fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Skoda ENYAQ iV 80

Posted on
First Drive: Skoda ENYAQ iV 80

Spørger man internettet hvad ENYAQ betyder, så skulle navnet stamme fra det irske ord ’Enya’ – som betyder ’kilden til liv’. Samtidig skal ’E’ stå for elektrisk mobilitet, og ’Q’ genkender man fra de øvrige Skoda SUV-modeller som Kamiq, Karoq og Kodiaq.

Så langt så godt…

Jeg var inviteret af Skoda Danmark for at trille en kort tur i den nye ENYAQ, og de ca. 45 minutter, jeg brugte på turen, var ingenlunde spildt – tværtimod. Selvom det ikke var en test, der strakte sig over flere dage, fik jeg et godt førstehåndsindtryk af bilen – især af kvaliteten og hvordan den præsterer.

Testruten gik fra en Skoda-forhandler i Brøndby til Amager Strandpark og retur igen. Turen dækkede en smule bykørsel og en del motorvej.

Som brødre vi dele

Slægtskabet med VWs ID.4 fornægter sig ikke, hvilket måske mest ses eller fornemmes på bilens dimensioner. Skoda har dog formået at lave en bil, der er helt sin egen. Designet og kvaliteten af ENYAQ løfter Skoda-brandet, og giver en fornemmelse af noget mere premium. Materialerne er af lækker blød kvalitet.

Designet med de skarpe streger og den hældende taglinje giver bilen et sporty SUV-look og en flot profil. Der er mange folder og kanter, og de falder godt ind i det designsprog, som Skoda tegner. Den hældende taglinje kan godt blive en udfordring i hverdagen, da man føler, der er mindre plads til høje personer (over 185 cm) på bagsædet.     

Hvor ID.4 har et fritstående førerdisplay, er det 5,3” digitale cockpit i ENYAQ pakket flot ind, som man ser det i de fleste biler.

Når jeg sidder bag rattet, oplever jeg tydeligt, at der er lagt meget arbejde i bilen. Instrumentbordet er beklædt i stof, der giver en behagelig fornemmelse, og de bløde plastmaterialer gør, at bilen får et eksklusivt feel. Hele den hjemlige indretning er selvfølgelig tilsigtet: Skoda tilbyder nemlig en række interiørpakker med navne som Loft, Lounge og Suite.  

Displayet til betjening af navigation, radio m.m. er en fritstående 13” skærm, som ved første øjekast virker stort, men i brug er den særdeles handy. Man undgår at taste forkert, hvis man skal betjene navigationen undervejs, og ikoner samt grafik fremtræder meget tydeligt. 

En solid elbil

Udover Skodas grundige arbejde med look and feel, har de udviklet en bil, der kører, som man forventer af en ’rigtig’ bil. Den virker solid og føles godt skruet sammen. Den ligger godt på vejen, hvilket bidrager til følelsen af en helstøbt bil.

Motorvejen er ENYAQs rette element. Designet og taglinjen giver god aerodynamik og lav vindstøj. De store 21” tommer hjul på testbilen giver lidt lyd fra sig. Det er dog ikke noget, der ødelægger køreoplevelsen.

Når det kommer til styretøjet, er der brug for lidt ekstra kræfter, da bilen føles tung at styre. Noget man kan genkende fra andre af Skodas modeller. Jeg prøvede at skifte til forskellige køreprofiler, men resultatet var det samme.

ENYAQ giver samlet set et godt førstehåndsindtryk. En solid tommelfinger op herfra – og så ser vi, hvad en mere dybdegående test vil vise.

Læs mere her og se priser, udstyrsversioner, batteristørrelser, rækkevidde og andre specifikationer

11 kommentarer

11 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet