Categories Biltest

Test: Nissan Qashqai Tekna

Posted on
Test: Nissan Qashqai Tekna

De er i mindretal – men de er der. Danskerne, som ikke er klar til elbil. Hører du blandt dem, er den nye Nissan Qashqai svær at komme udenom. Jeg tester topmodellen Tekna.

Siden lanceringen i 2007 er der solgt over fire millioner Nissan Qashqai i Europa, og danskerne har været blandt dem med et ekstra godt øje til Qashqai.

I 2019 var Qashqai med 7.325 den mest solgte bil i Danmark. Det var sidste gang, den lå helt i top. Nu er det de elektriske modeller, der bliver solgt flest af.

Balancen tippede i 2021 med plug-in hybriden Ford Kuga og siden 2022 har det været fuldt elektriske modeller som VW ID.4 og Tesla Model Y på første pladsen.

Nissan Qashqai har været en danskerfavorit i mange år, men må se sig overhalet af de fuldt elektriske alternativer.

Mildhybrid-motorer

Nissan Qashqai anno 2025 fås udelukkende med mildhybrid-motorer. Testbilen har 158 hk, forhjulstræk og automatgear.

Den mindste Qashqai har 140 hk og 6-trins manuelt gear.

Brændstofforbruget er på papiret 15,9 km/liter (WLTP). I testen kan jeg vride 12,5 km/liter ud af benzinen ved blandet kørsel i en halvkølig forårsmåned.

Køreoplevelsen i testbilen er positiv. Der er fin harmoni mellem motor og gearkasse mens styretøj og bremser er fint afstemt til den type bil, som Qashqai er. Den er ikke nogen sprinter men bestemt heller ikke doven.

Undervognen udjævner huller og bump på fin vis, og sammen med et tilpas lavt støjniveau opleves Qashqai som en komfortabel hverdagsbil.

Nissan Qashqai er en komfortabel og praktisk hverdagsbil til dem, som ikke er klar til el.

God til det praktiske i hverdagen

Pladsen i bilen er tilpas til den lille familie mens bagagerummet på 504 liter med fleksibel bund er ganske pænt i størrelsen.

Den fleksible bund kan indstilles i to niveauer, og du kan ydermere rykke rundt på bundpladerne, så der er bedre styr på løse effekter eller glatte plastbæreposer.

De små praktiske detaljer går igen flere steder. De bagerste sidedøre åbner nemlig 90 grader, hvilket giver rigtig fine ind- og udstigningsforhold.

Adgangen til bagsædet er let. Dørene åbner 90 grader og det giver bl.a. gode forhold, hvis man skal spænde et barn fast i autostol.

Kabineindretningen er gennemført med god betjening. Her er et mix af digitale og analoge indslag, hvilket ved første øjekast kan virke en smule gammeldags.

Det fungerer dog upåklageligt, og der er ikke en finger at sætte på noget her.

Kvaliteten har fået et løft

Jeg er imponeret over materialekvaliteten. Her har Nissan givet den et nøk op i den nye model. Alt hvad man rører føles rart og fraværet af hård plast gør, at Qashqai føles gedigen.

De digitale skærme har en fin og skarp grafik. Testbilen Tekna har som standard head-up display, og her er opløsningen blandt de bedre.

Kvalitetsoplevelsen i kabinen er høj. Der er lækre materialer og betjeningen er nem.

Kølergrillen på Qashqai er blevet mere markant i sit udtryk, og giver et indtryk af en moderne og solid bil. På siderne strækker trekantede former sig fra de nye forlygter ned til nummerpladen.

Det nye frontdesign er flot og giver Qashqai mere kant.

Forlygterne har fået et adaptivt fjernlysmodul og en smallere enhed for bredere lysfordeling. Det automatiske kørelys under hovedlygterne består af fem smalle lygteglas. Øverste lyselement fungerer som blinklys.

Baglygterne har fået nyt lysdesign med fire røde elementer, der svæver i det transparente lygteglas og matcher kølergrillens udformning. Det ser skarpt og lækker ud.

Den nye model har klart glas i baglygterne, så man kan se designdetaljerne tydeligt.

Farvepaletten har fået tre nye tilføjelser: Pearl White, Pearl Black og Deep Ocean. Testbilen har sidstnævnte farve og sort tag.

Som helhed fremstår Qashqai som en god allrounder, der klarer sig godt på alle væsentlige områder.

Bilen er til dem, der ikke er klar til elbil. Den gruppe af købere udgør ca. en tredjedel af de nyindregistrerede biler i Danmark. Her konkurrerer Qashqai bl.a. med biler som Toyota Corolla Cross, og det er netop SUV/crossover-segmentet, som danskerne er mest til i mellemklassen.

Priserne for Qashqai starter fra lige omkring 300.000 kr. for indstigningsvarianten Acenta, mens testbilen inklusive to-tone lak til 15.000 kr. koster lige under 400.000 kr.

Mellemvaren N-Connecta koster 355.336 kr. og fås også som privatleasing med en udbetaling på 4.995 kr. og 4.595 kr. pr. md i 36 måneder.

Jeg ville gå efter N-Connecta – den er et oplagt valgt.

Nissan Qashqai Tekna udstyr

Adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, farttilpasning, 360 grader kamera, head-up display, sæder i quiltet kunstlæder, el-indstilleligt førersæde med memory, 8 Bose højtalere, trådløs opladning, Google Auromotive Services og built-in Google Maps, elektrisk bagklap inkl. hands-free funktion, opvarmet rat, opvarmet forrude, LED forlygter med adaptivt lys, sekventielt LED blinklys for og bag og 19” alufælge.

Specifikationer

  • Motor: 4 cylindret mild-hybrid benzin på 1.3 liter
  • Ydelse: 158 hk ved 5.500 omdr./min
  • Max. moment: 270 Nm ved 1.800-3.750 omdr./min
  • Gearkasse: 7 trins aut.gearkasse
  • Brændstofforbrug: 15,4-15,9 km/l. ved blandet kørsel (WLTP)
  • CO2: 144 g/km
  • Tophastighed: 199 km/t.
  • Acc. 0-100 km/t.: 9,2 sek.
  • Køreklar vægt: 1.468/1.568 kg
  • Totalvægt: 1.985 kg
  • Anhængervægt m./u. bremser: 1.800 kg/725 kg
  • Bagagerum: 504 liter

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet