fbpx
 
Categories Biltest

Test: Ford Kuga PHEV Vignale

Posted on
Test: Ford Kuga PHEV Vignale

Hvis du er på udkig efter en plug-in hybrid med god plads, masser af udstyr, gode køreegenskaber og et højt sikkerhedsniveau, så er den nye Ford Kuga PHEV sagen. Den er en oplagt mellemklasse-SUV til familien. Og med et skarpt design og endnu skarpere priser, ligner den “grønne” plug-in hybrid en sikker vinder.

Vi har testet topmodellen Ford Kuga PHEV Vignale, som er den mest veludstyrede i programmet. Den koster fra 320.090 kr. og kan også privatleases. Kuga PHEV Trend kan købes fra 270.090 kr. Læs vores anmeldelse og anbefaling af hvilken udstyrsversion, du bør gå efter.

4614 mm lang – 1883 mm bred – 1678 mm høj

Ford er in it to win it

Ford fortæller at de virkelig har gjort sig umage med den nye Kuga PHEV, og de tidlige anmeldelser af bilen er da også fyldt med roser og topkarakterer. Med det udgangspunkt tager vi de allermest kritiske briller på i vores test. For der må da være et sted, hvor Ford er gået på kompromis for at komme i mål med en bil til så skarpe priser.

Men efter en grundig gennemgang og test af den nye Ford Kuga PHEV står det klart, at Ford virkelig er in it to win it. Det er svært at sætte en finger på noget, som Ford Kuga PHEV ikke gør rigtigt. Virkelig svært.

Der er faktisk kun en enkelt malurt i bægeret, som i bund og grund mere er en smagssag. Gearvælgeren er en drejeknap, som kræver lidt tilvænning. Her ville jeg foretrække en lille stang eller knap, som kan skubbes frem i D og tilbage i R.

Og så skal du være opmærksom på, at mange af de gode assistentsystemer, som Ford har, skal tilkøbes i en pakke. Herunder også den adaptive fartpilot.

Men nu til alt det, som uden tvivl vil trække kunder til landets Ford-forhandlere, og som vil få konkurrenterne til at kigge sig en ekstra gang over skulderen.

Derfor blæser Kuga PHEV mig bagover

Selv om Ford Kuga PHEV er spækket med masser af avanceret hybrid-teknologi, er den enormt nem at betjene. Det er måske i virkeligheden det fedeste ved denne bil. Du hverken mærker eller hører skift mellem benzin- og el-motoren. Den er bare helt smooth. Jeg kan godt lide smooth i en familiebil.

Automatgearskiftet er imponerende godt og bilen er generelt så godt støjdæmpet, at du hverken generes af forbrændingsmotoren, dæk- eller vindstøj. Mærkelige elbil-space-agtige lyde slipper du også for. Tak for det!

CVT-automatgearkassen har Ford virkelig haft held med at optimere i Kuga PHEV og styretøjet er velafstemt. Selv med det lidt høje tyngdepunkt, som Kuga PHEV har, foregår sving med relativt meget glæde i behold.

Samlet set opleves Kuga PHEV som en meget komfortabel og velkørende bil, hvor du tilmed nyder godt af den høje siddeposition og har et godt overblik i trafikken.

Gem strøm til senere

Kuga PHEV har fire forskellige driving modes, hvor en af de smarte funktioner er ”gem strømmen til senere”. Ved ren el-drift kan bilen køre op til 56 km på en fuld opladning – hvilket dog er svært at opnå. Samlet set har bilen imponerende 225 hk at gøre godt med, og du savner på intet tidspunkt saft og kraft.

Den ”grønne” bil er lidt urealistisk opgivet til 71,4 km/l (WLTP) og det udløser en halvårlig grøn afgift på sølle 410 kr. I testen kunne jeg konstatere, at jeg kørte på strøm det meste af tiden – men jeg var også en god dreng og satte bilen til at lade, når jeg kunne. Det skal du lige lære: Lad op når du kan.

Kuga PHEV har fire forskellige driving modes, hvor en af de smarte funktioner er ”gem strømmen til senere”.

Elbil-træner ombord

Kuge PHEV har en ”elbil-træner” i bilens display, hvor du nudges til at køre så el-driften optimeres mest muligt. Batteriet lader fx regenerativt op, når du slipper speederen og når du bremser. Denne ”feature” kan i andre plug-in og elbiler godt betyde, at bilen bremser mærkbart, når du slipper speederen. I Kuga PHEV synes jeg, at oplevelsen er langt mere ”som man er vant til” fra en ordinær benzin- eller dieselbil.

Du guides til at optimere el-driften med informationer (på dansk) i bilens display. I de to mest veludstyrede varianter ST-Line og Vignale har bilen et fuldt digitalt display på 12,3”, som er let at aflæse og ser godt ud.

En fuld opladning i ladestander tager ca. 3½ time.

Funktionalitet i højsædet

Kuga PHEV er ikke alene en flot bil – det er også en bil hvor funktionaliteten og betjeningen er helt i top. Det gælder både stort og småt. I småtingsafdelingen glædes du over små hverdagshelte som fx dørkantsbeskyttere (del af førerassistancepakke fra 22.280 kr. i Vignale) og et net til opbevaring af småting ved førersiden. Trådløs opladning af mobiltelefon er standard på alle modeller.

En 8” trykfølsom skærm til infotainment er let at anvende og her har du bl.a. navigation som standard.  

I kabinen er der fint med aflæggeplads og gode kopholdere med lys.

Ved bagsædet har bilen som standard et fleksibelt bagsæde, som kan skubbes frem og tilbage og dermed tilgodese enten langbenede bagsædepassagerer eller mere plads i bagagerummet. Bilens bagagerum sluger i udgangspunktet 554 liter, hvoraf du kan justere de 67 liter. Smart!

Kuga er blevet længere og bredere end forgængeren men lidt lavere. Men der er alligevel blevet højere til loftet for passagerer i bilen med hhv. 13 mm foran og 35 mm på bagsædet.

Bilen opleves i det hele taget rummelig og det er fedt at bagsmækken åbner stort op, så du har lav læssehøjde og god adgang i det hele taget.

Bagagerumsdækken følger automatisk med op, når bagsmækken åbnes. I Vignale er el-bagklappen håndfri betjent, så du kan åbne den ved at føre foden ind under bagkofangeren.

Sådan er Kuga PHEV udstyret

Kvalitetsoplevelsen i Kuga PHEV er høj. Særligt i Vignale (fra 320.090 kr.), hvor du forføres af luksuriøs overflod. Her har du B&O lyd, lækkert læderindtræk, head up display og semi-automatisk parkeringssystem, som fungerer fint i en parallelparkering. I Vignale får du også adaptive LED forlygter.

Udstyrsmodellerne starter fra Trend (270.090 kr.) og næste trin er Titanium (276.090 kr.). Ford Danmark forventer størst interesse for ST-Line (286.090 kr.) som i bund og grund er en lidt mere sportslig stylet version af Titanium flankeret af en sportsundervogn.  ST-Line kan suppleres med en X-pakke til 14.000 kr. hvor du får mørktonede ruder, fuld LED forlygter, kunstlæder og B&O lydsystem.

Den aktive fartpilot får du i en førerassistancepakke til 22.280 kr. i Vignale og 24.900 i Titanium og ST-Line. I pakken får du også førerovervågning, BLIS, frontkamera, bakkamera og dørkantsbeskyttere. Merprisen til Titanium og ST-Line skyldes, at du også får semi-automatisk parkeringssystem med, som er standard i Vignale.

Hvis du gerne vil have adaptive LED forlygter og head-up display i Titanium og ST-Line kan du tilkøbe det for 22.580 kr. Begge dele er gode sikkerhedshjælpere men kan i princippet godt undværes.

Vil du fuldende Kuga PHEV så snup også vinterpakken til 4.460 kr. med opvarmet rat og varme i bagsæderne.

I FordPass app’en kan du se, hvor du kan lade, bilens status og foretrukne lade tidspunkter. Derudover kan du se en hulens masse data om bilen.

Kuga PHEV kan monteres med trækkrog – dog begrænset til 1.200 kg. i anhængervægt.

Sikker familiebil

Som familiebil skal sikkerheden være i orden og her er Kuga PHEV helt i front. Der er flueben ved 5 stjerner i crash test (EURO NCAP) for Ford Kuga.

Som standard får du E-call via. modem, parkeringssensor for og bag, pre-collision via kamera med post impact braking, lane keeping aid , lane keeping assist, lane depature warning, selealarm, airbags og intelligent speed assistance.

Ekstraudstyret omfatter førerovervågning, aktiv fartpilot, radar baseret pre-collision, BLIS, aut. op/nedblænding, semi-automatisk parkeringssystem, bakkamera, skiltegenkendelse og førerovervågning. Som nævnt er alt dette samlet i en pakke.

Derfor vinder Kuga PHEV

Ford Kuga PHEV er afgjort et godt køb. Trend-versionen ville vi springe over og gå direkte til en af de øvrige i programmet. ST-Line med X-pakke og førerassistancepakke virker som et godt bud. Men merprisen for at komme op i Vignale er nu ret beskeden. Og hvis du i Vignale tilvælger førerassistance- og vinterpakke, er du ekstremt godt kørende for under 350.000 kr. Det er altså virkelig skarpe priser, som Ford disker op med her.

Og for at toppe den helt op, så er alle plug-in hybrid-modeller tilgængelige i et privatleasingprogram. Der er vist ingen tvivl om, hvem der står øverst på podiet i SUV-mellemklassen. Godt gået, Ford!

Konkurrenter

  • Toyota RAV4 plug-in hybrid
  • Mitsubishi Outlander plug-in hybrid
  • Volvo XC40 plug-in hybrid

Det bedste ved Kuga PHEV

  • Den mest komplette pakke i segmentet
  • Rigt med udstyr
  • Skarpe priser
  • Seamless skift mellem el- og forbrændingsmotor

Det kunne være bedre

  • Gearvælger (drejehjul) kræver lidt tilvænning
  • Adaptiv fartpilot skal tilkøbes som del af en pakke

Ford Kuga PHEV specifikationer

  • Motor: 2.5 plug-in hybrid (benzin- og elmotor)
  • Ydelse: 225 hk
  • Moment: 200 Nm
  • Gearkasse: CVT automatgearkasse
  • Topfart: 200 km/t
  • 0-100 km/t: 9,2 sekunder
  • Forbrug ved blandet kørsel: 71,4 (WLTP)
  • Ræddevidde el-drift: 56 km (WLTP)
  • Halvårlig grøn ejerafgift: 410 kr.
  • Bagagerum kapacitet: op til 554 liter
  • Pris: fra 270.090 kr.

Ford har en aftale med Clever, hvor du opnår rabat ved at indgå aftalen gennem Ford. Kontakt din lokale Ford forhandler for at høre mere om denne aftale.

Fotos: Thomas Saks

4 kommentarer

4 kommentarer

  1. En god, grundig og meget brugbar anmeldelse. Hvilken farve har den model, du har billeder af? Er det Blue Panther?

    1. Hej Jonas. Mange tak. Super du finder det brugbart. Og tak for dit spørgsmål. Testbilen er lige præcis Blue Panther 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: