fbpx
 
Categories Biltest

Test: Seat Tarraco e-HYBRID FR

Posted on
Test: Seat Tarraco e-HYBRID FR

Forvandlingen til plug-in hybrid gør mange gode ting ved Seat Tarraco. Bilen er veludstyret og teknikken spiller med en rækkevidde på 46 km ved eldrift. Og så er prisen attraktiv. Men batteriet sluger plads bag i bilen, og du kan derfor kun få den med fem sæder. Så er den værd at gå efter? Vi har testet den og her er vores dom.

Tarracos design både ude og inde er gennemført og skarpt. Bilen har et markant SUV-udtryk og i kabinen er stilen stram og gennemført.

En rummelig familie SUV

De rummelige SUV’er har længe været et hit hos pladskrævende familier. Mange af dem kan med et snuptag gøres til en 7-sæders storfamiliebil, og her har vi i tidligere tests af Seat Tarraco tildelt point for netop den feature.

I plug-in hybrid-udgaven må du nøjes med fem sæder, hvor alle passagerer til gengæld har overdådig plads. Benpladsen ved bagsædet er virkelig god, og bagagerummet med 610 liter ligger absolut  i den rummelige ende. Er syv sæder et must for dig, må du søge andre mærker – eller tage en Tarraco uden plug-in hybrid-teknologi.

Overdådig benplads ved bagsædet.
Bagagerummet er enormt, og der er plads til kabler og andre småting under gulvet. Bagklappen er elektrisk betjent.

Plug-in hybrid teknologien spiller

Byggestenene i Seat Tarraco e-HYBRID kommer fra samme hylder som VW, Audi og Skoda anvender. Den har en firecylindret turbobenzinmotor på 1.4-liter og en elmotor på 110 hk. Begge motorer sender kræfterne til forhjulene gennem en 6-trins DSG automatgearkasse. Det spiller sammen i fin harmoni og giver Tarraco e-HYBRID gode køreegenskaber både på el-, benzin- og i hybridtilstand.

Bilen giver masser af kørekomfort og klarer sig godt på både korte og lange ture. På motorvej er den en komfortabel landevejscruiser. Den er retningsstabil og meget lidt følsom for sidevind. Ved bykørsel nyder du godt at det glimrende udsyn, du har i bilen. Sæderne yder god komfort.

På ren el kan Tarraco e-HYBRID køre 46 km (WLTP) og i testen kan jeg konstatere, at det ikke er helt skævt. Jeg opnår 40 km ved blandet kørsel, hvilket er godt.  

Ved hybridkørsel kan den klare omkring 25-28 km/l, og når strømmen er brugt, kan du vride omkring 15-16 km/l ud af den rummelige SUV.

Tarraco e-HYBRID kan oplades med maksimalt 3,6 kW og det giver en ladetid på ca. 3½ time. Det er nogenlunde på niveau med biler i samme klasse skønt den lader med 1 fase.

Den store infotainmentskærm er velfungerende med flot grafik og menuer på dansk.

To udstyrsversioner

Udstyrsmæssigt fås plug-in hybrid-versionen udelukkende i de veludstyrede Xcellence- og FR-modeller. Merprisen for topmodellen FR er 15.000 kr. og er derfor værd at gå efter, da du bl.a. får en lidt skarpere styling.

Som standard har både Xcellence og FR adaptiv fartpilot, digitalt cockpit fuld LED-lygter for og bag, bakkamera og nøglefri betjening.

Attraktiv pris

Som fempersoners SUV er Seat Tarraco e-HYBRID oplagt. Udover den rummelige kabine, får du masser af udstyr og en gennemprøvet plug-in hybrid teknologi. Den koster fra 384.990 kr. og merprisen for FR er 15.000 kr. Det er priser, som ligger væsentligt under versionerne uden plug-in hybrid teknologi, så hvis du kan undvære de syv sæder, er valget ikke så svært.

Det bedste ved Seat Tarraco e-HYBRID

  • Plads
  • Udstyr
  • Plug-in hybrid teknologi på højt niveau

Det kunne være bedre

  • Fås ikke med syv sæder

Konkurrenter

Specifikationer

  • Motor: 1.4 liter turbobenzinmotor (4 cylindret) og elmotor
  • Rækkevidde: 46 km (WLTP)
  • Ydelse: 245 hk
  • Moment: 400 Nm
  • Topfart: 205 km/t.
  • 0-100 km/t: 7,5 sek.
  • Køreklar vægt: 1.868 kg
  • Maks. påhængsvægt: 1.800 kg
  • Bagagerum: 610 liter
  • Akselafstand: 279 cm
  • Mål: L:473 cm B:184 cm H:166 cm

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet