fbpx
 
Categories Biltest

Test: Hyundai i30 Stationcar N Line

Posted on
Test: Hyundai i30 Stationcar N Line

Hyundai har givet mellemklassebilen i30 en grundig opdatering. Den har bl.a. fået ny front, nye motorer og en række tekniske- og sikkerhedsmæssige forbedringer. Men er det nok til at stå stærkt i et felt, hvor konkurrencen er benhård? Jeg har testet i30 stationcar, som nu også fås i den sporty udstyrsversion N Line.  

Længde 4585 mm x bredde 1795 mm x højde 1475 mm

En vild udvikling

Da jeg tog kørekort for 25 år siden (gisp!), foregik første tur i ”kravlegården” i en pastelblå (nogle vil måske sige lilla) Hyundai Accent. Hyundai var et relativt nyt mærke i Danmark på det tidspunkt, og jeg husker Accent’en som simpel og ikke specielt ophidsende med en duft af rå value-for-money discount. Var det mon noget for de konservative danske bilkøbere?   

Et kvart århundrede senere kan ingen være i tvivl om, at Hyundai er en relevant spiller på markedet med spændende, relevante og attraktive modeller i programmet. Jeg har tidligere i år kåret den lille Hyundai i10 som bedste køb i mikroklassen, og en helt ny Hyundai i20 imponerer med høj sikkerhed og flot design. Hyundai har i det hele taget fået mod og selvtillid til at skabe biler, som designmæssigt står frem. Se bare den nye Hyundai Tucson.

Facelift highlights

De mest markante forbedringer i den nye Hyundai i30 er en forbedret automatisk nødbremse, der både genkender biler og fodgængere, en mere avanceret blindvinkel-sensor og en ny motorvariant, der har mild hybrid-teknologi. Og så har designet fået en opstramning. Bilen fås som 5-dørs, stationcar og fastback og i sporty N Line-versioner, som vores testbil.

Flot design

Hyundai i30 står rigtig skarpt i 2020-versionen. I stationcarversionen tangerer linjerne noget, som lugter lidt af shooting brake. Fronten fremstår sporty og dynamisk. Det opdaterede ansigt hænger fint sammen med det nye designsprog, som vi bl.a. ser på den nye Hyundai i20. Design er en smagssag, men i min optik er Hyundai i30 vellykket.

Udvendigt kan i30 N Line kendes på sort kølergrill, sorte sidespejle, tofarvet alufælge og dobbeltudstødning.

Gennemført kabine

De gode takter fortsætter i kabinen. Her er kvalitetsindtrykket højt – mærkbart bedre end i Hyundai i10 og i20 – og funktionaliteten er god. Du bliver hurtigt dus med bilens funktioner, som er et mix af almindelige knapper (tak for det) og en 10,25”infotainment skærm. Bilens cockpit har et centralt digitalt 7″ display (ekstraudstyr) mens øvrige instrumenter i cockpittet er analoge. Lyset i bilen er af den gammeldags slags. Her ville LED lys være prikken over i’et, så kabinen fremstår helt moderne.

I N Line versionen forkæles du med alu-pedaler, røde kontrastsyninger, sort lofthimmel og sportslige sæder.

Bilens cockpit har et centralt 7″ digitalt display (ekstraudstyr) mens øvrige instrumenter i cockpittet er analoge.
Dellæder/alcantara, udvidet lårstøtte og 4-vejs elektrisk lændestøtte til passager er en del af en Performance-pakke til 13.495 kr.

Pladsen i kabinen er fin foran, men ved bagsædet kniber det lidt med knæpladsen. Her byder konkurrenten Seat Leon på bedre plads. Bagagerummet er forslugent og tager hele 602 liter.

Fin komfort ved bagsædet med friskluftdyser og armlæn. Men knæpladsen er kneben.
Stort og regulært bagagerum på 602 liter.

Overvej udstyrspakker

Hyundai i30 er generelt veludstyret og bilen virker komplet. Men trådløs opladning til mobiltelefonen, adaptiv fartpilot og skiltelæser er ekstraudstyr. Og adgang til de sikkerhedsfeatures, som du gerne vil have, kræver også ekstraudstyr.

Du skal derfor overveje en førerassistentpakke med adaptiv fartpilot, nødbremse til cyklister, vognbaneassistent med følgefunktion, 7” digital instrumentering, aktiv blindvinkel-sensor (kun til automat gear) til 17.495 kr.

Assistentsystemerne virker i øvrigt fint og særligt vognbaneassistenten er god. Den holder sig fint i baggrunden, hvilket bl.a. skyldes, at du kan finindstille bilens assistentsystemer via den trykfølsomme skærm.

Trådløs opladning til mobilen kan du få i en teknikpakke med 10,25” touchskærm og dansk navigation. Den koster 15.495 kr. og er en forudsætning for automatisk skiltelæser til 2.995 kr.

Kvik familiebil

Testbilen har en benzinmotor med 159 hk og 48 v mild hybrid. Dertil 7-trins DCT-gearkasse. Motor og gearkasse spiller fint sammen og bilen føles kvik i trafikken. Styretøj, bremser og undervogn er til den sportslige side – dog uden det går ud over komforten. Hvad der dog påvirker komforten er dækstøjen, som er lidt for påtrængende.

Du kan vælge mellem tre køreprogrammer – ECO, Normal og Sport – hvor der er mærkbar forskel mellem ECO og Sport. Det giver bilen en alsidighed, som klæder den.

I motorprogrammet findes en dieselmotor med mild hybrid og en 1.0 liters benzinmotor med 120 hk uden mild hybrid. Plug-in hybrid er ikke i programmet.

Jeg er ikke fan af start/stop-systemet i Hyundai i30, som i min optik burde være mere raffineret i en bil med mild-hybrid teknologi. Motoren slukker og starter på en måde, så du lægger for meget mærke til det. De bedste start/stop-funktioner i klassen bemærker du slet ikke. Funktionen kan slukkes, men meningen er jo, at den skal bidrage til at opnå de 16,4 km/l (WLTP) ved blandet kørsel, som bilen er opgivet til.     

Hård konkurrence

Hyundai har prissat Hyundai i30 attraktivt. Som stationcar fås den fra 259.995 kr. for en version med 120 hk benzinmotor og manuelt gear. Testbilen N Line koster fra 304.995 kr. og med udstyrspakkerne oveni lander prisen på 354.475 kr.

Prisen for en 5-dørs i30 er 15.000 kr. billigere end stationcarversionen. Privatleasing er muligt og her koster N Line fra 3.695 kr. om måneden (5-dørs) med en udbetaling på 9.995 kr. Stationcarversionen koster yderligere 400 kr. om måneden med samme udbetaling.

Kigger du isoleret på Hyundai i30 Stationcar N Line, får du en komplet pakke med et flot design, fornuftigt udstyr og gode køreegenskaber. Læg dertil 5 års garanti uden kilometerbegrænsning. Men konkurrencen i klassen er benhård, og en Seat Leon har en ligeså komplet pakke med bedre plads ved bagsædet. Garantien kan Seat dog ikke slå!

Det bedste ved Hyundai i30

  • En komplet pakke
  • Flot design
  • 5 års garanti uden kilometerbegrænsning

Det kunne være bedre

  • Plads ved bagsædet
  • Plug-in hybrid ikke i modelprogrammet
  • Væsentligt komfort- og sikkerhedsudstyr skal tilvælges

Konkurrenter

Hyundai i30 Stationcar 1.5 T-GDi DCT mild hybrid N Line

  • Motor: 4-cylindret 1.5 liters benzinmotor med 48 v mildhybrid
  • Ydelse: 159 hk
  • Moment: 253 Nm
  • Gearkasse: 7-trins DCT
  • 0-100 km/t: 8,8 sekunder
  • Forbrug: 16,4 km/l (WLTP) ved blandet kørsel
  • Bagagerum: 602 liter
  • Garanti: 5 år uden kilometerbegrænsning
  • Pris fra: 259.995 kr.
  • Privatleasing er muligt.
  • Testbilen er monteret med Performancepakke (13.495 kr.) Førerassistentpakke (17.495 kr.) og Teknikpakke (15.495 kr.) samt automatisk skiltegenkendelse (2.995 kr.).

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: