fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Ny Hyundai i20

Posted on
First Drive: Ny Hyundai i20

Godt halvdelen af bilerne i top 10 over de mest solgte i Danmark i 2020 hører til i mini-klassen, hvor bl.a. Citroen C3, Peugeot 208 og Toyota Yaris går som varmt brød. Hyundai lancerer nu en helt ny Hyundai i20, som ryger lige ind i den hårde konkurrence i mini-segmentet. Mon den har hvad der skal til, for lokker kunderne væk fra de franske, tyske og japanske mærker?

Carlife365 har været blandt de første i Danmark til at prøve den nye Hyundai i20. Her er vores førstehåndsindtryk.

Et helt nyt designsprog

Hyundai har taget hul på et nyt designsprog, hvor bilerne skal fremstå mere sporty og dynamiske. De kalder det for Sensuous Sportiness og Hyundai i20 er en af de første biler, som er skabt med det look. En ny Hyundai Tucson, som vi har set de første billeder af, viser endda et endnu mere modigt og nyskabende design.

Den nye Hyundai i20 står skarpt i sit nye outfit. På fronten ”smelter” lygter og grill sammen og bagenden har sorte detaljer, som på modeller med to-farvet lak og sort tag, giver et sammenhængende og moderne udtryk.

Det nye designsprog fra Hyundai er vellykket og klæder den nye Hyundai i20.  

Human ready

Ved pressepræsentationen af den nye Hyundai i20 bliver der lagt vægt på, at bilen er skabt ud fra devisen ”human ready”. Skræller vi marketing lingoen væk, betyder det i bund og grund, at der er gjort en stor indsats for at øge brugervenligheden og skabe en bil, som du føler, er til for dig.

Bag rattet bemærker du da også, at bilen er indrettet med gode skærme, knapper og funktioner. Det letaflæselige digitale cockpit og den store velfungerende infotainmentskærm er blandt de største i klassen. Bilen har desuden trådløs Apple Carplay, trådløs opladning til mobiltelefonen og du kan få BOSE lyd i højttalerene. Varme i rattet er der også.

Som en spøjs gimmick kan du vælge en række lydspor i infotainmentsystemet, så du kan blive beroliget med lyden af bølgeskvulp eller skabe hyggelig caféstemning. Det er præcis samme feature, som vi har set i den nye KIA Sorento.

Kvaliteten i kabinen virker god, skønt der er passer af hård, sort plast. Plastkvaliteten er stort set på samme niveau som i Hyundai i10, og hvor du tilgiver det i den lille mikrobil, så havde det været rart med bare lidt bløde flader her og der i den nye i20.

Mere plads

Et andet trækplaster i den nye Hyundai i20 er pladsen. I forhold til forgængeren er den vokset på stort set alle punkter – dog ikke i højden. Akselafstanden er også øget og er nu blandt den længste i klassen.

Pladsforholdene i kabinen er gode og bagagerummet kan nu tage hele 351 liter. Det er 25 liter mere i forhold til forgængeren og kun 30 liter mindre end i en VW Golf.  

Sikkerhed som i større og dyrere biler

Et af de punkter, hvor den nye Hyundai i20 virkelig har selvtilliden i orden, er sikkerhed. Bilen har bl.a. en aktiv blind spot assistent, hvilket er et sjældent syn i denne klasse. Her er konkurrenterne ikke med.

Af andre sikkerhedssystemer kan nævnes nødbremse til bakning/biler/fodgængere/cykler, advarsel mod utilsigtet vognbaneskift, aktiv vognbaneassistent, lane following assist, adaptiv fartpilot baseret på NAVI, intelligent hastighedsregistrering, træthedsregistrering, fri-bane assistent og parkeringshjælp til parallelparkering.

Meget af sikkerhedsudstyret er standard og det har høj værdi i en bil, som særligt er egnet til bykørsel, hvor cyklister, fodgængere og elløbehjul i hobetal kan stresse selv rutinerede bilister.

Tre udstyrsversioner og to mere på vej

Ved introduktionen til november i år, kan du vælge Hyundai i20 i udstyrsvarianterne Pure, Essential og Advanced. Motorprogrammet består af benzinmotorer og mild hybrid benzinmotorer. Benzinmotorerne spænder fra en 1.0 liters motor med 84 hk til en 1.0 liters med 100 hk. Med mildhybrid-teknologi har du 100 hk + 48 v. Forbruget ligget generelt for motorerne mellem 18-20 km/l (WLTP) ved blandet kørsel.

Senere følger en mere sporty N Line og en N-variant med over 200 hk og masser af sporty attitude. Målet er at stjæle kunder fra Polo GTI.

Der er både 5- og 6-trins manuelle gearkasser og 7-trins DCT automatgearkasse med dobbeltkobling at vælge imellem. Du kan også få en version med en nyt intelligent manuelt gear, som vi tidligere har prøvet i KIA Ceed. Det skal spare brændstof og give en mere smooth kørsel.

Pris fra 149.995 kr.

Den billigste Hyundai i20 koster fra 149.995 kr. Det er en relativ skrabet Pure-version med 84 hk og 5-trins manuel gearkasse.

Den model, som du gerne vil have, er en Essential med 84 eller 100 hk. Vælger du den med 7-trins DCT automatgearkasse, står den til 189.995 kr. Det er den version, som vi har prøvekørt. Og den gør det rigtig godt. Kan du undvære automatgearet, ryger prisen 20.000 kr. ned.

For at få benzinmotor med mild hybrid, skal du lægge yderligere 5.000 kr. på bordet.

Merprisen fra Essential op til Advanced er 15.000 kr. Det giver dig bl.a. klimaanlæg, regnsensor, LED og 16″ alufælge samt lidt styling og andre småting.

Der er p.t. ingen udsigt til plug-in hybrid varianter.

Samlet set et godt bud i mini-klassen

Med den nye Hyundai i20 får du en bil med et skarpt og moderne design, god plads, fint udstyr og masser af sikkerhed. Læg dertil 5 års garanti uden km begrænsning, og pakken er interessant nok til at give konkurrenterne kamp til stregen.

Hyundai i20 står klar hos landets Hyundai forhandlere i weekenden 7.-8. november 2020.

Carlife365 var inviteret af Hyundai Danmark.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: