Site icon Carlife365

Test: Volkswagen ID.4 GTX

Vi har været bag rattet i VW ID.4 flere gange til test, og turen er nu kommet til topmodellen ID.4 GTX med firehjulstræk. Om den er værd at gå efter frem for de baghjulstrukne versioner, kan du læse mere om i denne anmeldelse.

20″ letmetalfælge er standard på GTX – de kan opgraderes til 21″ mod en merpris på 4.995 kr.

Elbilens GTI

ID.4 GTX er den første model på MEB-platformen, der kommer med dual-elmotor og elektrisk firehjulstræk. Det gør den til den mest højtydende model i ID.-familien, som indtil videre tæller ID.3 og ID.4. Flere ID.-modeller er på vej, og på den netop afholdte IAA i München, viste VW bl.a. en ID. Life konceptbil, som er et bud på en ”affordable” og praktisk elbil i mindre størrelse. VW teaser dog også flere højtydende, sportslige og luksuriøse ID.-modeller, og ID.4 GTX er første skridt på den rejse.

Den foreløbige topmodel i ID.-programmet viser noget af den sportslighed og dynamik, som MEB-platformen også kan. Målet er helt klart en mere dynamisk og sportslig køreoplevelse, og efter at have kørt en uges tid i ID.4 GTX, står det klart, at VW er lykkes med opgaven. Den virker lidt som Volkswagens svar på elbilens GTI.

Længde 458 cm – bredde 185 cm – højde 162 cm
Til sammenligning med GTX, ses her designdetaljerne på den baghjulstrukne version.

To elmotorer

ID.4 GTX har to elmotorer, en indbygget i forakslen og en i bagakslen, som tilsammen yder maksimalt 220 kW (299 hk). Når begge motorer kører, arbejder de sammen som et elektrisk firhjulstræk. Baghjulstrækket er permanent og forhjulstrækket supplerer når der er behov. Der er altså ikke tale om et permanent firehjulstræk, og det betyder at rækkevidde ikke påvirkes så slemt, som man kunne frygte. På papiret burde ID.4 GTX kunne køre 480 km (WLTP). Et mere realistisk bud ligger nok omkring 400 km. Men det afhænger af, hvor tung din fod er på speederen.

Sammenlignet med de baghjulstrukne versioner, som nu også gør det godt, er GTX hurtigere ved acceleration. Bilen føles simpelthen en tand mere agil, og det er fedt at mærke det kraftigere moment, når du accelererer, og presses lidt mere tilbage i sædet. GTX accelererer fra 0-100 km/t på 6,2 sek og topfarten er elektronisk begrænset til 180 km/t. Ønsker du endnu mere dynamik, kan en mere sportslig undervogn vælges som ekstraudstyr.

Undskyld jeg roder – der er rent faktisk plads til kablerne under gulvet.

Batteristørrelse og ladetid er identisk  med de baghjulstrukne versioner med stort batteri. Det vil sige 77 kWh og 125 kW DC (hurtigladning). Almindelig ladning er 11 kW.

Et mere sportsligt udtryk

Volkswagen har givet GTX et mere sportsligt udtryk både udvendigt og i bilens kabine.

På frontkofangeren er der højglanssorte køleluftindtag og tre LED-kørelys oven på hinanden i hver side. På bagsmækken er ID.4 GTX udstyret med karakteristiske LED-baglygter.

På karosseriet skal lakerede elementer med bl.a. højglans signalere sport. De normalt sorte sidepaneler nederst på dørene er på GTX lakeret i karrosserifarven, mens tag og tagspoiler er sortlakeret. Taglinjen fra A- til C-stolpen er i højglans antracit. GTX kommer med 20” letmetalfælge som standard.

Instrumentbord renset for knapper

I kabinen har Volkswagen valgt at fokusere på lidt mørkere farver, hvilket med stor sandsynlighed vil falde i manges smag. Det peppes op med røde kontrastsyninger for at understrege den mere sportslige karakter. Du kan opgradere sæderne, hvor du bl.a. får en massagefunktion, som slet ikke er så tosset.

Sæderne kan opgraderes med bl.a. massage- og memoryfunktion (20.995 kr.)
Den blå farve i interiøret er forbeholdt GTX. Det samme er de røde syninger.

Men ellers følger form og indretning de øvrige ID.4-modeller. Det er en yderst rummelig bil med god plads ved for- og bagsæder og et stort og regulært bagagerum på 543 liter. Der er god aflæggeplads og rummelige kopholdere.

ID.4 GTX er en familiebil med overdådig plads.

Instrumentbordet er renset for knapper og alt styres fra den store infotainmentskærm, som kræver lidt trykken frem og tilbage for at betjene bilens basisfunktioner. Som supplement er der knapper på multifunktionsrattet af touch-typen, som kræver lidt tilvænning. Stemmestyringen er jeg fortsat ikke gode venner med.

Pænt ser det ud – men jeg savner rigtige knapper,

Det digitale cockpit er simpelt som på en motorcykel – eller i en elektrisk Fiat 500e. Det gør egentlig hvad det skal, er let at aflæse og følger med rattet, når det justeres op/ned. Et større og mere avanceret digitalt cockpit som i fx Audi Q4 e-tron passer dog bedre i en bil af denne type.

Lille merpris for firehjulstræk

ID.4 GTX fås fra 409.995 kr. og for at gøre bilen komplet er en række tilvalgspakker værd at overveje. Du kan leve uden ekstraudstyret, men er du alligevel i gang med at bruge penge, er der en række komfort- og sikkerhedsfeatures, som er værd at tage med.

Når krydserne er sat lander den omkring 450.000 kr. og det er egentlig en fair pris for den sportslige GTX-udgave, som er en oplagt el-familiebil med god plads og fin rækkevidde. Merprisen for firehjulstræk er relativ lille og køreglæden stor, så den fremstår som et oplagt valg.

Konkurrenter internt fra VAG-familien i form af firehjulstrukne udgaver af ENYAQ og Q4 e-tron er svære at komme udenom, og de Sydkoreanske performanceudgaver af Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 fremstår også som klare konkurrenter – endda med mere avanceret opladeteknologi og mere udstyr.

Det bedste ved ID.4 GTX

Det kunne være bedre

Specifikationer – ID.4 GTX

Fotos: Thomas Saks

Exit mobile version