fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Audi Q4 40 e-tron Attitude

Posted on
First Drive: Audi Q4 40 e-tron Attitude

Elektrificeringen hos Audi kører i et hæsblæsende tempo. I starten af året landede den gudesmukke e-tron GT og nu melder mellemklassekombattanten Q4 e-tron sig klar til kamp. Carlife365 har været blandt de første i Danmark til at prøvekøre den nye elbil og her er vores førstehåndsindtryk.

Størrelsen snyder

På billeder ser Q4 e-tron ganske kompakt ud grænsende til lille. Den er da også kortere end fx en Audi A4. I virkeligheden ser den dog slet ikke så lille ud. Linjerne er sportslige og skaber et moderne udtryk med masser af dynamik. Formerne er skabt med øje for aerodynamik og viser nye designelementer i Audis designsprog.

Men den er altså umiskendeligt en Audi og fylder hullet ud som en naturlig forlængelse af modelprogrammet mellem Q3 og Q5. Senere kommer også en Sportback-udgave af Q4 e-tron, en elektrificeret Q6 e-tron samt en række andre spændende modeller – bl.a. en elbil med reference til A6.

4.588 mm længde x 1.865 mm bredde x 1.632 mm højde

Kabinen overrasker

Inde i kabinen kommer den helt store overraskelse, for her er ikke så meget som en snert af kompaktbil at føle. Plads er der rigeligt af både ved for- og bagsæder – særligt bagsædepladsen imponerer. Her sidder jeg uden problemer med mine 187 cm. Bag den elektriske bagklap (standardudstyr i Attitude) er der plads til 520 liter – det er kun en smule mindre end i en Q5, som rummer 550 liter.

Kabinen overrasker også med helt nye designelementer – bl.a. det kantede rat, den svævende midterkonsol med gearvælger og lidt andre knapper samt det sportsligt-designede digitale cockpit. Men ligesom det udvendige design er de indre Audi-værdier også her intakte, og du får den der ”Audi-feeling”, når du sidder bag rattet.

Jeg glæder mig bl.a. over, at der er helt almindelige knapper til at betjene klimaanlæg og lydanlæg, og så er det fedt, at Audis lækre digitale cockpit ikke er blevet alt for amputeret i overgangen til den elektrificerede verden, som vi fx ser i en VW ID.4.

100 % Audi

Den oplevede kvalitet i bilen efterlader mig med et positivt indtryk, og Q4 e-tron døjer ikke med dårlig og hård plastkvalitet, som man kunne have frygtet i iveren efter at spare vægt. Materialekvaliteten minder meget om det, du ser i en Q3 eller A4. Flere af materialerne kommer fra genanvendelige dele – bl.a. plastflasker.

Forventningerne til ny teknologi fra Audi tilfredsstilles med bl.a. AR head-up display og dynamiske LED Matrix lygter. Jeg har prøvet AR head-up display og det fungerer på den måde, at nogle blå pile dukker op i displayet, når du har navigationen tilsluttet og skal dreje. Hvor meget mening det giver i daglig anvendelse må en længere og mere dybdegående test vise.

LED matrix lygterne gør det muligt at ændre lygtesignatur, og det er en fed gimmick, som er med til at få bilen til at fremstå gennemført.

Komfortabel og smooth

Jeg har kørt Audi Q4 e-tron ved bykørsel, på lande- og motorvej. Den klarer samtlige discipliner med stor overbevisning og de forskellige drive modes gør, at du kan tilpasse din kørestil efter behov lige fra høj komfort til en mere dynamisk optræden. Rækkevidden og forbruget minder meget om det, jeg oplevede i min seneste test af VW ID.4. Men det vil kræve en mere dybdegående test at dokumentere i Q4. Herunder også ladetider.

Lydniveauet er behageligt lavt og bilen opfattes i det hele taget så dynamisk og smooth, som man efterhånden forventer af en premium elbil anno 2021. Flere har på Instagram spurgt, om den føles ”kvik nok” i 40-versionen, og her må mit svar være, at det gør den. Ganske vist er 0-100 km/t på 9 sekunder og en topfart på 160 km/t ikke mindblowing, men det er nok til at bilen føles kvik – eller agil om man vil.

Det skyldes bl.a. at Q4 40 e-tron har baghjulstræk, så du får den fulde effekt af kræfterne. En fordel ved bilens konstruktion er i øvrigt, at Q4 e-tron kan vende på en tallerken. 10,2 meter bruger den i vendediameter – det har sin fordel på en snæver parkeringsplads.

Skal du have flere heste, skal du gå efter Q4 50 e-tron med 299 heste og quattro.

Attraktive priser – også på leasing

Den billigste Audi Q4 35 e-tron (170 hk) med lille batteri (52 kWh) og standardudstyr koster fra 349.990 kr. Testbilen Q4 40 e-tron (204 hk) med det store batteri (77 kWh) i udstyrsniveaet Attitude koster 399.990 kr. og hertil kommer et par udstyrspakker – bl.a. Teknologipakken hvor du får AR head-up display og LED Matrix lygter. Samlet set løber prisen dog ikke løbsk, fordi udstyrspakkerne er attraktivt prissat. Og dertil kommer et privatleasingprogram med priser, som ligeledes virker fornuftige.

De attraktive priser er med til at fuldende billedet af en samlet set stærk spiller på markedet, hvor konkurrenter som ID.4, ENYAQ, Mustang Mach E og EQA byder op til dans. Konkurrence fra Kia og Hyundai med EV6 og IONIQ 5 skal Audi nok også forvente.

Succes med Q4 e-tron skal Audi nok få, for hvornår har du egentlig kunne få så meget Audi for pengene, som du kan med Q4 e-tron? Jeg kunne godt blive fristet!

Carlife365 var inviteret af Audi Danmark.

Foto: Thomas Saks

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: