fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: VW ID.3 1st Max

Posted on
First Drive: VW ID.3 1st Max

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har fået så meget opmærksomhed i en ny bil. Carlife365 har været en tur gennem København i en turkis VW ID.3, og jeg skal da lige love for, at den tiltrak mange nysgerrige blikke. Her er vores førstehåndsindtryk af den nye elbil fra Wolfsburg, som netop er landet hos de danske Volkswagen-forhandlere.

På størrelse med en Golf men har mere plads

Lad os slå det fast med det samme. VW ID.3 hverken ligner eller føles som en elektrificeret Golf. Den har ganske vist nogenlunde sammen størrelse i de udvendige mål, men bilen har så meget nyt i sig, at den i min optik fremstår som helt sin egen. Den er bygget på en platform fra Volkswagen, som er dedikeret til en ny serie af elbiler. Enhver sammenligning med Golf giver derfor heller ikke mening. Den skal nok mere sammenlignes med en Tesla 3.

Cool design

Volkswagen har designet ID.3, så den fremstår moderne og strømlinet. Mens andre mærker som Audi, BMW og Skoda viderefører signatur-grill designet fra brændstofbilerne til elbilerne, er VW gået i retning af ny identitet på fronten. En bagsmæk med sort glas på hele bagklappen har vi set før på bl.a. VW Up! – samt andre mærker som Skoda og Volvo – og det er med til at give ID.3 kant og karakter. Samlet set fremstår ID.3 med et design, som er cool.

Bilen har en funktion, hvor den låser op, klapper spejle ud og tænder lys, når du nærmer dig bilen med nøglen i lommen. Det virker som en både sjov og rar feature.

Cool kabine

Inde i kabinen mødes du af et helt nyt udtryk, som går hånd i hånd med den coolness-effekt, som det udvendige design har. Der er godt med aflæggeplads, en lomme til trådløs opladning af mobilen og kopholdere. Der er også et lille net til småting.

Kabinen er renset for knapper og de få knapper, der er, er stort set alle udført som moderne ”touch”-knapper. Hvor du i en Tesla 3 har én samlet skærm i midterkonsollen, har du i VW ID.3 stadig en skærm, som er dit cockpit, og en skærm, som bruges til infotainment og bilens indstillinger.
Der er sparet to knapper væk ved førersiden til betjening af de bagerste sideruder, så der nu kun er to knapper til betjening af højre og venstre side. Så her skal du lige trykke på knappen ”rear” før du kan anvende knapperne til de bagerste ruder.

Det digitale cockpit er skaleret kraftigt ned i størrelse og har nu omtrent samme størrelse som det display, mangle motorcykler har. Cockpittet er renset for unødig info og viser således primært fart og assistentsystemer (bl.a. skiltelæser). En fed detalje ved det nye digitale cockpit er, at det følger rattet, når du justerer det op og ned. Derved fastholdes et godt udsyn til aflæsning af cockpittet.

På højre side af det digitale cockpit sidder gearvælgeren, hvor du ”skruer” op eller ned for at køre frem eller tilbage. For enden af gearvælgeren sidder knappen til P(ark). Det fungerer fint, når du først har vænnet dig til det.

Infotainmentskærmen er noget mindre end den gigantiske skærm, som er i en Tesla 3. Her har Volkswagen valgt at videreføre det system, som du allerede kender fra andre Volkswagen-modeller. I bunden af skærmen kan du styre varme og volumen, og du har nogle genvejstaster til bl.a. klimaanlæg.

Kvaliteten i kabinen er mange steder god – men der er også hård plast her og der. Sæderne er gode og forsæderne har fået armlæn, der er som taget ud af et fly eller en bus.

Pladsen i kabinen er god og bagsædepassagerer har rigtig god benplads og loftshøjde. Man har en fornemmelse af at sidde højt i VW ID.3, og du sidder da også højere end i en Tesla 3 – eller en traditionel VW Golf for den sags skyld.

Bagsædepassagerer har desværre ikke friskluftdyser.
Bagagerummet kan tage 385 liter og har i topmodellen justerbar bund. I topmodellen har du også panoramaglastag og head-up display.

Kører fantastisk godt

Bag rattet får du et stort smil på læben, for VW ID.3 kører godt. Rigtig godt. Bilen er komfortabel, støjsvag, retningsstabil og har masser af overskud. Dæk- og vindstøj generes du ikke af – ej heller mystiske elbil-agtige lyde. Bilen er bare helt stille og smooth. Testbilen har 204 hk og føles virkelig kvik. 0-100 km/t klares på 7,3 sekunder.

Du kan vælge mellem fire forskellige køreindstillinger (Eco – Comfort – Sport – Individuel) og har dermed mulighed for at vælge efter behov eller smag. “One-pedal-driving” er mest mærkbart i indstillingen “Sport” og når gearvælgeren er i B(rake) position.

VW ID.3 er nem at håndtere og er qua sin størrelse ideel til bykørsel. Den kan vende på en tallerken og skal kun bruge 10,2 meter i vendediameter. Her skal en Tesla 3 bruge næsten to meter mere.  

Jeg var også en tur på motorvej og her giver ID.3. ligeledes et godt indtryk. Assistentsystemerne fungerer godt. Dog plages bilen af en lidt forvirret skiltelæser, når den adaptive fartpilot er tilsluttet. Skiltelæseren virker ligeså forvirret som den, vi tidligere har testet i den nye Audi A3 Sportback. Kunne det mon være de samme komponenter? Det er ikke utænkeligt.

Ambiente-belysning i kabinen kan justeres, og du kan vælge mellem alle tænkelige farver.

Lynopladning muligt

Du kan bestille ID.3 med tre forskellige batteristørrelser, så du kan vælge hvilken rækkevidde, der er mest oplagt til dit behov. På vores korte testtur fik vi det indtryk, at bilen holder den rækkevidde, den er opgivet til, forbløffende godt. Det skal blive spændende på et senere tidspunkt at gå i dybden med en test af rækkevidden.

ID.3. kan i øvrigt lynoplade. Med et batteri på 58 kWh og en ladeeffekt på 100 kW kan du i løbet af 30 minutter lade op til en rækkevidde på ca. 290 km (WLTP) eller ca. 200 km rækkevidde ved motorvejskørsel.

Med introduktionen af ID.3. virker det til, at Tesla 3 har fået en værdig konkurrent. ID.3 kører ligeså godt som en Tesla 3 men står til en lavere pris. Dertil har VW den fordel, at der er et større netværk af forhandlere og serviceværksteder.

VW ID.3. kan – med de nuværende afgiftssatser – købes fra 334.996 kr. Modellen ”City” med 150 hk har vi endnu ikke set prisen på. Der er flere udstyrsvarianter at vælge imellem og du kan også privatlease ID.3.

Se flere model- og udstyrsdetaljer her.

En stor tak for turen til Martin fra Volkswagen Amager.

Foto: Thomas Saks

17 kommentarer
Anbefalet
%d bloggers like this: