fbpx
 
Categories Bilnyheder

Audi e-tron GT fra 929.990 kr.

Posted on
Audi e-tron GT fra 929.990 kr.

Audi e-tron GT vises nu for første gang uden camouflage. Den fire-dørs coupé lander hos de danske forhandlere i maj, og kan bestilles fra den 18. februar. Prisen starter lige under 1 mio. kr. og rækkevidden er op til 479 km.

Den produktionsklare Audi e-tron GT minder meget om den første konceptbil, som blev vist i forbindelse med Los Angeles Auto Show d. 28. november 2018. Ifølge Audis chefdesigner Marc Lichte, er det den smukkeste bil, som han nogensinde har tegnet.

Audi e-tron GT er 4,99 meter lang, 1,96 meter bred og 1,41 meter høj. Fælgstørrelserne går op til 21 tommer.

Kraftige motorer

Afhængigt af modellen yder elmotorerne hhv. 350 kW (476 hk) og 630 Nm i e-tron GT samt 440 kW (598 hk) og 830 Nm i RS e-tron GT. Launch control giver en boost-ydelse på hhv. 390 kW (598 hk) og 475 kW (646 hk) i op til 2,5 sekund, hvilket giver mulighed for dynamiske spurter fra 0 til 100 km/t på hhv. 4,1 og 3,3 sekunder. 200 km/t er klaret på 11,8 sek. i RS e-tron GT, og tophastigheden er på hhv. 245 km/t og 250 km/t.

De to permanent aktiverede synkronmotorer i e-tron GT er placeret på for- og bagaksel og arbejder yderst effektivt. Den bageste elmotor sender sine kræfter til en 2-trins gearkasse, hvor 1. gear med kort udveksling giver en kraftig acceleration ved igangsætning med Launch Control og den tilhørende boost-funktion.

Undervognen hviler også i en balance mellem dynamik og komfort, hvilket blandt andet skyldes teknologier som fx Audi drive select, firehjulsstyring, reguleret støddæmpning, 3-kammer-luftaffjedring, elektrisk quattro firehjulstræk og bagakseldifferentialespærring.

Launch Control er muligt i Audi drive select køreprogrammet Dynamic, hvor e-tron GT altid sætter i gang i 1. gear. I køreprogrammerne Efficiency og Comfort sætter e-tron GT i gang i 2. gear, men det er muligt at aktivere 1. gear i Comfort ved kickdown. Generelt set forbedrer det 2. gear med lang udveksling effektiviteten og muliggør kørsel med høj hastighed.

Audi har komponeret en unik lyd til e-tron GT. Hør den her.

800 volts opladning – ja tak

e-tron GT har to ladeporte, der er placeret bag forhjulene. I begge sider er der mulighed for AC-opladning med op til 11 kW (22 kW som tilvalg følger efter markedsintroduktionen), mens DC-opladning sker i højre side. 800 volts teknologi muliggør hurtig DC-opladning med en effekt på op til 270 kW, hvilket giver korte ladetider, hvor man på kun 5 min. får ca. 100 km rækkevidde. Det giver samtidig en ladetid fra 5-80% SoC på 22,5 min. ved optimale ladeforhold.

Lithium-ion-batteriet er placeret mellem akslerne og giver et lavt tyngdepunkt, som en sportsvogn skal have, og en vægtfordeling mellem for- og bagaksel meget tæt på den ideelle 50:50. Batteriet har en nettokapacitet på 85 kWh (brutto 93 kWh), hvilket muliggør en rækkevidde på op til 479 km for e-tron GT og 465 km for RS e-tron GT (WLTP).

Fire separate kølekredsløb regulerer temperaturen i højspændingskomponenterne og i kabinen, og de kan sammenkobles efter behov. Hvis fx føreren ønsker kraftig acceleration adskillige gange i træk, kobles batteriets kølevæskekredsløb sammen med klimaanlæggets kølemiddelkredsløb, og drivlinjens ydeevne kan derved holdes på et konstant højt niveau. Kølemiddelkredsløbet hjælper også med afkøling under DC-opladning, der kan varme batteriet op til 50 grader.

e-tron GT er samtidig som standard udstyret med en varmepumpe, der opvarmer kabinen med overskudsvarme fra højspændingskomponenterne. Dette kan kraftigt reducere det tab af rækkevidde, der forårsages af klimaanlægget – især om vinteren.

Audi e-tron GT kan parkeres remote

Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT introduceres med en bred vifte af førerassistentsystemer. Remote parkeringsassistenten er et af højdepunkterne i Assistentpakke Parkering med remote parkeringsassistent plus. Den manøvrerer Audi e-tron GT ind og ud af en parallel eller vinkelret parkeringsbås ved blot at trykke på en knap.

Føreren er stadig ansvarlig for manøvren og kan forblive inde i bilen eller stige ud og starte samt overvåge parkeringsmanøvren via myAudi-appen på sin smartphone. Ved at holde den tilsvarende knap nede, kører bilen langsomt ind i parkeringsbåsen, i flere manøvrer hvis nødvendigt. Når bilen har nået sin endelige position, slukker den motorerne, aktiverer parkeringslåsen og låser dørene.

Audi e-tron GT er den første 100% elektriske Audi, der bygges i Tyskland, hvor den ruller af samlebåndet på Audi Böllinger Höfe fabrikken i Neckarsulm.

Audi e-tron GT i Danmark

Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT kan opleves hos de danske Audi forhandlere i maj 2021. Der åbnes dog allerede for bestillinger i Danmark fra den 18. februar, og bestiller man som en af de første, får man leveret sin e-tron GT quattro eller RS e-tron GT allerede til maj.

Prisen på e-tron GT quattro er 929.990 kr., mens RS e-tron GT starter på 1.419.990 kr.

Forbrugsangivelser (WLTP)

Audi e-tron GT quattro
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel: 20,3 kWh/km
Rækkevidde: 479 km

Audi RS e-tron GT
Elektrisk forbrug ved blandet kørsel: 21,0 kWh/km
Rækkevidde: 465 km

Foto: Audi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: