian. Øko-mode lyder som årsagen til de duggede ruder. Har du kunne konstatere, at det gør en forskel at skifte til standard-mode?

  3. Hej Thomas
    Det hjalp lidt, men ikke nok…
    Derimod har jeg fundet de vise sten…
    Hvis man trykker på bilsymbolet for neden til venstre. Derefter trykker man på AC øverst på siden og så frakobler man funktionen “Auto recirkulation on”
    Jeg gjorde det i lørdags og har ikke haft problemet siden da den så ikke hele tiden slår recirkulation til…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet